اخـــــــــبار



«یوتیوب» رفع فیلتر می‌شود

روز گذشته مدیر یکی از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت در صفحه شخصی‌اش نوشت: «بزودی بسیاری از سایت‌ها از جمله «یوتیوب» برای خبرنگاران، استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان» رفع فیلتر می‌شود.
به‌گزارش «ایران» در پی این توئیت و بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی روزنامه ایران با «سجاد بنابی» نایب رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درباره صحت این خبر تماس گرفت که وی این خبر را تأیید کرد.
 معاون وزیرارتباطات گفت: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم به رفع فیلتر برخی سایت‌ها از جمله یوتیوب برای افرادی چون خبرنگاران، استادان و دانشجویان گرفته است.
وی در پاسخ به این سؤال که جزئیات اجرای این مصوبه چگونه است، گفت: من از جزئیات اجرای رفع فیلتر از این سایت‌ها بخصوص یوتیوب اطلاعی ندارم. گفته می‌شود دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و بخصوص دادستانی کل کشور باید درباره جزئیات این اقدام اظهارنظر کنند و اطلاع‌رسانی در این حوزه برعهده دادستانی کل کشور است.
 در همین راستا روزنامه ایران برای دریافت جزئیات اجرای این مصوبه با دفتر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تماس گرفت تا با «بابایی» دبیر کارگروه درباره جزئیات رفع فیلتر برخی سایت‌ها از جمله یوتیوب گفت‌و‌گویی داشته باشد که متأسفانه از سوی مسئول دفتر دبیر کارگروه اعلام شد ایشان در دفتر حضور ندارند و امکان استعلام و گفت‌و‌گو در این باره وجود ندارد.
 گفتنی است  شورای عالی فضای مجازی نیز طرحی را با عنوان مدیریت VPN و اینترنت کشور دنبال می‌کند. این پروژه بر مبنای ایجاد دسترسی متفاوتی برای چهار دسته خبرنگاران، پزشکان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه قرار دارد.

آمادگی موزه ارتباطات در برگزاری تور مجازی موزه‌های تهران

رئیس موزه ارتباطات با اشاره به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از تعطیلی این موزه خبر داد و برای برگزاری تور مجازی موزه‌های تهران اعلام آمادگی کرد.
‫به گزارش ایرنا، حسن عمیدی با بیان اینکه شهر تهران بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در اثر موج جدید شیوع ویروس کرونا در وضعیت نارنجی قرار گرفته، اظهار داشت: براساس سطح‌بندی مشاغل و فعالیت‌ها توسط این ستاد تعطیلی فعالیت‌های سطح سوم و چهارم الزامی است. مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست‫ تصریح کرد: با توجه به اینکه موزه‌ها در سطح سوم فعالیت مشاغل قرار دارند موزه ارتباطات از پانزدهم فروردین ماه تعطیل است و به محض صدور مجوز بازگشایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، موزه ارتباطات نیز بازگشایی و به فعالیت خواهد پرداخت. ‫رئیس موزه ارتباطات همچنین از آمادگی این موزه برای همکاری با سایر موزه‌های شهر تهران در راستای برگزاری تورهای مجازی موزه گردی خبر داد.
‫گفتنی است موزه ارتباطات با همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران و شرکت ملی پست در تعطیلات نوروز موزه گردی مجازی را برای ۱۰ موزه تهران برگزار کرد که با استقبال علاقه‌مندان به حوزه موزه گردی رو به رو شد و در مجموع ۱۵ هزار بازدید مجازی طی ۱۰ روز پخش این رویداد رقم خورد که بیشترین آن مربوط به بازدید از موزه ملی ایران و تور مجازی آیین‌های نمایشی فرهنگسرای نیاوران است.

سیگنال از واتس‌اپ پیشی گرفت

مدتی پیش واتس‌اپ سیاست‌های جدید حریم خصوصی را مطرح کرد که براساس این سیاست‌ها، احتمال دسترسی به اطلاعات کاربران افزایش پیدا می‌کند، همین موضوع نیز مقدمه‌ای شد بر ریزش تعداد کاربران واتس‌اپ و کوچ این کاربران به سمت پیام‌رسان‌های دیگری مانند سیگنال. به گزارش انتخاب، این برنامه توسط ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نیز مورد استقبال قرار گرفت، مردم اکنون بیش از هر زمان دیگری سیگنال را نصب کرده‌اند. طبق اخبار گلف نیوز، سیگنال هم از نظر بارگیری و هم از نظر کاربران فعال ماهانه در سه ماهه اول سال جاری میلادی، سریع‌ترین اپلیکیشن در جهان است. البته تلگرام نیز از ویژگی‌های بیشتری نسبت به واتس‌اپ برخوردار است، اما سیگنال به علت مسائل امنیتی و حریم خصوصی در صدر توجه قرار دارد. طبق گزارش مذکور، تلگرام در زمینه سرعت بارگیری در جایگاه شماره ۳ قرار دارد.

انگلیس به دنبال مقابله با فیس بوک

انگلیس تصمیم دارد با تصویب قوانین جدید اجازه ندهد فیس بوک رمزگذاری سر به سر را در اپلیکیشن‌های زیر مجموعه خود اجرا کند، زیرا این فناوری معایبی برای امنیت کودکان در فضای آنلاین دارد. به گزارش مهر انگلیس تصمیم دارد از فرایند رمزگذاری سر به سر در فیس بوک جلوگیری کند و در همین راستا تلاش‌هایی برای منصرف کردن فیس بوک از گسترش این فناوری در اپلیکیشن‌های پیام رسانش انجام شده است.
«پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس تصمیم دارد در یک مراسم مربوط به خیریه حمایت از کودکان سخنرانی کند و محور این مراسم، طرح موضوع معایب رمزگذاری سر به سر و درخواست ایجاد قوانین سختگیرانه‌تر درباره این فناوری است. رمزگذاری سر به سر ارتباطات را برای فرستنده و گیرنده پیام‌ها ایمن می‌کند که به این ترتیب فقط دو طرف محاوره می‌توانند به محتوا دسترسی داشته باشند و پلتفرم‌های فراهم کننده این فناوری نمی‌توانند به آن دسترسی یابند. این فناوری در سال‌های اخیر گسترش یافته است ،به طوری که در پیام رسان واتس اپ رمزگذاری سر به سر به طور پیش فرض انجام می‌شود. تلاش وزارت کشور انگلیس در حالی انجام می‌شود که فیس بوک تصمیم دارد رمزگذاری سر به سر را در تمام پلتفرم‌های پیام رسان خود از جمله مسنجر و اینستاگرام نیز اجرا کند؛ از آنجا که تصور می‌شود فناوری مذکور ریسک‌هایی را متوجه کودکان می‌کند اقدام فیس بوک به بحث و گفت‌و‌گوهای زیادی در انگلیس و کشورهای دیگر جهان منجر شده است.
در همین راستا دولت این کشور مشغول طراحی قوانینی مخصوص رمزگذاری است تا اجازه ندهد شرکت‌های فناوری توانایی نظارت بر ارتباطات غیرقانونی را محدود کنند. کارشناسان و قانونگذاران توصیه کرده‌اند «لایحه امنیت آنلاین» شرکت‌های فناوری را ملزم کند اطلاعات درباره سوءاستفاده آنلاین از کودکان را به اشتراک بگذارند.
پیش‌بینی می‌شود این لایحه شرکت‌هایی با سرویس‌های حاوی رمزگذاری سر به سر را ملزم کند روش‌های خود را برای مقابله با گسترش محتوای خطرناک در پلتفرم‌هایشان نشان دهند در غیر این صورت با جریمه روبه‌رو خواهند شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/17/573555/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها