سخنگوی دولت همزمان با نشست وین اعلام کرد

در آغاز فرایند احیای برجام هستیم


گروه سیاسی/ علی ربیعی، سخنگوی دولت، فرایندهای برجامی شکل گرفته در هفته‌ها و روزهای اخیر را به منزله اعتراف امریکا به شکست فشار حداکثری دانست و با تأکید بر اینکه این موفقیت هرگز به دست نمی‌آمد؛ اگر خویشتنداری ما در برابر تحریک احساسات ملی از طرف جنگ‌افروزان نبود و اگر مقابل فشارهای خارجی و داخلی برای خروج از برجام نمی‌ایستادیم، اظهار کرد: ما در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم و امروز هم با اطمینان می‌گوییم که در آینده‌ای بسیار نزدیک دولت امریکا راهی به جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون‌شکن ندارد؛ تحریم‌های یکجانبه و ناقض توافق و مقررات بین‌المللی به پایان خواهد رسید.
به گزارش «ایران»، ربیعی در نشست خبری که همزمان با نشست وین در اتریش برگزار شد، با اشاره به اینکه ما در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم، اضافه کرد: نشست وین فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف‌ها درباره نحوه و زمانبندی بازگشت به تعهدات در برجام است.
ربیعی با بیان اینکه موضع اصولی ما کاملاً روشن است و هیچ مذاکره‌ای میان نمایندگان ایران و امریکا شکل نخواهد گرفت، این پیام را خطاب به طرف‌های برجامی اظهار کرد که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای قطعنامه 2231 جمهوری اسلامی ایران هم به طور متقابل آماده است که بعد از راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرف‌های دیگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام همه تعهدات خود بازگردد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اکنون به نتایج این نشست خوش بین یا بدبین نیستیم، ابراز اطمینان کرد که در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم و در صورتی که اراده، جدیت و صداقت امریکا به اثبات برسد، می‌تواند نشانه خوبی برای آینده‌ای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفته‌های پیش رو باشد.
ربیعی در پاسخ به اینکه آیا موضع آقای روحانی با موضع قبلی مبنی بر رفع کامل تحریم‌ها و راستی‌آزمایی همخوانی دارد یا خیر، گفت: تفاوتی میان نظر رئیس جمهوری و رهبر معظم انقلاب وجود ندارد. همه اتفاق‌ها می‌تواند در یک سلسله اقدامات مستقل متقابل، اما مرتبط و پیوسته، تنها در یک مرحله مدت‌دار ولی کوتاه رخ دهد، بنابراین هیچ تناقضی وجود ندارد. او ابراز امیدواری کرد که در پایان مذاکراتی که در وین جریان دارد، به نمای روشن‌تری از جدیت و صداقت (امریکا) در اجرای تعهدات برسیم.
انتظار از رسانه ملی، نگاه جامع و بی طرفانه است
ربیعی در پاسخ به اینکه صدا و سیما و مخصوصاً شبکه سوم تلویزیون با برنامه‌های تخریبی خود به نماد مقابله با برجام تبدیل شده و اقدام صریح دولت و رئیس جمهوری برای دفاع از برجام چه بوده است، گفت: سال‌هاست که شاهد حملات غیرمنصفانه و تحلیل‌های یک طرفه و القای برداشت‌های نادرست هستیم. انتظار از صدا و سیما به عنوان رسانه ملی ارائه نگاه‌های جامع و بی‌طرفانه است. او با بیان اینکه اما این رفتار بیش از آنکه تخریب دولت و برجام باشد، نوعی خود تخریبی است که در وهله اول گریبان خود این تفکر و مروجان آن را گرفته است، اظهار کرد: اخیراً در مورد پخش یک سریال اظهار شد که دولت با پخش یک سریال مخالفت کرده است. این یک دروغ فاحش است. این موضوع در جلسه دولت مطرح شد و اتفاقاً رئیس سازمان صدا و سیما هم مسأله تذکر، فشار و دخالت، حتی تماس برای عدم پخش را تکذیب کرد که امیدواریم همین دیدگاه هم در بخش‌های مختلف صدا و سیما منعکس شود دولت هیچ نظر تحمیلی و اجباری یا درخواست عدم پخش برنامه‌ای هم نداشته است.
گزینش جملات از سخنان اعضای دولت برای تخریب
در ادامه نشست، خبرنگاری از ربیعی پرسید که به تازگی با استناد به بخش‌هایی از صحبت‌های شما، معاون اول رئیس جمهوری، رئیس بانک مرکزی و یکی از وزرای سابق، این مسأله برجسته شد که اگر دولت‌های یازدهم و دوازدهم نبودند کشور دچار مشکلات بیشتر و بنیادی‌تری می‌شد و برخی همین را دستمایه تخریب و توهین به دولت قرار دادند.
سخنگوی دولت با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه گرفتن یک تصویر گزینشی از یک روند و اظهارات دلبخواه و القایی یک سنت تخریبی علیه دولت شده است، ادامه داد: اگر دوستان من این گونه صحبت‌ها را کردند دلیل بر خودستایی نبوده است. این بیان در برابر نقدهای غیرمنصفانه و نسبت‌های بدی بوده که می‌دادند.
او با اشاره به برخی اظهار نظرها در دولت نهم و دهم که تحریم و قطعنامه را کاغذپاره می‌خواندند، تأکید کرد: بحث دوستان و همکاران این بوده که اگر اداره کشور با همان نگاه ادامه پیدا می‌کرد، قطعاً مردم و جامعه در ذیل قطعنامه‌های فصل هفتم منشور ملل متحد دچار بحران‌های عظیمی می‌شد که برنامه نفت در برابر غذا یکی از آنها بود که در یکی از کشورهای همسایه ما اجرا شد.
ارتباط تحریم‌ها و نابسامانی بازار مرغ
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به اینکه چرا باوجود سیاست‌های اعلام شده از سوی دولت، همچنان شاهد افزایش قیمت مرغ هستیم، ابتدا بر این واقعیت تأکید کرد که امروز هیچ حرف مگویی در دولت وجود نداشته و ندارد و به همین دلیل از آنجایی که دولت هیچ حرف پنهانی ندارد، هر ایده و موضوعی که در دولت مطرح بشود، بسرعت به مردم منتقل شده و دولت همواره پاسخگوی افکار عمومی بوده است.
ربیعی درباره قیمت مرغ با بیان اینکه مرغداران مدت‌ها معتقد بودند قیمت تمام‌شده مرغ و هزینه مبادله آن و نیز قیمت جهانی نهاده‌های دامی، افزایش یافته و به همین خاطر درخواست افزایش قیمت برای مقرون به صرفه بودن جوجه‌ریزی در تولید مرغ داشتند، اظهار کرد: علاوه بر این گزارش‌های متعددی مبنی بر دلایل بخشی از عدم تعادل بازار و در ارسال مرغ به برخی از استان‌ها با هدف افزایش قیمت آن داشتیم. این موضوع به ستاد تنظیم بازار ارجاع شد تا با حضور اتحادیه‌ها و انجمن‌های ذیربط بررسی کامل صورت گیرد و تصمیم نهایی اتخاذ شود. این تصمیم هم به خاطر ایجاد تعادل در بازار بوده است.
ادعاها از جنس حرف میرسلیم وهن نظام است
سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات اخیر مصطفی میرسلیم که در آن ادعا شد دولت چین به دلیل اینکه تحرکی از سوی دولت برای انعقاد قرارداد راهبردی ندید، عملاً آن را دور زده گفت: برخی افراد به دلیل بی‌اطلاعی از سوابق و روند تصمیم‌گیری، نظرات و برداشت‌های شخصی خود را ارائه می‌کنند که اظهارات براساس همان برداشت صورت می‌گیرد.
او با بیان اینکه مقام معظم رهبری خطوط کلی سیاست‌ها را روشن می‌کنند و قوه مجریه و وزارت خارجه نیز به عنوان بازوی اجرایی برای عملی کردن آن رهنمودها اقدام می‌کنند، گفت: با توجه به اهمیت چین به عنوان یک کشور آسیایی و نیز نگاه ایران به تحولات آتی جهان و نیز با توجه به رابطه خوب رئیس سابق مجلس  با دولت و تمایل دو رئیس جمهوری به داشتن نماینده ویژه برای پیگیری، با آقای لاریجانی برای پیگیری صحبت شد و او نیز پذیرفت و رهبر معظم انقلاب هم این امر را تأیید کردند.
چالش‌های ایران در تهیه واکسن از خارج
دستیار ارتباطات رئیس جمهوری درباره کارنامه دولت در زمینه واکسیناسیون کرونا نیز با بیان اینکه ‌نقص مدیریتی نه منحصر به این دولت است و نه منحصر به کشور ماست و نه منحصر به یک قوه و نهاد است، ‌بلکه در همه نهادها و همه کشورها شاهد این نقص هستیم، تصریح کرد: همان روزهای اول برای خرید ۴۰ میلیون دوز واکسن اقدام کردیم و برای بیش از ۲۰ میلیون به توافق رسیدیم که تحریم‌ها عملاً در خرید واکسن ما را با مشکلاتی رو‌به‌رو کرده که البته دور از انتظار ما نبود. ما نوبت خود را برای دریافت کواکس به خاطر مشکلات انتقال پول که ناشی از تحریم سیستم بانکی است، از دست دادیم و به نوبت پایین‌تر آمدیم. دوشنبه گذشته بخشی از خرید ما از کواکس وارد کشور شد و ان شاءالله بیش از ۱۶ میلیون خرید ما بسرعت به کشور خواهد آمد.
او افزود: هفته پیش هم گفتم یکی از کشورهای تولیدکننده واکسن به ما اطلاع داد که امریکا مانع انتقال واکسن به ما شده است بنابراین مقایسه ایران با کشورهایی که تحت تحریم نیستند، مقایسه درستی نیست.
رد صلاحیت‌ها برخی شهرها را از گردونه رقابت خارج می‌کند
سخنگوی دولت درباره اظهار نگرانی برخی نامزدهای شورای شهر از رد صلاحیت‌های گسترده از سوی نمایندگان مجلس نیز با بیان اینکه هیأت‌های اجرایی در اختیار دولت است، تصریح کرد: براساس سیاست‌های ابلاغی وزیر کشور در ستاد انتخابات کشور، هیأت‌های اجرایی با رویکرد قانونمداری و بی‌طرفی به صلاحیت‌های داوطلبان رسیدگی می‌کنند.
ربیعی اظهار کرد: طبق قانون، نظارت برعهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و وزارت کشور در رایزنی و مذاکره با نمایندگان، همه تلاش خود را خواهد کرد که یک انتخابات رقابتی برگزار شود. هرچند شواهد حاکی است رد صلاحیت‌ها برخی شهرها را از گردونه رقابت خارج می‌کند و این اولین رویدادی است که در آن رویکرد مجلس شورای اسلامی در خصوص نامزدها و حضور شهروندان مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7597/1/573701/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها