ناشران موسیقی در گفت‌وگو با «ایران» از شرایط فروش آلبوم‌های موسیقی درابتدای سال و ایام نوروز می‌گویند

خواب زمستانی لوح‌های فشرده


ندا سیجانی
خبرنگار
بازار آلبوم‌های موسیقی همچنان درسکوت و بی رمقی به سر می‌برد، در واقع این بی رونقی در فروش آلبوم‌ها از ابتدای سال گذشته هم وجود داشت و بیماری کرونا موجب شد اکثریت مخاطبان موسیقی به سوی سایت‌ها یا سامانه‌های فروش آلبوم یا انتشار تک آهنگ روی آورند، اگرچه به گفته برخی ناشران موسیقی این بی‌انگیزگی پیش ازشیوع این بیماری هم دیده می‌شد و به گفته آنان دیگر استقبالی از آلبوم‌های موسیقی صورت نمی‌گیرد مگر تعدادی معدود که یا به صورت حرفه‌ای آثار موسیقی را دنبال می‌کنند  یا به دنبال جمع‌آوری آرشیوی از آثار هنرمندان هستند و دیگر انگیزه و اشتیاقی در انتشار یک اثر هنری وجود ندارد. البته بی تردید شرایط اقتصادی و هزینه بالای تولید یک آلبوم و نبود قانون کپی رایت در به وجود آمدن این مسأله بی‌تأثیر نبوده است. این در حالی است که طبق اعلام دفتر موسیقی سال گذشته آلبوم‌های بسیاری مجوز نشر دریافت کردند اما آنچه ماحصل بازار موسیقی است آماری متفاوت با مجوز‌های صادر شده است و تهیه‌کنندگان و خوانندگان همچنان منتظر شرایط بهتر برای انتشار آلبوم هستند. هرچند که گمان می‌رفت مردم در ایام نوروز فرصت خوبی برای خریداری محصولات فرهنگی و آلبوم‌های موسیقی داشته باشند و استقبال بهتری صورت بگیرد اما بازار آلبوم‌های موسیقی همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برد.
سرنوشت مرگبار آلبوم‌های موسیقی
رامین صدیقی مدیر نشر هرمس در گفت‌وگو با «ایران» در این خصوص بیان کرد: متأسفانه نوروز امسال فروش فیزیکی آلبوم‌های موسیقی شرایط خوبی نداشت و شاید بهتر است بگویم تقریباً فروش ما صفربوده است البته هنوز آماری از فروش آنلاین به دست ما نرسیده اما به طور کلی باید بگویم از ابتدا تا پایان سال 99 فروش آلبوم‌های ما به میزان فروش دو ماه سال 96 بوده یعنی یک پنجم سال 96 فروش داشته‌ایم. او درادامه افزود: فضای مجازی و استفاده موسیقی به صورت آنلاین شرایط فروش فیزیکی را از بین برده است و البته گسترش ویروس کرونا هم مزید بر علت شد. درواقع بهتراست بگویم مراوده مردم با مراکز فروش کالاهای فرهنگی به صفر رسیده است و این اتفاق در شرایط کرونا چند برابر دیده می‌شود و دوران خانه‌نشینی مصرف موسیقی را تنزل داده است چرا که پیش‌تر در محل کار، رفت و آمد با اتومبیل وحتی مترو... شنیدن موسیقی کاربرد بسیاری داشت اما درحال حاضر این امکانات گرفته شده البته این آمار در کل دنیا هم دیده می‌شود اما جالب است بدانید مصرف فیلم در همین ماه‌های اخیر از طریق سامانه‌های اینترننی افزایش داشته این درحالی است که مصرف دیجیتال موسیقی در همه جای دنیا کاهش داشته است. به گفته مدیر نشر هرمس «اغلب هنرمندان به تک آهنگ روی آورده‌اند و دیگر شانسی برای عرضه شدن آلبوم‌های موسیقی وجود ندارد در واقع وقتی آلبومی منتشر نمی‌شود، استقبالی هم وجود ندارد.» او در ادامه گفت: «شرایط امروز بازار موسیقی به گونه‌ای است که هنرمندان ترجیح می‌دهند کمتر وقت خود را صرف کاری کنند که امکان عرضه شدن آن وجود ندارد بنابراین به انتشار تک آهنگ روی می‌آورند چرا که با این روش با سرعت بیشتری می‌توانند بازخورد مخاطب را دریافت کنند. به عنوان مثال وقتی یک تک آهنگ منتشر می‌شود شاید سه ماه بعد از این کار نتیجه آن حاصل شود اما بازخورد انتشار یک آلبوم شاید یک سال به طول بینجامد. بنابراین بهتراست بگویم سرنوشت آلبوم‌های فیزیکی مرگ خواهد بود و این شرایط در کل دنیا حاکم است و هنرمندان از تولید آلبوم به توفیقی نخواهند رسید.»
نبود چشم‌انداز خوب از فروش آلبوم
بابک چمن‌آرا، مدیر انتشارات و مرکز موسیقی بتهوون تعطیلات پی در پی و تقریباً توقف فعالیت‌های فرهنگی و در کنار آن شرایط سخت تولید را دلیل تولید اندک و عدم فروش آلبوم‌های موسیقی دانسته و دراین باره گفت: «در سالی که گذشت، هنرمندانی بودند که تلاش‌شان تولید آلبوم موسیقی بود اما به دلیل شرایط موجود جامعه و امکان تعطیل شدن و حتی محدودیت تردد در شهر و به طور کلی نبود یک چشم انداز خوب براین تصمیم شدند که کاری تولید نشود چرا که کار فرهنگی زمانبر است حتی اگر مجوز اثر صادر شده باشد و این تعطیلات بازار تولید محصولات موسیقی را به خاموشی کشاند به همین دلیل تقریباً می‌توانم بگویم هیچ کاری تولید نشده است که به فروش برسد. البته این رکود از شب عید پارسال دیده می‌شد و تا شب عید امسال ادامه داشت و اگر تولیدی صورت گرفته باشد، شاید معادل یک درصد بوده باشد.»
فروش راکد
فروشگاه پارت فعالیتش را از سال 57 آغاز کرده و محصولات آن کتاب‌های آموزشی و آلبوم‌های موسیقی است و البته ناشر موسیقی هم محسوب می‌شود و در کنار آن کتاب‌های سینمایی و تئاتر هم به چشم می‌خورد اما به گفته نگار مفیدی مدیر انتشارات پارت، مخاطبان این فروشگاه بیشتر افرادی هستند که به صورت جدی موسیقی را دنبال می‌کنند. وی در این باره گفت: «نوروز امسال بازار فروش آلبوم‌های موسیقی راکد بود و شاید تعداد معدودی آلبوم به فروش رسیده باشد البته در بخش آنلاین هم شرایط به همین صورت بوده و تنها در هفته دوم نوروز تعدادی آلبوم به صورت اینترنتی خریداری شده است البته این موضوع فقط به ایام نوروز برنمی‌گردد بلکه پیش از آن هم شرایط خوبی نداشتیم و فروش آلبوم‌های موسیقی بندرت انجام گرفته و اگر هم استقبالی بوده، در راستای کتاب‌های آموزشی موسیقی است اما اینکه آلبومی از یک خواننده خریداری شود خیلی کم تعداد بوده و شاید این مسأله به دلیل هزینه بالای آلبوم باشد یا دسترسی آسان به فضاهای مجازی و دانلود رایگان.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/19/573567/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها