سفر دوره‌ای ظریف به آسیای میانه از تاشکند شروع شد

ایران، محور دستیابی تاجیکستان به بازارهای جهانی



گروه سیاسی/ درحالی که مقام‌های وزارت خارجه ایران و 1+4 مذاکرات برجامی خود را امروز در وین آغاز می‌کنند، روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان سفر خود به 4 کشور آسیای مرکزی شامل ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان را از سفر به تاشکند، پایتخت ازبکستان آغاز کرد. محور مذاکرات ظریف با مقام‌های ازبکستان، گسترش همکاری‌های اقتصادی، بویژه حمل و نقل و ترانزیت و بهره‌گیری از ظرفیت بنادر جنوبی ایران برای پیوند اقتصاد ازبکستان با بازارهای جهانی بود. در کنار این، دو طرف درباره مسائل منطقه، بویژه مذاکرات صلح در افغانستان نیز تبادل نظر کرده و درعین حال، درباره همکاری‌های حقوقی و بین‌المللی نیز با یکدیگر رایزنی کردند.
به گزارش ایرنا، ظریف در تاشکند ابتدا با «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار کرد، پس از آن از مرکز درحال ساخت «تمدن اسلامی» تاشکند بازدید و عصر دیروز نیز با «شوکت میرضایف» رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.
روز گذشته همزمان با آغاز سفر ظریف به آسیای مرکزی، برای نخستین بار در تاریخ روابط ایران و قزاقستان، پرواز مستقیم از گرگان، مرکز استان گلستان به آکتائو، مرکز استان منگیستو قزاقستان نیز برقرار شد. این اقدام را می‌توان گام عملی و عینی، در کنار مذاکرات و رفت و آمدهای سیاسی برای گسترش روابط ایران و کشورهای منطقه ارزیابی کرد.
از ترانزیت تا افغانستان و مسائل بین‌المللی
ظریف در نخستین مقصد سفر چهار مرحله‌ای خود، صبح دیروز در تاشکند پایتخت ازبکستان با عبدالعزیز کامل‌اف وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با مرور روابط دو کشور در حوزه روابط دوجانبه بویژه موضوعات اقتصادی،  تبادلات تجاری و همکاری‌ها در حوزه‌های حمل و نقل، ترانزیت و انرژی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و توجیه اقتصادی آن، مسائل سیاسی بین دو کشور و زمینه‌های موجود در حوزه همکاری‌های فرهنگی و گردشگری، راه‌های گسترش همکاری‌های فی‌مابین در موضوعات گفته شده را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار داد.
عبدالعزیز کامل‌اف نیز در این دیدار با تأکید بر جایگاه منطقه‌ای و تأثیرگذاری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف ازجمله همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی، همکاری‌های پارلمانی بین گروه‌های دوستی مجالس دو کشور،  همکاری‌ها در حوزه‌های حمل ونقل و ترانزیت و استفاده از ظرفیت‌های بندری ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ظرفیت‌های موجود برای همکاری در حوزه‌های اقتصادی، حمل ونقل و لجستیک را فراتر از شرایط حاضر دانست و ضرورت گسترش همکاری‌های فی‌مابین را مورد تأکید قرار داد.
تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های دو کشور در روند صلح افغانستان و همکاری‌ها در مجامع حقوقی- بین‌المللی از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در این دیدار بود.
ظریف در پایان این مذاکرات نیز در گفت‌وگویی با رسانه‌ها، با بیان اینکه تاریخ مشترک ایران و ازبکستان زمینه دوستی دو ملت را بیش از پیش گسترش می‌دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند راه ترانزیت ازبکستان به بازارهای جهانی و ‌آب‌های آزاد را فراهم کند.
وزیر امور خارجه کشورمان با تبریک جشن نوروز به مردم ازبکستان و با بیان اینکه مردم ازبکستان با ما در نوروز و در بسیاری از موضوعات فرهنگی شریک هستند، به گفت‌وگوهای خود با عبدالعزیز کامل‌اف اشاره کرد و گفت: ما در زمینه روابط اقتصادی، سیاسی فرهنگی و تقویت گسترش روابط بین ایران و ازبکستان و همین طور درباره همکاری‌های منطقه‌ای بویژه در رابطه با صلح افغانستان گفت وگو کردیم.
بازدید از مرکز درحال ساخت تمدن اسلامی
محمدجواد ظریف همچنین در بازدید از مرکز درحال ساخت تمدن اسلامی تاشکند، اقدام رئیس جمهوری ازبکستان در احداث این مرکز را باعث آشنایی جوانان با تاریخ و ارزش‌های اصیل خود دانست که هم باعث افزایش اتکا به باورهای اسلامی بوده و هم در مسیر مبارزه با افراط‌گرایی و فاصله گرفتن از برداشت‌های خشونت آمیز از اسلام است.
در این بازدید «شاه عظیم منوراف» رئیس این مرکز در توضیحاتی تأسیس این مرکز را به منظور حفظ و گسترش آثار اسلامی و همچنین مرکزی برای پژوهشگران اسلامی از سراسر جهان معرفی کرد. این مرکز همچنین دارای کتابخانه‌ای غنی از آثار اسلامی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/2/573534/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها