جایزه‌ای که کامتان را تلخ می‌کند



گروه حوادث/ چند سالی است که در کشورمان با پدیده جدیدی با عنوان کلاهبرداری به بهانه برنده شدن در مسابقات مختلف رو به رو شده‌ایم. یک شگرد مجرمانه که هزاران نفر را در دام کلاهبرداران گرفتار و میلیاردها تومان به جیب خلافکاران و مجرمان سرازیر کرده است.
در این شگرد فردی در تماس با تلفن همراه قربانی خود مدعی می‌شود که وی در یک مسابقه رادیویی و تلویزیونی یا مسابقات شرکت‌های مخابراتی برنده جایزه شده است و حالا برای دریافت این جایزه که معمولاً نیز مبالغی بین 2 تا 10 میلیون تومان عنوان می‌شود فرد مورد نظر باید به نزدیک‌ترین دستگاه عابر بانک مراجعه کند تا با اجرای دستوراتی که فرد تماس گیرنده به وی می‌دهد پول به حسابش واریز شود.
این در حالی است که اغلب افراد پس از این تماس‌ها به واقعی بودن آن شک نکرده و بلافاصله برای دریافت جایزه خیالی خود به دستگاه عابر بانک مراجعه می‌کنند اما فقط با وارد کردن چند شماره و فشردن چند کلید نه تنها پولی به حسابشان واریز نمی‌شود بلکه تمام موجودی حسابشان نیز در کمتر از چند ثانیه خالی شده و به حساب کلاهبرداران منتقل می‌شود.
خانم جوانی که چند ماه قبل قربانی یکی از همین تماس‌های کلاهبردارانه شده بود در تماس با روزنامه ایران گفت: عصر یک روز جمعه تلفن همراهم زنگ خورد و خانمی خوش بیان خبر برنده شدن مرا به خاطر خوش حسابی در پرداخت هزینه تلفن همراهم اعلام کرد. او به من گفت 5 میلیون تومان جایزه به من تعلق گرفته است. سپس از من خواست برای دریافت جایزه‌ام به پای دستگاه عابربانک بروم. من که کمی مشکوک شده بودم پرسیدم چرا باید این کار را بکنم و چرا خودشان این جایزه را به حسابم واریز نمی‌کنند که با چرب زبانی به گونه‌ای مرا قانع کرد که بدون هیچ پرسشی به نزدیک‌ترین عابر بانک رفتم. به شماره‌ای که با من تماس گرفته بود زنگ زدم همان خانم گوشی را جواب داد و از من خواست مراحل انتقال وجه را انجام دهم وقتی دکمه پایان عملیات را فشار دادم ناگهان پیامکی برایم ارسال شد که از دیدن آن شوکه شدم پیامک از بانک بود اما نه تنها پولی به حسابم واریز نشده بود بلکه کل موجودی حسابم نیز خالی شده بود.
خانم جوان ادامه داد: اما بدتر از این کلاهبرداری اتفاقی بود که در پیگیری پرونده‌ام رخ داد. وقتی به پلیس شکایت کردم و پرونده‌ام پس از حدود دو ماه به دادسرا رفت پس از بررسی پرونده در حالی که پلیس حتی رد مرد کلاهبردار را هم پیدا کرده بود در دادسرا برای پرونده‌ام منع تعقیب زدند و گفتند جرم کلاهبرداری اتفاق نیفتاده است. حالا مانده‌ام که باید چه کار کنم؟ این در حالی است که نمونه این پرونده‌ها در کشور بشدت افزایش یافته است و تحقیقات پلیسی نشان می دهد این کلاهبرداری ها اغلب از سوی زندانیان سابقه دار و از داخل زندان هدایت می شود. در همین رابطه روز گذشته سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت، این موضوع را کلاهبرداری دانسته و گفت: در چند سال اخیر جرمی در سطح کشور به‌صورت حرفه‌ای و شبکه‌ای تحت عنوان کلاهبرداری تلفنی یا همان کارت ‌به کارت رواج پیدا کرده است‌.‌  در این روش کلاهبرداران با استفاده از گوشی تلفن همراه اقدام به برقراری تماس با شهروندان کرده و به بهانه‌های مختلف مثل برنده شدن سفر زیارتی در قرعه‌کشی همراه اول، برنامه رادیویی و... افراد را مجاب به حضور در پای خودپرداز کرده و با القای اعداد و ارقام، اقدام به انتقال وجوه آنها به حساب‌های در اختیار خود می‌کنند. حتی با مواردی مواجه بودیم که با در اختیار گرفتن رمز دوم حساب وجوه شاکی‌ها را از حسابشان برداشت کردند. سردار لطفی با بیان اینکه برای پیشگیری از وقوع این جرم اقدامات متعددی انجام شده، افزود: از جمله تعدادی از بانک‌ها اقدام به درج مطالبی در صفحه مانیتور دستگاه خودپرداز کردند، همچنین‌ ‌اطلاع‌رسانی‌ در جراید و رسانه‌های گروهی منجر به کاهش وقوع این جرم شد اما با وجود اطلاع‌رسانی انجام شده متأسفانه هنوز آمار وقوع بسیار زیاد بوده و تعداد زیادی از هموطنان گرفتار حیله کلاهبرداران می‌شوند. با تحلیل علت وقوع جرم و مصاحبه با مالباختگان متوجه شدیم که این افراد به علت عدم اطلاع دقیق، قربانی شیادان شده‌اند.  وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته کلیدی‌ که‌ همه افراد باید بدانند این است که برای دریافت جایزه نیازی به مراجعه به دستگاه خودپرداز نیست!








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7598/8/573788/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها