اخبــــار




ایرلند: بازگشت به برجام ارزش جنگیدن را دارد

وزیر امورخارجه ایرلند با تأکید بر اینکه «پنجره دیپلماسی برای بازگشت به برجام در حال بسته شدن است»، خاطرنشان کرد: احیای برجام ارزش جنگیدن را دارد.
به گزارش ایسنا، سامون کاوونی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره درباره نقش کشورش به عنوان تسهیل کننده قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و سفیر اخیرش به تهران گفت: ایرلند برای تسهیل اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام آمادگی کرد تا به ازسرگیری مذاکرات، کم کردن فاصله‌ها، حرکت به سمت جلو و پیشبرد راه حل سیاسی کمک کند. میانه‌روها در ایران مایل هستند که در صورت لغو کامل تحریم‌های مرتبط با برجام به این توافق بازگردند اما دیدگاه‌ تندرو و فشارهای زیادی نیز در ایران وجود دارد، بویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری (ایران) در ماه ژوئن که بازگشت به برجام را دشوار کرده است.
کاوونی افزود: من بر این باورم که هر دو طرف باید چالش‌های سیاسی این مسأله را در کشورهای یکدیگر درک کنند. به همین دلیل است که برخی کشورها تلاش می‌کنند نقش تسهیل‌کننده را ایفا کنند. وی همچنین با اشاره به تلاش تروئیکای اروپا برای برقراری گفت‌وگوها در این زمینه بیان کرد: اکنون جهان نیاز دارد که یک خبر خوب درباره این موضوع بشنود. اگر بتوانیم فضای پیرامون بازگشت به برجام را مثبت کنیم، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود که از نظر من ارزش جنگیدن را دارد.

آخرین تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای حل مشکل نفتکش صافر

در ادامه رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل و فصل بحران یمن، «علی اصغر خاجی»، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با «محمد عبدالسلام» مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو، طرفین آخرین تحولات مربوط به روند صلح  در یمن را مورد بررسی قرار دادند.  به گزارش ایرنا خاجی ضمن ابراز خرسندی از روند پیشرفت مذاکرات صلح یمن که با محوریت‌ گریفیتس انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد سرانجام مقاومت قهرمانانه مردم یمن، رفع محاصره ظالمانه و دستیابی به توافق صلح عادلانه و پایدار باشد.
همچنین آخرین تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور حل مشکل نفتکش صافر، دیگر موضوع مطرح شده در این گفت‌وگوی تلفنی بود.  محمد عبدالسلام نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران، نکاتی را در ارتباط با  تحولات اخیر در مذاکرات جاری صلح یمن و آخرین وضعیت کشتی صافر تشریح کرد. گفتنی است، نفتکش صافر از چهار سال پیش در بندر رأس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است. شورای امنیت سازمان ملل اخیراً پس از نشستی که بنا به درخواست دولت یمن برای بررسی بحران نفتکش «صافر» برگزار شد، از انصارالله برای اتخاذ اقداماتی در این باره و اعطای اجازه به کارشناسان سازمان ملل برای دسترسی به صافر درخواست کرد.

حضور فرمانده ناوگروه نیروی دریایی پاکستان
در بندر عباس

ادمیرال خان محمود آصف، فرمانده ناوگروه اعزامی پاکستان با حضور در ستاد فرماندهی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندر عباس با امیر دریادار دوم جعفر تذکر فرمانده این منطقه دیدار و گفت وگو کرد. به گزارش ایسنا به نقل از ارتش، دریادار دوم جعفر تذکر در این دیدار هدف از این تعاملات بین دو نیروی دریایی ارتش ایران و پاکستان را تقویت مناسبات نظامی و دستیابی به یک روش مورد پذیرش طرفین جهت طراحی و اجرای تمرین مرکب دریایی عنوان کرد و گفت: این هم افزایی دریایی در سطوح مختلف بین دو کشور باعث تحقق اهداف مشترک دریایی خواهد شد و در نتیجه باعث نمایش عزم و اراده نیروهای دریایی دو کشور در برقراری امنیت حمل و نقل و تجارت دریایی در مناطق تحت حاکمیت می شود. فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش دستیابی به یک فرهنگ و زبان مشترک تاکتیکی برای اجرای عملیات دریایی را از دیگر مزیت های این بازدیدها دانست و افزود: تمرین و برگزاری جلسه های مشترک به منظور تبادل اطلاعات و دانش دریایی حامل این پیام است که امنیت و صلح در منطقه راهبردی تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند تنها با کمک کشورهای منطقه قابل تأمین است.
ادمیرال خان محمود آصف نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه سفرهای دریانوردی به ایران باعث تعمیق روابط دوستانه بین دو کشور می‌شود، گفت: اینگونه سفرها علاوه بر انتقال تجربیات تخصصی؛ باعث افزایش توانمندی‌ها و انتقال تجارب بین دو کشور می‌شود. فرمانده ناوگروه نیروی دریایی پاکستان تقویت روابط بین نیروی دریایی دو کشور و اجرای تمرینات مشترک را دو هدف عمده حضور ناوگروه در بندرعباس اعلام کرد.

تکذیب ادعای کریمی قدوسی از سوی خرازی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نسبت به ادعای کریمی قدوسی مبنی بر اظهارات مداخله‌جویانه سفیر انگلیس در سازمان ملل زمان خداحافظی سالیانه خاطرنشان کرد: این مطلب ساختگی است. مسلماً اگر چنین بود، پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به او داده می‌شد. به گزارش ایسنا، سید کمال خرازی در واکنش به نقل قول اخیر کریمی قدوسی نماینده مجلس یازدهم از کسانی که مدعی شده‌اند سفیر انگلیس در سازمان ملل هنگام خداحافظی سخنانی مداخله‌جویانه درباره اصول نظام جمهوری اسلامی به عنوان ریشه مشکلات غرب با ایران به اینجانب ابراز داشته است، گفت: اساساً چنین گفت وگویی وجود نداشته و این داستان ساختگی است. خرازی ادامه داد: شکی نیست که آنها با نظام جمهوری اسلامی و بالاتر از همه با استقلال و اقتدار ایران مشکل دارند، ولی اگر چنین گفت‌وگویی اتفاق افتاده بود، مسلماً پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به او داده می‌شد.

روایت علی عسگری از سریال گاندو در هیأت دولت

حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری در پاسخ به ادعای برخی نمایندگان مبنی بر دخالت دولت در پخش توقف سریال گاندو، اعلام کرد حسب صحبتی که یکشنبه شب، علی عسگری ریاست صدا و سیما در دولت اظهار کردند، سریال مذکور 14 قسمت بوده و کل 14 قسمت پخش شده و به اتمام رسیده است، بنابراین هیچ مقام دولتی دخالتی در این زمینه نداشته است.
به گزارش ایرنا، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری، با تأکید بر اینکه دولت هیچ دخالتی در رابطه با توقف سریال گاندو نداشته  هیچ مقام دولتی با صدا و سیما درخصوص توقف سریال مذکور تماسی نداشته است، لذا دخالت دولت مطلقاً اساس و پایه‌ای ندارد، ادامه داد: حسب صحبتی که  یکشنبه شب علی عسگری ریاست صدا و سیما در دولت اظهار کردند، سریال مذکور 14 قسمت بوده و کل 14 قسمت پخش شده  و به اتمام رسیده است و موضوع توقف منتفی است. حسینعلی امیری اضافه کرد: با توجه به آموزه‌های اسلامی مبنی بر اینکه نسبت به موضوعی اگر انسان علم و آگاهی ندارد نباید اظهارنظر کند، توقع این است که نماینده محترم مذکور باید قبلاً اطلاعاتش را دقیق می‌کرد بعد اعلام می‌کرد؛ اطلاعات غیر دقیق منجر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به اظهارکنندگان می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/2/573536/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها