گزارش «ایران» از قرمز شدن تمامی مراکز استان‌ها و چرایی صعودی شدن آمار مبتلایان

خیز وحشتناک کرونای انگلیسی در شهرها


فریبا خان احمدی - پرستو رفیعی
خبرنگار
ادامه از صفحه اول - او همچنین افزایش مبتلایان خانوادگی بیماری کرونا را از جمله دلایل مهم روند تصاعدی تعداد بیماران جدید می‌داند و می‌گوید ابتلای عمومی اعضای خانواده به ویروس جهش‌یافته انگلیسی نشان از سرعت و چرخش بالای ویروس بریتانیایی دارد، این در حالی است که هنوز نتایج کامل سفرهای نوروزی در افزایش تعداد ابتلا و فوتی‌های کرونا در هفته‌های آینده بیش از پیش بروز خواهد کرد.از چند روز گذشته رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها نیز از اوج‌گیری کرونا و قرمز شدن شهرهای کشور خبر می‌دهند و خواستار اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی هستند. در این شرایط متخصصان حوزه سلامت و استانداری‌ها نیز چاره کار را بازگشت محدودیت‌های جدید کرونا می‌دانند تا جایی که دیروز استانداری تهران از توقف فعالیت مشاغل گروه‌های 2، 3 و 4 در تهران به مدت دو هفته خبر داد و در عین حال تأکید کرد که قرنطینه تهران منتفی است. انوشیروان محسنی‌بندپی روند روبه شتاب بیماری در 30 استان کشور را حاصل گردش ویروس انگلیسی دانسته و خواستار اتخاذ تصمیمات کنترل بیماری شده است.
مسئولان وزارت بهداشت نگرانند وضعیتی که برای خوزستان در ماه‌های پایانی سال ایجاد شده بود برای همه 31 استان کشور تکرار شود. اوضاع به قدری وخیم گزارش می‌شود که به گفته متخصصان حوزه سلامت با پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت مسافران منحنی ابتلا و فوت، وضعیت سینوسی به خود گرفته و با شیب بسیار تندی پیشروی می‌کند. نگرانی‌هایی از رکورد بی‌سابقه در افزایش تعداد مبتلایان و وخامت اوضاع بیماران بدحال آن هم با گذشت تنها چند روز از آغاز رسمی پیک چهارم به قدری شدت گرفته که اعضای کمیته‌های علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص‌های عفونی نسبت به شرایط پیش‌رو هشدار‌های جدی می‌دهند. مسعود مردانی به اخبار ناگوار و تکان‌دهنده در روزهای پیش‌رو تأکید می‌کند و به «ایران» می‌گوید: در دو هفته اخیر با شیب تند مبتلایان مواجه شده‌ایم و افزایش تصاعدی آمار مبتلایان به دلیل سرعت بالای سرایت ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی نسبت به ویروس کرونای قبلی است. در واقع این ویروس جهش یافته با 70 درصد سرعت بالاتر در انتقال بیماری به افراد سالم توانسته در حال حاضر به گونه غالب در کشور تبدیل شود.
او سفرهای نوروزی و دورهمی‌های خانوادگی در ایام نوروز را عامل مؤثر گردش این ویروس می‌داند و در ادامه به خبر پر شدن تخت‌های بیمارستان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: عده‌ای که در گذشته به بیماری مبتلا نشده‌اند گمان می‌کنند برای همیشه در ایمنی هستند اما این‌طور نیست و بیشتر افرادی که به کرونای انگلیسی مبتلا شده‌اند همان‌هایی هستند که تاکنون بیمار نشده بودند. چون آن دسته که قبلاً مبتلا شده‌اند در مقابل این ویروس ایمنی نسبی یافته‌اند اما عمدتاً افرادی کرونای بریتانیایی را گرفته‌اند که به ویروس قبلی که جهش نیافته بود مبتلا نشده‌اند و نسبت به آن ایمنی ندارند.
او نیز اعمال جدی محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل گروه ۲ در شهر‌های قرمز به مدت دو هفته را روندی راهگشا در معکوس شدن آمار تصاعدی مبتلایان کرونا می‌داند و تأکید می‌کند که همه مردم و متولیان دستگاه‌های دولتی باید در اجرای دستورالعمل‌ها کمک کنند تا شاید از این بحران با کمترین آسیب گذر کنیم.

اعلام جزئیات تعطیلی مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی
دیروز همچنین همزمان با ورود همه استان‌ها به محدوده قرمز کرونایی، معاون کل وزارت بهداشت اسامی شهرهایی را که قرمز و نارنجی هستند و باید تعطیل باشند اعلام کرد.
ایرج حریرچی با اشاره به جزئیات تعطیلی دوهفته‌ای مشاغل گروه 2 در شهرهای قرمز گفت: به‌عنوان مثال مشاغل گروه 2 در شهرهای قرمز حتماً باید به مدت دو هفته از روز اعلام، تعطیل باشند. این مشاغل شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی به‌طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، تالار‌های پذیرایی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، استخرهای سرپوشیده، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز خرید و فروش بزرگ که اصطلاحاً به آنها مال می‌گویند و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی. او درباره مشاغلی که در شهرهای نارنجی باید تعطیل شوند نیز گفت: لیست مشاغل گروه3 که در شهرهای نارنجی باید تعطیل باشند، شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و... که در کل ساعات شبانه‌روز باید تعطیل باشند. همچنین آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با حضور 10 نفر و موزه‌ها و تئاتر و مهدهای کودک که باید در شهرهای نارنجی تعطیل شوند.

تأکید بر تعطیلی دو هفته‌ای کشور صحت ندارد
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر صدور اطلاعیه‌ای درباره لزوم تعطیلی دو هفته‌ای کشور را تکذیب کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، براساس اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هیچ‌گونه اطلاعیه‌ای مبنی بر لزوم تعطیلی دوهفته‌ای کشور و همچنین احتمال افزایش تعداد فوتی‌ها تا ۶۰۰ نفر از سوی معاونت بهداشت صادر نشده است. براساس این اطلاعیه، همه اخبار و توصیه‌ها در مورد بیماری کووید ۱۹ توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7598/5/573766/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها