افزایش تحرکات انتخاباتی در جریان‌های سیاسی




گروه سیاسی/ برگزاری دومین جلسه جبهه اصلاحات ایران و نیز اظهارنظرهایی درباره وضعیت اردوگاه اصولگرایان را باید به معنای آن دانست که اندک اندک از رخوت جریان‌های سیاسی برای سامان دادن به وضعیت حضورشان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاسته خواهد شد و می‌توان امیدوار بود که احزاب و جبهه‌های سیاسی به‌عنوان بازیگران اصلی و بحق عرصه انتخابات میدانداری کنند.
به‌گزارش ایرنا، روز گذشته منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از آغاز گفت‌و‌گوی این شورا با نامزدهای ریاست جمهوری خبر داد و گفت که همچنان ابراهیم رئیسی اولویت نخست این ائتلاف است. به‌گفته متکی قرار است گفت‌و‌گوهای شورای وحدت با «نامزدهای مطرح در جریان ارزشی و انقلابی» بر هدف آگاهی از پیش‌برنامه‌های آنها و افراد محوری که در ترکیب دولت مورد نظرشان به‌کار خواهند گرفت، متمرکز باشد.
صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری هم که تشکل متبوعش همچون گذشته برای همراهی با دیگر اصولگرایان شرط و شروط گذاشته است، دیروز در جلسه شورای مرکزی با مسئولان استانی جبهه پایداری این‌گونه موضع‌گیری کرد که: «بنای ما در انتخابات ۱۴۰۰ انتخاب اصلح است، اما نمی‌توانیم از امروز اعلام کنیم که نامزد جبهه پایداری چه کسی خواهد بود چون از حضور بعضی افراد مطمئن نیستیم.» به گزارش ایسنا، محصولی در اشاره به موضوع وحدت اصولگرایان گفت: «جبهه پایداری بر موازین و اصول خود پایبند است و به همین دلیل است که همیشه به پایداری حمله می‌شود و ما وحدت را وسیله می‌دانیم اما هدف نهایی نمی‌دانیم. هدف اصلی حاکمیت ارزش هاست. اصل وحدت اصل خوبی است و بزرگان هم به آن توصیه کرده‌اند و ما به‌دنبال آن هستیم و عمل می‌کنیم اما گاهی وحدت مانند چماقی بر سر نیروهای انقلاب است.» به گفته او جبهه پایداری بنا دارد در انتخابات شوراهای شهر نیز حضور فعالانه داشته باشد.
مینی‌بوس کاندیداهای ریاست جمهوری منتسب به اصولگرایان دیروز یک مسافر تازه داشت؛ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس، کاندیداتوری اش را برای انتخابات ریاست جمهوری با گفتن این جمله «اگر کسی خودش را اصلح نمی‌داند نباید نامزد بشود.» اعلام کرد. او همچنین اعلام کرد که در حال حاضرماهانه 22 میلیون تومان حقوق رسمی و ثابت دریافت می‌کند.
عزت‌الله ضرغامی هم دیگر چهره‌ای بود که روز گذشته اعلام کرد قصد ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری را دارد. او در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس، گفت: قبلاً این را گفته‌ام که من خودم را روی نیمکت جمهوری اسلامی می‌بینم و هر زمان که لازم باشد از روی نیمکت بلند می‌شوم و وارد زمین می‌شوم. من الان خودم را گرم می‌کنم و هرچه هم جلوتر می‌رویم و فضای انتخابات و معادلات را که می‌بینم، می‌بینم که حضور من در رقابت‌های انتخاباتی ضروری‌تر است.
سازوکار تعیین نامزد ائتلافی اصلاح‌طلبان
اصلاح‌طلبان هم که برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با نامزدهای بالقوه متعدد مواجهند عصر روز یکشنبه در قالب جبهه اصلاحات ایران تشکیل جلسه دادند تا سازوکار رسیدن به نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان را مشخص کنند. به گزارش ایرنا، آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران البته گفته که نتیجه بررسی پیشنهاد کمیته راهبردها و برنامه‌ریزی این جبهه درباره سازوکار رسیدن به نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان هفته بعد مشخص می‌شود. اصلاح‌طلبان در دومین جلسه نهاد اجماع ساز خود که به ریاست بهزاد نبوی برگزار شد بر اساس آیین‌نامه داخلی این جبهه و با هدف جلوگیری از تعارض منافع مقرر کردند افراد حقیقی و حقوقی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند از عضویت در جبهه انصراف دهند و نمایندگان احزاب فرد جایگزین خود را به دبیرخانه معرفی کنند.
روز گذشته حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت که از جمله احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران است در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه «اتحاد ملت یک حزب شب انتخاباتی نیست»، گفت:«برای اداره کشور برنامه داریم.» او با اشاره به اینکه این برنامه بر اساس واقعیت‌های موجود و استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور و در کمیسیون‌های تخصصی حزب طراحی شده است، افزود: ما عضو جبهه اصلاحات هم هستیم و در این جبهه به اجماع و وفاق میان اصلاح‌طلبان کمک می‌کنیم. امیدواریم با ارائه این برنامه‌ها و برنامه محوری و با توجه به موضوعات بنیادین فارغ از هیاهو‌ها یک وفاق، همدلی و همکاری شکل بگیرد.
درخواست انتخاباتی از رسانه ملی
از سویی دیگر یک عضو کمیسیون اصل نود مجلس در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما خواستار این شد که حدود و نحوه انعکاس اخبار فعالیت‌های برخی مقامات رسمی که نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری هستند، تعیین شود. به‌گزارش ایسنا، در نامه سید مصطفی میرسلیم خطاب به علی عسگری با اشاره به‌ بند سوم سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی در تاریخ ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۵ که صراحت دارد«بهره‌مندی داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی با تقسیم برابر متناسب با امکانات در هر انتخابات حسب مورد از صداوسیما و فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها و امکانات دولتی و عمومی کشور» باشد، تأکید شده که «حساسیت انتخابات ریاست جمهوری آینده و اهمیت مشارکت هرچه بیشتر مردم ایجاب می‌کند که صداوسیما وظایف خود را در نهایت دقت و با مراعات عدم جانبداری عملی از نامزدهای احتمالی و قطعی، ایفا نماید.»
آغاز نام‌نویسی داوطلبان شوراهای اسلامی روستا و عشایر
انتخابات شوراهای شهر و روستا که در این دوره به نظر می‌رسد بیش از هر دوره دیگر زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است مسیر اجرایی خود را روز گذشته با آغاز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا و عشایر ادامه داد. انتخاباتی که روز 28 خرداد همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری برگزار خواهد شد و داوطلبان حضور در آن تا پایان ساعت 18 یکشنبه 22 فروردین فرصت دارند با استفاده از افزونه رایانه‌ای و موبایلی طراحی شده برای ثبت‌نام یا مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و بخشداری‌ها نام‌نویسی کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/3/573537/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها