فروش مرغ بیش از نرخ مصوب مجاز نیست


گروه اقتصادی| نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اعلام کرد که در کل کشور باید مرغ با قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان توزیع شود و اگر چنین اتفاقی نمی‌افتد سیستم توزیع با مشکلاتی همراه است.
حبیب اسدالله ‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه همه مرغداران مرغ زنده را با قیمت هر کیلو ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان تحویل کشتارگاه می‌دهند و این رقم در برخی استان‌ها کمتر هم می‌شود، گفت: بنابراین در کل کشور باید مرغ با قیمت مصوب توزیع شود و هیچ فروشگاهی مجاز به فروش مرغ بالاتر از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان نیست. اگر چنین موضوعی در حال وقوع است، سیستم توزیع همچنان مشکل دارد.
وی ادامه داد: براساس آنالیزهایی که انجام داده بودیم نرخ مصوب مرغ باید بیشتر از این مقدار می‌شد ولی چون بازار نیازمند ثبات بود تولیدکنندگان قیمت مصوب را پذیرفتند و آن را اجرا می‌کنند؛ اما موضوعی که باید به آن توجه شود قیمت جوجه یک‌روزه است که به بیش از ۶۰۰۰ تومان رسیده است و با قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان به دست تولید کننده نمی‌رسد؛ در حالی که قیمت جوجه یک‌روزه بر مرغ حدود ۷ درصد اثر تورمی دارد.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور اضافه کرد: همچنان نهاده با ۱۰ تا ۱۵ روز تأخیر به دست مرغدار می‌رسد که این مشکل هم باید حل شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تخصیص ۱۰۰ درصدی ذرت و کنجاله سویای دولتی تا ۵۰ روز به واحدهای مرغداری مشکلات مرغداران را در تأمین نهاده حل کرده است یا خیر؟ گفت: تخصیص این مقدار نهاده در یک بازه زمانی مشخص اقدام فنی و کارشناسی نیست و با تخلیه واحدهای مرغداری در ۵۰ روز موافق نیستیم، زیرا تخلیه به شرایط واحدهای تولیدی و کیفیت نهاده بستگی دارد و نسخه واحدی نیست که بتوان برای همه مرغداری‌ها اجرا کرد.
اسدالله ‌نژاد افزود: در برخی استان‌ها مرغ در بازه ۴۰ تا ۴۲ روز به وزن مناسب می‌رسد و واحد قابلیت تخلیه دارد، برخی استان‌ها نیز ممکن است کیفیت نهاده یا شرایط محیطی باعث شود مرغ دیرتر به وزن مناسب برسد. یعنی شرایط تولید زمان تخلیه را مشخص می‌کند، اگرچه همین مصوبه تخلیه در ۵۰ روز هم در برخی استان‌ها اجرا نمی‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر مرغی مثلاً در ۴۰ روز به وزن ایده‌آل برسد و تا ۵۰ روز به آن دان داده شود این نهاده تبدیل به کود شده و صرفه اقتصادی ندارد. اگر هم مرغدار نهاده اضافی را نگه دارد که ممکن است بازار سیاه نهاده ایجاد شود. بنابراین سهمیه نهاده دامی باید براساس نیاز مرغداران باشد.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵ کیلوگرم نهاده برای هر قطعه مرغ به مرغداران تعلق می‌گیرد، گفت: برای هر مرغ ۴ کیلو و ٨٠٠ گرم تا ۵ کیلو نهاده کافی است؛ یعنی باید سهم نهاده کاهش یابد و از آن طرف زمان تخلیه واحدهای مرغداری به تولیدکنندگان واگذار شود.
ثبت سفارش نهاده‌های دامی متوقف نشده است
در همین حال وزارت جهاد کشاورزی موضوع توقف ثبت سفارش نهاده‌های دامی را که توسط یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران مطرح شده بود، رد کرد.
کاوه زرگران، عضو اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده بود که از ۲۰ اسفندماه تاکنون به دلیل جابه‌جایی اختیارات از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به وزارت جهاد کشاورزی، هیچ ثبت‌سفارشی در حوزه نهاده‌ها انجام نشده و حتی برخی محموله‌هایی که وارد شده نیز به دلیل نقص مدارک و مشخص نبودن نهاد متولی، امکان پهلوگیری و تخلیه نیافته‌اند و به دلیل وجود بوروکراسی دولتی، واردات نهاده‌ها توسط بخش خصوصی مختل شده است.
وی همچنین در بخشی از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود که تأمین نهاده‌ها و واردات آن مانند گذشته در شرایط معمول به سر نمی‌برد و از حدود یک ماه گذشته به دلیل جابه‌جایی اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی هیچ ثبت سفارشی در حوزه نهاده‌ها انجام نشده است.
به گفته وی این توقف یک ماهه در روند ثبت سفارش، آثار خود را در ماه‌های آینده نشان خواهد داد و احتمالاً وضعیت تولید مرغ در هفته‌های آتی دچار مشکل خواهد شد.
صحبت‌های این عضو اتاق بازرگانی تهران اما با واکنش وزارت جهاد کشاورزی همراه شد و سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن رد ادعای توقف ثبت سفارش نهاده‌های دامی اعلام کرد که ثبت سفارش نهاده‌های دامی متوقف نشده بلکه در مقطعی وزارت صمت این کار را انجام می‌داد و هم‌اکنون ادامه این کار را وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد.
لازم به ذکر است که پیش‌تر ثبت سفارش واردات نهاده‌های دامی و پیگیری امور مرتبط با آن در وزارت صمت انجام می‌شد که در اسفندماه سال گذشته این وظیفه به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.
حسن عباسی معروفان همچنین تعطیلات ایام نوروز را علت ایجاد وقفه در تخصیص ارز دانست و گفت که در این فاصله به دلیل تعطیلات ایام نوروز، بانک مرکزی برای ثبت سفارش‌ها تخصیص ارز انجام نداده که این مسأله مورد اعتراض همگان بود اما در جلسه روز گذشته با نماینده بانک مرکزی این این موضوع مطرح شد که تخصیص ارز از هفته جاری آغاز شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7601/8/574084/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها