شاهزاده «باکینگهام» ساکن «سیلیکون ولی» شد



میترا جلیلی
 خبر‌نگار‌
شاید بتوان «پرنس هری» و «مگان مرکل» همسرش را خبرسازترین زوج جهان در سال 2021 دانست. از مصاحبه جنجالی این زوج با «اپرا وینفری» و پرده برداشتن از مشکلات جدی‌شان در کاخ سلطنتی «باکینگهام» در لندن گرفته تا خبر حضور پرنس هری در «سیلیکون ولی»، هریک واکنش‌های کاربران را در اینترنت به‌دنبال داشته است. برخی از مصاحبه و همچنین شغل تازه «پرنس هری» دفاع می‌کنند و عده‌ای هم معتقدند وی هیچ تجربه خاصی در دنیای فناوری ندارد و با اینکه اعلام می‌کند از خانواده سلطنتی جدا شده ولی این شغل را به اعتبار همین خاندان در اختیار گرفته است.
یک کمپانی تک شاخ
بتازگی اخباری مبنی بر پیوستن دوک ساسکس، «پرنس هری» به استارتاپ یک میلیارد دلاری سیلیکون ولی با نام BetterUp و فعالیتش به‌عنوان مدیر ارشد این استارتاپ منتشر شده که همین پست بالای سازمانی وی در این کمپانی، حرف و حدیث‌های زیادی به‌دنبال داشته است. به این ترتیب نخستین شغل رسمی «پرنس هری» پس از پایان دادن به وظایف سلطنتی، به دست گرفتن سکان استارتاپ BetterUp است و وی بارها تأکید کرده است که می‌خواهد یک مدیر ارشد تأثیرگذار باشد و نقشی حیاتی در این استارتاپ 730میلیون پوندی ایفا کند. این استارتاپ موضوع سلامت روان را در کانون توجه قرار داده و با استفاده از مربیان حرفه‌ای در این زمینه، مشاوره‌های بهداشت روان را به افراد و سازمان‌ها ارائه می‌دهد تا سازمان‌ها بتوانند برای بهبود وضعیت سلامت روان کارکنان خود گام بردارند و در صورت نیاز به کارمند نیز افرادی با سلامت روحی مناسب را به کار بگیرند.
طبق اطلاعات وب سایت شرکت BetterUp، این استارتاپ متخصصان بزرگ جهانی در حوزه‌های مختلف فناوری هوش مصنوعی و متخصصان علوم رفتاری را گردهم آورده است تا بتواند با ارائه مشاوره‌های مناسب، کمک کند تا افراد زندگی پرمعنا و زنده تری داشته باشند و در فعالیت‌های خود نیز با توجه به فشار کاری شغل‌شان موفق‌تر عمل کنند.
استارتاپ BetterUp که در سال 2013 تأسیس شد، تاکنون رشد خیره کننده‌ای داشته و این روند همچنان ادامه دارد. هم اکنون این استارتاپ شبکه‌ای، بیش از 2هزار مربی را به کار گرفته و در میان مشتریان این استارتاپ که حداقل 300 مورد آنها تجاری هستند می‌توان نام کمپانی‌های بزرگی همچون هیلتون، ناسا، کمپانی رسانه وارنر و Chevron را مشاهده کرد. این استارتاپ مدعی است که تاکنون به بیش از 100هزار عضو خدمات ارائه داده است.
گفتنی است این استارتاپ به منظور تأمین سرمایه مورد نیاز، اخیراً 125 میلیون دلار ازسوی مجموعه سرمایه‌گذاران بین‌المللی جذب کرده است تا کار خود را گسترش بدهد. این بودجه جدید ارزش BetterUp را به 1.7 میلیارد دلار رساند و به این ترتیب این استارتاپ اکنون در جمع استارتاپ‌های یونیکورن(تک شاخ) جای گرفته است. یک شرکت جدید مستقر در سانفرانسیسکو با ارزش بیش از یک میلیارد دلار که کارشناسان آن می‌گویند این استارتاپ بر کار خود تمرکز کرده است تا به هر شخص در جهان، قدرت تغییر و تحول بدهد و به این ترتیب جهان را تغییر دهد. درواقع این گروه معتقدند که کارمندان شرکت‌های مختلف با تمرکز بر روح و روان خود پس از دریافت کمک‌های فکری و مشاوره‌ای این تیم، آنقدر قدرتمند خواهند شد که می‌توانند به بهترین خود برسند.درواقع کار این استارتاپ، «تمرکز بر تغییر جهان» با ایجاد قدرت تحول در تک تک افراد در جهان عنوان شده است.
از نتفلیکس تا استارتاپ BetterUp
برخلاف گفته عده‌ای که این زوج پیش از این هیچ ارتباطی با کمپانی‌های فناوری نداشته‌اند باید گفت که«پرنس هری» و همسرش «مگان مرکل» از زمان جدا شدن از خاندان سلطنتی و خروج از کاخ، معاملات چند میلیون دلاری را برای تهیه محتوای Spotify و Netflix منعقد کرده‌اند و با امضای قرارداد انحصاری برای تولید فیلم، مستند و سریال، به این عرصه گام گذاشته‌اند. این زوج همچنین در زمینه پادکست‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند اما ظاهراً «پرنس هری» نمی خواهد تنها به سرویس‌های استریم برای درآمدزایی تکیه کند. در همین راستا این شاهزاده 36 ساله تصمیم گرفته تا در استارتاپ BetterUp یک اپ را ارتقا دهد که کمپانی‌های بزرگی همچون فیس بوک هم از آن بهره می‌گیرند تا وضعیت سلامت روان کارکنان خود را ارزیابی کرده و آن را بهبود بخشند.
ازسوی دیگرباید گفت که «پرنس هری» به خاطر مرگ مادرش پرنسس دایانا در سن جوانی، ضربه روحی شدیدی خورد و همسرش مگان نیز در مصاحبه با وینفری یادآور شده بود که به خودکشی فکر کرده است پس بی‌دلیل نیست که وی یک استارتاپ را انتخاب کرده که سلامت روان مردم جهان را به طور ویژه مورد توجه قرار داده است.
وی که زمانی برای بهبود وضعیت سلامت روان خود از اپلیکیشن این استارتاپ استفاده می‌کرد و با یکی از مربیان این تیم ارتباطی دوستانه داشت به وال استریت ژورنال گفت: من از نصیحت‌ها و پیشنهادهای مربی‌ام که انسانی بسیار رک و فوق‌العاده بود درس‌های زیادی گرفتم که بسیار برایم باارزش بودند. با توجه به اتفاقی که این اپ در زندگی‌ام رقم زد و به من کمک کرد تا سخت‌ترین و پرریسک‌ترین تصمیمات زندگی‌ام را بگیرم حالا می‌خواهم با حضور در این استارتاپ هم درآمدزایی کنم و هم به سایر مردم کمک کنم تا از روح و روانی بسیار سالم برخوردار باشند.
دوک ساسکس ابراز امیدواری کرد بتواند از تجربیات شخصی خود استفاده کرده و به مشتریان این استارتاپ کمک کند تا از قدرت تبدیل درد به هدف استفاده کرده و به زندگی همه جانبه بهتری دست یابند.
البته گفتنی است که قرار نیست «پرنس هری» به‌عنوان یک ناظر فعالیت کند بلکه وی در استراتژی تولید نقش دارد و با اینکه حقوق و مزایای ماهانه وی در این کمپانی واقع در سیلیکون هنوز به‌صورت یک راز مخفی باقی مانده است اما با توجه به اینکه شغل‌های مشابه در سایر کمپانی‌های فناوری درآمدی میلیون دلاری دارند وی نیز احتمالاً درآمدی در همین سطح خواهد داشت و مشکل چندانی بابت جدا شدن از خانواده سلطنتی و حمایت مالی نشدن توسط آنها پیدا نمی‌کند.
دغدغه‌های پرنس هری
فعالیت‌های «پرنس هری» در زمینه تلاش برای ارتقای سلامت روح و روان جامعه ابعادی گسترده دارد چراکه وی در سال 2014 نیز بازی‌های Invictus را برای افراد نظامی که در میادین جنگ و مأموریت هایشان دچار نقص عضو یا بیماری‌های روحی شده بودند راه‌اندازی کرد. به این ترتیب هم این افراد و هم کهنه سربازان توانستند دوباره طعم رقابت و برنده شدن را بچشند. این بازی‌ها شامل بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته و دوومیدانی در سالن است و بسیاری از این افراد معتقدند با حضور در این بازی‌ها باز هم روحیه گرفته و برای زندگی آمادگی بیشتری دارند. وی همچنین یک مؤسسه خیریه با نام Sentebale را پیش از این راه‌اندازی کرده بود که از سلامت روان و سلامت جوانان مبتلا به ایدز در «لسوتو» وبوتسوانا حمایت می‌کند. وی در سال 2016 نیز به همراه برادرش پرنس ویلیام و کاترین دوشس ساسکس، یک کمپین آگاهی درباره سلامت روان را با نام
 Heads Together به راه انداخت تا مردم بیشتر به سلامت روان خود اهمیت بدهند. وی در مصاحبه جنجالی با «اپرا وینفری» نیز علاوه بر تأکید بر رنج روحی که خود و همسرش مگان در فضای سلطنتی می‌کشیدند یادآور شد که درحال ساخت یک مستند تلویزیونی درباره سلامت روان است.
مقابله با انتشار اخبار جعلی
«پرنس هری» که بشدت از انتشار اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی مختلف ناراضی است، درست یک روز بعد از انتشار خبر حضورش در استارتاپ BetterUp با خبری دیگر، همه را شوکه کرد. وی اعلام کرد که به‌عنوان مشاور در انستیتو Aspen فعالیت خواهد داشت. Aspen یک سازمان غیرانتفاعی است که تلاش می‌کند به حل بحران و چالش مدرن امروز که همان اخبار جعلی هستند کمک کند و از انتشار اخبار غلط جلوگیری شود. وی بارها در حوادث مختلف ازجمله ماجرای کنگره امریکا، پیکان انتقاداتش را به سوی شبکه‌های اجتماعی نشانه رفته و آنها را متهم کرده که تنها به فکر درآمدزایی خود هستند و به منافع مردم اهمیتی نمی‌دهند.
وی معتقد است که شبکه‌های اجتماعی با انتشار اخبار دروغ درباره ازدواج وی دردسرهای زیادی درست کردند و این موضوع پس از ازدواج رسمی با مگان همچنان ادامه داشت تا جایی که این زوج در سال 2020 تصمیم گرفتند برای مدتی هیچ فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی نداشته باشند. البته وی هیچ اشاره‌ای نکرده که کدام شبکه اجتماعی به خانواده وی بیشترین آسیب را وارد کرده اما بسیاری معتقدند بیشترین مشکل این زوج با اینستاگرام است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/17/573552/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها