تبدیل فرصتی ایرانی به تهدیدی انگلیسی!


حسین میرزایی
جامعه شناس، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
اصولاً در بین مردم این اصطلاح رایج است که «از مرگ گریزی نیست» و شاید تنها دردی که درمانی برای آن وجود نداشته باشد همین مرگ است. اما اینکه انسان خود، شرایطی را فراهم کند تا مرگ در اطراف او پرسه بزند، موضوعی دیگر است. امروز رنگ هشدار فراگیری بیماری کرونا در اکثر شهرهای ایران قرمز شده است و سطح فراگیری بیماری به بالاترین حد خود رسیده است. شاید در طول موج‌های مکرر کووید۱۹، هیچ زمانی سخت‌تر ازاین دوره برای کادر درمان کشور- حتی دنیا- وجود نداشته زیرا از یک سو، جهش‌ها و اشکال جدید و پیچیده کرونا سرعت سرایت و میزان کشندگی آن را افزایش داده، از سوی دیگر، با گذشت بیش از یک سال از شیوع بیماری، با خستگی مزمن مردم از شرایط تحمیلی بیماری بر سبک زندگی، عادی‌سازی بیش‌از‌پیش روابط خطرساز را شاهد هستیم که باعث شده تا مردم کمتر به هشدارها و پیشگیری‌های اجتماعی توجه داشته باشند: دید و بازدید‌های خانوادگی تقریباً در حال عادی‌سازی است، میهمانی‌های دوستانه و پرخطر به روال عادی بازگشته، مسافرت‌ها در تعطیلات همچنان در جریان است، فاصله‌های فیزیکی در سالن‌های ترانزیت در پایانه‌ها و فرودگاه‌ها تقریباً دیگر رعایت نمی‌شود، تالارهای عروسی در بعضی موارد مانند قبل مشغول فعالیت هستند، رستوران‌ها، به‌عنوان یکی از پرخطرترین مکان‌ها، مملو از افرادی است که بدون ماسک و با فاصله کم در حال صرف غذا و صحبت هستند...
حساسیت اولیه برای نصب دقیق ماسک در مکان‌های شلوغ کاهش یافته، در فروشگاه‌ها و مراکز خرید پروتکل‌های بهداشتی کمتر رعایت می‌شود و...
در کنار مسافرت‌های بی‌ملاحظه افراد به مناطق گردشگری و پرخطر مانند استان‌های مازندران و گیلان، پروازها در تعطیلات نوروز به کشور ترکیه، که یکی از آلوده‌ترین کشورها به ویروس جهش یافته انگلیسی به‌شمار می‌رود، جریان داشته و مسافران از تعطیلات خود، سوغات مرگ‌ را برای هموطنان و هم‌میهنان خود به ارمغان آورده‌اند.همچنین به نظر می‌رسد در کشور، نوعی ناهماهنگی بین نهادها و ستادهای درگیر برای پیشگیری از کرونا مشاهده می‌شود که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. تصمیم‌هایی که از سوی ستاد مقابله با کرونا گرفته می‌شود، الزاماً از سوی نهادهای اجرایی رعایت نمی‌شود یا در بسیاری از موارد به‌صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود. هشدارها و فریادهای ناشی از اجرایی نشدن دستور پیشگیرانه وزیر محترم بهداشت عمدتاً با چند روز تأخیر شنیده می‌شود و همه اینها شرایط را برای کنترل بیماری دشوار کرده است.
تعطیلات نوروز، فرصت بسیار مناسبی بود تا با بسیج همه نهادها و اطلاع‌رسانی عمومی، با قرنطینه‌ای سراسری و سختگیرانه، شرایط کشور را از حالت درآستانه خطر، به شرایط نزدیک به سفید تبدیل کنیم اما عملاً این فرصت به تهدیدی مرگبار مبدل شده است. کرونا انگلیسی جایگزین کرونا معمولی شده است و باید انتظار داشته باشیم که تعداد فوتی‌های کرونا از بعد از تعطیلات، حتی به عددهای چهار رقمی نزدیک شود.
فارغ از تمهیدات و تصمیمات نهادی، امروز این ما مردم هستیم که با رعایت‌های مسئولانه و پیشگیرانه‌تر، می‌توانیم مرگ ناخواسته را که بیش از پیش به ما نزدیک شده، از خانواده، دوستان، همشهریان و هموطنان خود دور کنیم و راه را برای بهبودی اوضاع هموارتر سازیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7598/1/573747/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها