غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

مسابقات لیگ برتر فوتبال در هر شرایطی برگزار می‌شود


محمد محمدی سدهی / شیوع کرونا یک‌بار دیگر در کشور اوج گرفته و به گفته مسئولان وارد موج چهارم شده‌ایم. در این میان تهران هم به جمع شهرهای قرمز پیوست و مجموعه شرایط باعث شد با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت تمامی باشگاه‌های ورزشی از ۱۶ فروردین ماه تا اطلاع ثانوی تعطیل و تأکید شود که با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. این تعطیلی موجب شد ابهاماتی در خصوص برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال با توجه به نزدیکی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2021 ایجاد شود که البته با اعلام مسئولان مشخص شد مسابقات لیگ برتر فوتبال همچنان برگزار خواهد شد.
دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در‌خصوص این موضوع به خبرنگار «ایران» گفت: «در هر شرایطی مسابقات لیگ برتر برگزار می‌شود و تعطیل نخواهد شد. حتی با توجه به وضعیت فعلی و با توجه به رسیدن اکثر استان‌ها به وضعیت قرمز، مسابقات لیگ برتر و اردوهای تیم ملی برگزار خواهد شد. پیش از این هم وضعیت تهران قرمز بود اما با وجود این مسابقات لیگ فوتبال برگزار شد. در شرایط کنونی هم باشگاه‌ها موظف به برگزاری مسابقات هستند و علاوه بر این موظف هستند تمامی موارد بهداشتی را برای برگزاری مسابقات رعایت کنند.»
او در خصوص شرایط شهرهای دیگر از نظر ابتلا به کرونا این‌گونه صحبت کرد: «فعالیت‌های ورزشی در استان‌ها براساس رنگ‌بندی متفاوت است که البته این وظیفه ستاد ملی مقابله با کرونا است که دستور تعطیلی مسابقات را صادر کند. ستاد ملی مقابله با کرونا برای صدور این دستور تمامی جوانب را می‌اندیشند تا اتفاق بدی نیفتد و از سوی دیگر به ورزش هم لطمه نخورد.»
نوروزی در پاسخ به این سؤال که آیا تمهیدات ویژه‌ای برای برگزاری مسابقات لیگ برتر در شرایط اینچنینی اندیشیده شده است؟ این‌گونه پاسخ داد: «در بحث تست‌ها همان‌گونه که تیم‌ها پیش از رسیدن به وضعیت قرمز تست کرونا می‌دادند به همان روال باید تست بدهند اما قطعاً نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر خواهد شد. هدف از نظارت بیشتر رعایت هرچه بیشتر موارد بهداشتی است که در این شرایط و با توجه به قرمز شدن شهرهای کشورمان باید این موضوع اعمال شود تا وضعیت به شرایط نرمال بازگردد.»
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در‌خصوص وضعیت کرونا در ورزش و همچنین فوتبال کشور بیان داشت: «ورزش هم جزئی از جامعه به حساب می‌آید و اگر شرایط در جامعه قرمز می‌شود قطعاً این اتفاق در ورزش هم خواهد افتاد. آمار دقیقی در‌خصوص تعداد مبتلایان در ورزش در دسترس نیست اما قطعاً تلاش همه عزیزان پیشگیری از ابتلا به کرونا است و مسئولان خیلی سفت و سخت نظارت می‌کنند تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. تا به اینجا و با توجه به همه‌گیری کرونا مسئولان ورزشی خیلی خوب توانستند مسابقات ورزشی را برگزار کنند.»
او در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است رقابت‌های لیگ‌های پایین‌تر فوتبال از جمله لیگ یک تعطیل شود؟ افزود: «این مسأله هم در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا است و آنها می‌توانند در این باره تصمیم بگیرند. وزارت بهداشت از ابتدای کرونا مجوز برگزاری لیگ برتر را صادر کرده و حالا هم با وجود رسیدن به وضعیت قرمز این مسابقات در حال برگزاری است. این ستاد چه تصمیمی در خصوص سایر لیگ‌ها خواهد گرفت، مشخص نیست.»
نوروزی در خصوص این موضوع که برخی فوتبالیست‌هایی که به کرونا مبتلا می‌شوند خیلی زودتر از زمان 14 روز قرنطینه به تمرینات بازمی‌گردند، افزود:«روال این‌گونه است که در صورت مثبت شدن تست کرونا ورزشکار 14 روز قرنطینه می‌شود اما در صورتی که ورزشکار علائمی نداشته باشد می‌تواند پس از 5 روز مجدداً تست بدهد و در صورت منفی شدن تست کرونا به تمرینات تیم خود بازگردد. همان‌گونه که می‌دانید کرونا در افراد مختلف شرایط گوناگونی دارد و این‌گونه نیست که در تمامی افزاد علائم مشخصی داشته باشد.»
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در‌خصوص فعالیت ورزشکاران بعد از ابتلا به کرونا این‌گونه صحبت کرد:«اکثر کسانی که کرونا می‌گیرند عوارض زیادی دارند که این عوارض مانع انجام فعالیت‌های ورزشی می‌شود چرا که کرونا توان بدنی‌شان را کم می‌کند. بازگشت فرد مبتلا شده به شرایط طبیعی بستگی به توان بدنی ورزشکار دارد. البته علاوه بر این میزان درگیری این ویروس با ریه افراد هم متفاوت است و در صورتی که ورزشکار با این وضعیت مواجه شود، کارش برای بازگشت به ورزش خیلی سخت می‌شود.»
او در خصوص واکسیناسیون ورزشکاران المپیکی این‌گونه صحبت کرد: «در حال حاضر برخی ورزشکاران پارالمپیکی واکسینه شدند و قرار است با هماهنگی وزارت ورزش و فدراسیون پزشکی، ورزشکاران کشورمان برای المپیک توکیو تا آخر ماه جاری در محل آکادمی ملی المپیک واکسینه شوند و بتوانند در المپیک حضور یابند. علاوه بر این پایش سلامت المپیکی‌ها هم آغاز شده است. البته آنها از سال قبل پرونده داشتند که به‌خاطر کرونا و تعویق المپیک برنامه‌ها به تعویق افتاد اما در حال حاضر هفته به هفته ورزشکاران پایش می‌شوند تا اگر مشکلی بود اقدام شود.»

بــــرش

مهدی: تا زمانی که بحث قرنطینه مطرح نشود بازی‌ها برگزار خواهد شد

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در‌خصوص برگزاری مسابقات لیگ برتر اظهار داشت: «همان‌طور که می‌دانید شهرهای قرمز با رعایت شدید‌ پروتکل‌ها رقابت‌ها را برگزار می‌کنند، ستاد ملی مقابله با کرونا هم این امر را تأیید کرده است. تا زمانی که بحث قرنطینه مطرح نشود بازی‌ها متوقف نمی‌شود و امیدوارم شادی و نشاط را به خانه‌ها ببریم. ما سابقه داشتیم در شهرهای قرمز رقابت‌ها را برگزار کنیم و اتفاقاً بازی‌ها با سرعت خوبی بدون توقف برگزار شده است.» وی در‌خصوص اینکه برنامه‌ریزی برای جام حذفی و لیگ برتر که با مسابقات دیگر تداخل پیدا کرده و سازمان لیگ چه برنامه‌ای برای بهتر برگزار شدن این مسابقات دارد؟ گفت: «برنامه مسابقات به ما تحمیل شده چون تیم ملی بازی‌های مهمی دارد و باشگاه‌ها هم در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند. ما باید مسابقات را به هر شکلی برگزار کنیم. البته سعی ما این است که تیم‌ها را زیاد خسته نکنیم. امیدوارم مردم کمک کنند کرونا با آرامش مردم مهار شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7597/1/573591/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها