حادثه برای کشتی ایرانی «ساویز» در دریای سرخ


رسانه‌های خارجی شامگاه سه‌شنبه ۱۷ فروردین از «حمله» عوامل ناشناس به یک فروند کشتی ایرانی در دریای سرخ، در نزدیکی سواحل یمن، خبر دادند. ساعتی پس از این گزارش، خبرگزاری تسنیم خبر منتشر شده را تأیید کرد و نوشت که طبق اطلاعات کسب شده توسط این خبرگزاری، «کشتی ساویز به دلیل انفجار مین‌های چسبان در بدنه کشتی دچار آسیب شده است». به نوشته این خبرگزاری، کشتی ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی که به مأموریت اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند مستقر بوده است.‎
در ساعات اولیه رسانه‌های رژیم صهیونیستی و همین‌طور عربستان سعودی آسیب وارد شده به این کشتی را «شدید» توصیف کرده بودند. در همان مقطع هم شبکه سعودی الحدث گزارش داد که احتمالاً اسرائیل عامل حمله باشد. این در حالی بود که شبکه کان رژیم صهونیستی هم در برنامه خبری خود در شامگاه سه‌شنبه گفت که عامل حمله به کشتی ایرانی درصدد رساندن «پیامی خاص» به ایران بوده است. شامگاه چهارشنبه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام امریکایی در همین رابطه مدعی شده بود که اسرائیل به امریکا اعلام کرده که حمله به کشتی ساویز کار این رژیم بوده. به گزارش مهر و به نقل از این روزنامه امریکایی، قرار بود رژیم صهیونیستی پیشتر این کشتی را هدف قرار بدهد اما نزدیک بودن یک ناو هواپیمابر امریکایی به ساویز موجب شد تا تل‌آویو عملیات خود را تا زمان دور شدن ناو «دوایت آیزنهاور» به تعویق بیندازد. همزمان سخنگوی وزارت دفاع امریکا ضمن رد هرگونه نقش نیروهای نظامی ایالات متحده در حادثه کشتی «ایران ساویز» در دریای سرخ مدعی شد که هیچ‌یک از نیروهای امریکایی در این حادثه نقشی نداشته‌اند.
با این وجود پیش از ظهر دیروز سخنگوی وزارت خارجه در این باره توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت که آسیب‌های وارد شده به کشتی «جزئی» بوده است. سعید خطیب‌زاده در این رابطه توضیح داد: «بر اساس اعلام قبلی رسمی و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان نهاد مرجع، کشتی غیر نظامی ساویز برای برقراری امنیت دریانوردی در مسیر خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن مستقر شده بود. این کشتی عملاً به عنوان ایستگاه لجستیکی (پشتیبانی فنی و تدارکات) ایران در دریای سرخ عمل می‌کرد و لذا مشخصات و مأموریت این کشتی قبلاً به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شده بود.» خطیب‌زاده افزود: «در اثر حادثه رخ داده خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی به وجود نیامده است و بررسی‌های فنی در مورد چگونگی این حادثه و منشأ آن در حال انجام است و کشورمان کلیه اقدامات لازم از طریق مراجع بین‌المللی را در این خصوص انجام خواهد داد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7598/3/573759/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها