تنها ۴ درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی رطوبت دارد



اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تنها چهار درصد تالاب گاوخونی رطوبت دارد و ۹۶ درصد آن خشک شده است.
به گزارش ایرنا منصور شیشه فروش افزود: تخصیص نیافتن حقابه زیست محیطی به‌صورت منظم در سال‌های گذشته و البته تا حدودی کاهش بارش‌ها چنین شرایط نامناسبی را برای این عرصه زیست محیطی گرانبها به‌وجود آورده است.
وی با بیان اینکه تعداد پرندگان مهاجر این تالاب به کمتر از ۲ هزار قطعه کاهش یافته است اظهارداشت: ادامه این شرایط وضعیت آن را روز به روز بدتر می‌کند و جانوران بیشتری را تهدید خواهد کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی در سال ۱۳۷۵ زیر پوشش تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر قرار گرفت خاطرنشان کرد: بر همین اساس حمایت و توجه به آن نه تنها از بعد استانی بلکه از ابعاد ملی و بین‌المللی ضروری است.
شیشه فروش با تأکید بر اینکه خشک شدن تالاب خطرات متعددی مانند انتشار ریزگردها را در پی دارد اظهارداشت: بر مبنای مطالعات صورت گرفته این ریزگردها تا شعاع هزاران کیلومتری و افزون بر هفت استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وی اضافه کرد: جاری‌سازی دائمی رودخانه زاینده رود، جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و غیرقانونی از منابع آبی بالادست منطقه و کمک در راستای اجرای طرح‌های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود چاره ساز این معضل است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: متولیان امر باید برای تخصیص حقابه زیست محیطی و زنده نگه داشتن این تالاب که از عرصه‌های زیست محیطی و بسیار ارزشمند است بیش از گذشته بکوشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7598/7/573775/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها