«مرغ» بالاخره کوتاه آمد


گروه اقتصادی/ قیمت مرغ بعد از حداقل 20 روز پرواز از روز گذشته رنگ و بوی آرامش را به خود دید. ممنوعیت فروش قطعه‌بندی مرغ در واحدهای صنفی، توزیع مرغ از استان‌هایی که مازاد داشتند به استان‌هایی که با کمبود مواجه بودند، افزایش 4 هزار و 500 تومانی مرغ دولتی در هر کیلو، کاهش خرید مردم، ساماندهی خوراک طیور، رشد میزان جوجه‌ریزی، افزایش میزان بازرسی‌ها و همکاری مرغداران عوامل 8 گانه کاهش قیمت مرغ است.
از اسفند سال گذشته جهش قیمت و کمبود مرغ در بازار مصرف آغاز شد و همواره تأکید می‌شد که با تمهیدات اتخاذ شده بازار مرغ باثبات می‌شود و مردم می‌توانند مرغ را با قیمت مصوب دولتی خریداری کنند. در آن مقطع، قیمت مرغ کامل دولتی هر کیلو 20 هزار و 400 تومان بود اما تعداد محدودی واحد صنفی، مرغ با این قیمت عرضه می‌کردند و همواره برای خرید چنین مرغی صف‌های چند کیلومتری ایجاد می‌شد.
در سال جدید هم این مشکلات ادامه پیدا کرد و حتی در مقاطعی مرغ با قیمت‌های بسیار بالا هم پیدا نمی‌شد. خیلی از شهروندان برای تأمین مرغ مصرفی خود مجبور شدند به مراکز عرضه بروند که در آنجا هم اگر مرغ دولتی به پایان می‌رسید قیمت هر کیلو مرغ کامل از نرخ 36 هزار تومان فراتر می‌رفت و البته عرضه مرغ‌های گران هم محدود بود و هر فرد تنها می‌توانست دو مرغ خریداری کند. از سویی قیمت مرغ قطعه‌بندی شده هم بشدت افزایش یافت به گونه‌ای که هر کیلو سینه مرغ 70 تا 80 هزار تومان فروخته می‌شد و هر کیلو ران مرغ هم از 45 هزار تومان فراتر رفت. 12 فروردین ماه بود که «قرارگاه ساماندهی مرغ کشور» قیمت دولتی مرغ را ۲۰ درصد افزایش داد و هر کیلو مرغ 24 هزار و 900 تومان شد.این موضوع بشدت از سوی مرغداران گوشتی مورد استقبال قرار گرفت و عنوان شد که چنین تصمیمی بسرعت بر تولید و افزایش انگیزه تولیدکنندگان اثر می‌گذارد.
مرغ دولتی در بازار بود
روز گذشته در اکثر واحدهای صنفی مرغ بود و خبری از صف‌های طولانی نبود. قیمت مرغ کامل که در اکثر مغازه‌ها از 36 هزار تومان در هر کیلو فراتر رفته بود در حدود 26 الی 27 هزار تومان فروخته می‌شد. در اکثر واحدهای صنفی مرغ قطعه‌بندی شده نبود و برخی از واحدهای صنفی در پاسخ به درخواست مشتری می‌گفتند فعلاً مرغ خرد شده نداریم و اگر می‌خواهید عصر سر بزنید. تعداد بسیار محدودی هم مرغ قطعه‌بندی شده داشتند که نسبت به ایام نوروز قیمت‌ها را کاهش داده بودند. به‌عنوان مثال هر کیلو سینه مرغ 56 هزار تومان و ران مرغ در هر کیلو 34 هزار تومان بود.  آنها در گفت‌و‌گو با «ایران» پیش‌بینی کردند که بزودی قیمت مرغ در بازار به قیمت مرغ دولتی می‌رسد و حتی در فصل تابستان قیمت مرغ از قیمت مصوب کمتر خواهد شد. البته برخی از واحدهای صنفی که تعدادشان محدود بود مرغ با قیمت 24 هزار و 900 تومان داشتند. فروشندگان اظهار می‌کردند که در میدان بهمن تهران که مرکز توزیع مرغ است میزان عرضه افزایش پیدا کرده است و توزیع کنندگان اصلی با محدودیت کمتری به واحدهای صنفی مرغ می‌دهند.
مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت
موضوعات مختلفی باعث شد که بازار مرغ از التهاب فاصله بگیرد. اما به اعتقاد کارشناسان دو موضوع مهم‌تر بوده است. 1- افزایش جوجه‌ریزی است که از سال گذشته آغاز شده و بزودی می‌تواند بر بازار اثر بگذارد. 2- کاهش خرید مردم طی روزهای اخیر است. مسئولان وزارت صمت در روزهای ابتدایی سال‌جاری تأکید می‌کردند که خرید‌های احتکاری مردم و نگرانی از کمبود مرغ باعث شده است که برای خرید مرغ صف ایجاد شود. آنها می‌گفتند که مرغ به اندازه کافی وجود دارد.
وعده محقق شد
14 فروردین روزنامه ایران به نقل از محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی این گفته را منتشر کرد که «چند روز آینده بازار مرغ به شرایط عادی باز‌می‌گردد و مردم دیگر برای خرید این کالای پروتئینی مشکلی نخواهند داشت.» او ادامه داد: «مشکلات بازار مرغ بزودی حل می شود و دلیل اصلی اینکه مرغ در بازار با نوسان قیمت و بعضاً کمبود روبه‌رو شده افزایش درخواست‌های مردمی است. در عین حال تأکید شد که در مرغداری‌ها مرغ وجود دارد و مردم نگران کمبود مرغ نباشند.»
مرغ در تمام استان ها
روز گذشته رؤسای اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز، مرغ و ماهی استان‌ها در گفت‌و‌گوهایی اظهارداشتند که وضعیت موجودی مرغ در بازار بهتر شده است و در سطح شهر، عرضه مرغ با کمبود خاصی مواجه نیست. امید گیلانپور، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی هم به ایلنا، گفته است: «تقریباً در همه استان‌ها مرغ توزیع شده و بازار درحال بازگشت به آرامش است، خبرهای همکاران من از استان‌های مختلف حاکی از این است که بازار واکنش بسیار مناسبی نشان داده است.»
سودجوها بازار را به هم ریختند
پیش از این نیز ایرنا به نقل از کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرده بود: «برخی سودجو و متخلف درصنف و واحدهای بسته‌بندی موجب تلاطم بازار مرغ شدند، این افراد مرغ را با قیمت تنظیم بازاری تهیه و با نرخ‌های گزاف به مردم می‌فروختند که با پیگیری قرارگاه ساماندهی بازار با سودجویان و متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.»
گم شده‌های مسیر پیدا شدند
وی اظهارداشت: « با وجود اینکه در کل چرخه از مرغدار تا عوامل توزیع اکثریت افراد نجیب و خوب هستند در بخش‌هایی افراد متخلفی شناسایی شده‌اند که پرونده‌های آنان توسط تعزیرات و دادستان‌ها در حال رسیدگی است بنابراین چه از مرغدار، کشتارکن، کشتارگاه، حتی کامیون‌هایی که در فاصله بین محل کشتارگاه تا عرضه ناپدید می‌شدند پرونده تمامی اینها در واحدهای قضایی ارجاع داده شده و رسیدگی می‌شود.»
وزیر جهاد کشاورزی عصر روز یکشنبه در حاشیه چهارمین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور اظهارداشت: «آنچه  ما در بازار می‌دیدیم اینکه مردم به مرغ فروشان مراجعه می‌کردند و مقدار زیادی مرغ قطعه‌بندی در صنف وجود داشت اما مرغ کامل در بازار نبود که فروش این نوع مرغ با قیمت‌های گزاف به دهک‌های پایین جامعه ظلم بود.بنابراین دهک‌های پایین به میادین میوه و تره بار مراجعه می‌کردند و به‌دلیل کمبود غرفه‌های میادین صف‌های طویلی تشکیل می‌شد با وجود اینکه این مرغ به میزان کافی تولید شده بود.»
امیدوارم بازار مرغ تثبیت شود
وی اضافه کرد: «اکنون نظارت خوبی توسط سازمان تعزیرات و همکاران ما در وزارت صمت و همه نهادهای امنیتی و نظارتی وجود دارد و امیدواریم بازار مرغ تثبیت شود.»
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور همه اجزای سیستم را با یکدیگر تنظیم و هماهنگ می‌کند تا دیگر این اتفاقات نیفتد، افزود: « طی برگزاری جلسه‌های مختلف در خصوص همه مشکلات مردم در قرارگاه بحث شد و تک به تک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و همه منافذی که باعث خروج مرغ از دسترس دهک‌های پایین جامعه می‌شد، مورد شناسایی قرار گرفت.» ‌

نکته

ممنوعیت فروش قطعه‌بندی مرغ در واحدهای صنفی، توزیع مرغ از استان‌هایی که مازاد داشتند به استان‌هایی که با کمبود مواجه بودند، افزایش 4 هزار و 500 تومانی مرغ دولتی در هر کیلو، کاهش خرید مردم، ساماندهی خوراک طیور، رشد میزان جوجه‌ریزی، افزایش میزان بازرسی‌ها و همکاری مرغداران عوامل 8 گانه کاهش قیمت مرغ است.
روز گذشته در اکثر واحدهای صنفی مرغ بود و خبری از صف‌های طولانی نبود. قیمت مرغ کامل که در اکثر مغازه‌ها از 36 هزار تومان در هر کیلو فراتر رفته بود در حدود 26 الی 27 هزار تومان فروخته می‌شد.
وضعیت موجودی مرغ در بازار بهتر شده است و در سطح شهر، عرضه مرغ با کمبود خاصی مواجه نیست.
 معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی: «تقریباً در همه استان‌ها مرغ توزیع شده و بازار درحال بازگشت به آرامش است، خبرهای همکاران من از استان‌های مختلف حاکی از این است که بازار واکنش بسیار مناسبی نشان داده است.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/1/573521/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها