رئیس سازمان انرژی اتمی دستاوردهای هسته‌ای کشور را تشریح کرد

ظرفیت غنی‌سازی به 16 هزار و 500 سو رسیده است


رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه همان طور که در گذشته قسم خوردیم، با برجام صنعت هسته‌ای ایران، نه متوقف می‌شود و نه کند می‌شود، اعلام کرد که در مقایسه با سال 92 صنعت هسته‌ای ایران در عرصه‌های مختلف رشد کرده است که افزایش ظرفیت غنی‌سازی از 13 هزار سو به 16 هزار و 500 سو و تولید 5 تن کیک زرد از آن جمله است.
به گزارش «ایران» علی اکبر صالحی، روز گذشته پس از پایان نشست هیأت دولت، با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه امسال در روز ملی فناوری هسته‌ای، 133 دستاورد را به نمایش خواهیم گذاشت، اظهارکرد: ۶ یا ۷ دستاورد نیز از سوی رئیس جمهوری رونمایی می‌شود که مهم‌ترین آنها چند رادیودارو است که برای درمان بیماران استفاده خواهد شد. معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی داروهای مورد نیاز یک میلیون مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج را تأمین می‌کند، گفت: چند دستاورد هست که فعلاً نمی‌توانیم در معرض نمایش بگذاریم که از جمله آنها، مرکز یون درمانی در استان البرز است که بیماری‌های صعب العلاج بویژه سرطان را درمان می‌کند.او با اشاره به اینکه این بیمارستان، ششمین نوع از این بیمارستان‌ها در جهان و در منطقه غرب آسیا هم بی‌نظیر است، آن را دستاورد بزرگی دانست که بدون تحمیل بودجه به دولت و با اخذ 200 میلیون یورو وام از منابع بانکی ایجاد شده است.
صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با بیان اینکه مطمئن باشید با برجام، صنعت هسته‌ای نه متوقف می‌شود و نه کند می‌شود قسم هم خوردیم، اظهارکرد: اکنون می‌توان ارزیابی کرد که سال ۹۲ در عرصه‌های مختلف ما چه چیزی داشتیم و اکنون چه داریم؟ اینها روشن است، ضمن اینکه نظرات مسئولان کشوری مانند امریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران را هم شاهد هستیم.
صالحی با بیان اینکه روز شنبه بخش‌هایی از دستاوردهای هسته‌ای به استحضار مردم خواهد رسید، اضافه کرد: ما ۱۵ نوع سانتریفیوژ جدید داریم که اورانیوم غنی‌سازی می‌کنند، مانند آی.آر4، آی.آر6 و آی.آر2ام، در صورتی که ما در سال ۹۲ فقط با سانتریفیوژهای آی.آر1 غنی‌سازی می‌کردیم.
معاون رئیس جمهوری، استفاده از نسل‌های سانتریفیوژها را جهش بزرگی در صنعت هسته‌ای کشور دانست و گفت: قبل از برجام حداکثر ظرفیت غنی‌سازی‌مان ۱۳۰۰۰ سو بود، اما امروز بدون اینکه خیلی از امکانات دیگر را بسیج بکنیم، ظرفیت غنی سازی ما 16 هزار و 500 سو است.
صالحی با بیان اینکه امروز قریب به 5 تن اورانیوم غنی شده و ۵۷ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد داریم، اضافه کرد: این میزان از اورانیوم 20 درصد درحالی به دست آمده است که براساس قانون مجلس باید در یک سال ۱۲۰ کیلو اورانیوم 20 درصد می‌داشتیم که این امر نشانه ظرفیت‌ها و واقعیت‌های صنعت هسته‌ای است و این غیر از دو نیروگاه هسته‌ای است که با کمک روس‌ها در بوشهر در حال احداث است.
او تصریح کرد: متوسط تولید کیک زرد ما قبل از برجام چهار تا پنج تن در سال بوده که امروز به ۳۵ تن در سال رسیده است.
‌نرخ غنی‌سازی 20 درصدی ایران، بالاتر از سال 92
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و اجرای آن از ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، اظهارکرد: بخش مهمی از این قانون در خصوص غنی‌سازی ۲۰ درصد به میزان سالانه ۱۲۰ کیلو گرم بود که بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفت و روند غنی‌سازی آغاز شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او گفت: تا امروز 57 کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است و تقریباً ما نصف راه را رفته‌ایم و با این روند ما می‌توانیم زودتر از ۸ ماه به هدف مد نظر برسیم. کمالوندی اضافه کرد: نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد ما الان بسیار بالاتر از قبل از برجام است و بر اساس آمار و ارقام ۳۰ درصد بیشتر از قبل از برجام ظرفیت تولید ۲۰ درصد داریم.
به گفته وی در حوزه غنی‌سازی فاصله ما نسبت به قبل از برجام، فاصله‌ای صد‌ها کیلومتری است و وضعیت بسیار خوبی با انواع ماشین‌ها داریم.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7598/2/573751/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها