ظریف با مقامات قزاقستانی رایزنی کرد

امضای برنامه همکاری تهران - آستانه


وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود به آسیای میانه، دیروز میهمان مقامات قزاقستان بود. او در دیدار با همتای قزاقستانی خود بر توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تأکید کرد. در این دیدار البته برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه ایران و قزاقستان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه، محیط زیست، نظامی، امنیتی و فرهنگی که شامل ١۵ بند است، به امضای دو طرف رسید.
ظریف بعد از دیدار با «مختار تیلو بردی» وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر قزاقستان، در نشست خبری گفت: درباره مسائل منطقه‌ای بویژه بحران افغانستان گفت‌و‌گو کردیم. در حوزه روابط دوجانبه گسترش این روابط و حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد تأیید دو طرف قرار گرفت و بر استفاده صلح‌آمیز از دریای خزر که به صورت مشترک از سوی ایران و قزاقستان انجام می‌شود؛ تأکید شد. وی ضمن امیدواری درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات ترسیم خط مبدأ در دریای خزر، گفت: راه‌آهن‌ها و مسیرهای ترانزیتی مشترک بین ایران و قزاقستان و سایر همسایگان با جدیت در این دیدارها بررسی شد و ضرورت افزایش روش‌های اتصالی منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث قرار گرفت. حضور قزاقستان در اینچه‌برون، بندرعباس و چابهار برای ایران محترم است و از افزایش این حضور خوشحال خواهیم شد. ایران مسیر دستیابی قزاقستان به آب‌های بین‌المللی است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با «قاسم جومارت توکایف»، رئیس جمهوری قزاقستان درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌و‌گو کرد و تلاش برای یافتن مسیرهای همکاری پایدار برای حفظ و گسترش روابط فی‌مابین را ضروری دانست. توکایف نیز در این دیدار با تأکید بر تاریخ مشترک و اهمیت توسعه همکاری‌ها با کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را شریک کلیدی در منطقه دانست و بر گسترش همه‌جانبه روابط در بخش‌های اقتصادی و سیاسی تأکید کرد. تحولات برجام، روند صلح در افغانستان، روند آستانه و سیکا از دیگر موضوعات مورد گفت‌و‌گو در این دیدار بود.
آماده همکاری با کشورهای «دی ۸» هستیم
ظریف دیروز همچنین در نشست مجازی وزرای خارجه سازمان «دی هشت» که به ریاست وزیر امور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان برگزار شد، سخن گفت. نشست مجازی سران دی هشت امروز با حضور حسن روحانی و به ریاست نخست‌وزیر بنگلادش برگزار می‌شود. وزیر خارجه کشورمان در سخنان خود تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل و نقلی، تقویت گردشگری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های فناورانه و انسانی بویژه جوانان را ازجمله اولویت‌های سازمان دی ۸ برای همکاری قلمداد و آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه‌ها را اعلام کرد. ظریف به تجارت اشاره کرد و گفت: در صورتی که موافقتنامه موجود تجارت ترجیحی همراه با برخی از ساز و کارهای تکمیلی در خصوص گمرکات، امور مالی و خرد مالی، بانکداری، ظرفیت‌های دیجیتال و غیره اجرایی شوند، هدف تجارت ۲۰ درصدی درون دی8 تا سال ۲۰۳۰ در دسترس ما خواهد بود. بنابراین دولت‌های ما باید در نقش تسهیلگر ظاهر شده و بخش خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط باید به میدان آورده شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7598/3/573756/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها