«منصور عباس» کلید حل بحران سیاسی در تل‌آویو


زهره صفاری/ چهارمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در حالی آرایش کنست را برای احزاب صهیونیستی به هم ریخت که حالا تنها شکستن تابوی 73 ساله برای ائتلاف با حزبی عرب و اسلامگرا، بحران سیاسی تشکیل دولت رژیم صهیونیستی را حل و فصل خواهد کرد.
به باور تحلیلگران سایت «کانورسیشن»، اما این تنها مانع «بنیامین نتانیاهو» برای حفظ جایگاه دوازده ساله‌اش در کرسی نخست‌وزیری نیست بلکه سرنوشت دادگاه فساد و رشوه او نیز که دیروز مراحل رسیدگی مقدماتی آن در دادگاه بیت‌المقدس آغاز شد، نیز کفه قدرت را به سمت موافقان یا مخالفان او سنگین خواهد کرد. با این حال شواهد نشان می‌دهد همان‌طور که مخالفان او در حزب چپ و راست میانه کمر به عزل او بسته‌اند، او نیز عزمش را برای ماندن به هر قیمتی جزم کرده است.
اما انتخابات چهارم شرایط را برای حزب او تغییر داده است. حالا لیکود با از دست دادن 6 کرسی، به‌رغم ائتلاف با حزب صهیونیست مذهبی و راست افراطی همچنان تا اکثریت 61 کرسی برای تصاحب قدرت 9 کرسی کم دارد. این در‌حالی است که مخالفان او 57 کرسی را در این انتخابات از آن خود کرده‌اند و حزب راست «یمینا» به رهبری «بنت» و حزب عرب اسلامی «رام» به رهبری «منصور عباس» نیز کرسی‌های سرنوشت‌سازی را در اختیار دارند. در این شرایط با توجه به رایزنی‌های «لیکود» با سران «یمینا»، این حزب را نیز می‌توان به اتحاد با حزب متبوع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی متمایل دانست اما در نهایت بازهم سرنوشت تشکیل دولت در اختیار حزب عرب، مسلمان «منصور عباس» 46 ساله است.
اهمیت این ائتلاف با اعراب به حدی زیاد است که به گزارش رسانه‌های عبری، سران بلوک‌های موافق و مخالف «نتانیاهو» از ساعاتی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات مذاکرات با «عباس» را آغاز کردند. اما او با طرح شروط خود برای بهبود شرایط اعراب سرزمین‌های اشغالی، هنوز به هیچ گروهی چراغ سبز نشان نداده است. در همین حال به گزارش «میدل ایست نیوز»، «رووین ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی نیز برخلاف همیشه برای بازکردن گره کرسی نخست‌وزیری دیروز همزمان با دادگاه «نتانیاهو»، با هر یک از سران احزاب راه یافته به کنست دیداری 45 دقیقه‌ای برگزار کرد تا نظر آنها درباره تشکیل دولت، نخست‌وزیر پیشنهادی و راهکار برون‌رفت از بحران سیاسی کنونی را بشنود. چراکه او اعلام کرده این بار رهبری بزرگترین ائتلاف پارلمانی تنها شرط نخست‌وزیری نخواهد بود. همین امر نیز با توجه به دادگاه فساد «نتانیاهو» رقابت را برای نخست‌وزیر فعلی جدی و سخت‌تر کرده است.
چهره تعیین‌کننده
به نظر می‌رسد تا پیش از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، کمتر کسی تصور می‌کرد سرنوشت دولت رژیم صهیونیستی در دستان حزبی عرب، اسلامگرا و پراگماتیسم قرار گیرد چراکه نه تنها «نتانیاهو» بلکه بسیاری از سران احزاب صهیونیستی تا پیش از انتخابات بر انزوای اعراب تأکید داشتند و با وجودی که یک‌پنجم جمعیت رژیم صهیونیستی را اعراب تشکیل می‌دهند اما حاضر به بازی دادن به آنها نبودند و حتی وعده سرکوب اعراب را می‌دادند اما ورق طوری به سود اعراب ساکن در سرزمین‌های اشغالی برگشته که حتی «نتانیاهو» نیز به اظهارات گذشته‌اش پشت کرده و گمانه‌زنی‌ها از مذاکرات پشت‌پرده برای جلب‌نظر «منصور عباس» و ائتلاف حزب «رام» با «لیکود» مطرح شده است. در همین حال «یائیر لاپید» رهبر حزب مخالف و رقیب سرسخت نتانیاهو نیز شرایط «عباس» برای ائتلاف تشکیل دولت را شنیده است.
«منصور عباس»، دندانپزشک تجربی 46 ساله یک عرب مسلمان است که پیش از انتخابات با جدایی از ائتلاف فهرست مشترک عرب، حزبی مستقل تشکیل داد. گرچه در ابتدا پیش‌بینی موفقیت حزب او وجود نداشت اما آنها توانستند 4 کرسی را تصاحب کنند. موضوعی که تلنگری برای مشارکت قطعی و بیشتر شهروندان عرب سرزمین‌های اشغالی در کنست جدید بود که نخستین خروجی آن تقلای احزاب اسرائیلی برای تشکیل ائتلاف اسرائیلی- عربی برای رسیدن به قدرت است.
به نوشته رسانه‌های عبری، «عباس» با شعار بهبود شرایط اعراب سرزمین‌های اشغالی به میدان آمده است. او در جلسه با «لاپید» نیز اعلام کرد به ائتلافی می‌پیوندد که برنامه‌ریزی برای کاهش جرم در محله‌های عرب‌نشین، به رسمیت شناختن اعراب بادیه‌نشین جنوب سرزمین‌های اشغالی، تعلیق شهرک‌سازی در شهرهای عرب‌نشین و همچنین لغو قانون «دولت ملی مردم یهود» که اعراب را شهروند درجه دوم به شمار می‌آورد، داشته باشد. اما در عین حال مانند دیگر احزاب عرب نه مواضع سرسختانه‌ای نسبت به راست‌های ملی‌گرای اسرائیلی اعلام کرده و نه به بحث فلسطین پرداخته است گرچه دستیاران او اعلام کرده‌اند که او هرگز موضوع حکومت مستقل فلسطین را فراموش نکرده و با سیاست‌های پراگماتیک و استراتژیک خود بی‌شک روزی برای نیل به این هدف خواهد جنگید. رویکردی که به باور کارشناسان نگرانی‌هایی را برای تحقق اهداف صهیونیست‌ها در الحاق کرانه باختری و... به وجود آورده است. در این میان برخی کارشناسان نیز این تحول اساسی در وضعیت اعراب در سرزمین‌های اشغالی را بازتاب سیاست‌های عادی‌سازی روابط دولت «نتانیاهو» با 4 کشور عرب منطقه عنوان کرده‌اند که در گرایش‌های داخلی رژیم صهیونیستی نیز اثرگذار بوده است.
بزنگاه سخت «نتانیاهو»
آن‌طور که به نظر می‌رسد شرایط هر روز برای «نتانیاهو» دشوارتر می‌شود. نخست‌وزیر71 ساله رژیم صهیونیستی دیروز در حالی در ادامه جلسات دادگاه اوایل فوریه برای شنیدن اظهارات شهود و دادستان‌ها در پرونده فساد، کلاهبرداری و سوء‌استفاده از قدرت به عنوان نخستین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از ترک قدرت برای محاکمه احضار شد که به نوشته «یورونیوز» او در لبه پرتگاه سقوط قرار گرفته و همچنان دادگاهی شدنش را دسیسه رقبای سیاسی‌اش می‌داند. فارغ از نتیجه‌ای که از دادگاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیرون آید، او یا باید برای عقب نماندن از مخالفانش به جلب نظر «منصور عباس» و در واقع ائتلاف با اعراب و زیر پا گذاشتن باورهای ضد عرب و اسلام بیندیشد یا بار دیگر سراغ «گانتس» و «سعر» برود که با توجه به ناکامی ائتلاف قبلی راه دوم چندان نتیجه‌بخش به نظر نمی‌رسد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/4/573546/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها