رئیس قوه قضائیه تأکید کرد

دستگاه قضایی در خدمت حمایت از تولید



رئیس قوه قضائیه با تأکید بر تلاش برای ایستادگی در راه حق گفت: باید پرونده را شناخت، موضوع پرونده را خوب فهمید و حکم را خوب تشخیص داد و تصمیم بر حکم گرفت. اگر انسان در هرجایی فهمید خطا کرده بگوید که در تشخیص آن اشتباه کردم که این موضوع از رشادت‌ها و شجاعت‌های قابل تحسین است. به گزارش میزان، آیت‌الله رئیسی در نشست شورای عالی قوه قضائیه با شورای قضایی استان‌ها که به‌صورت ارتباط تصویری برگزار شد، تصریح کرد: مسأله قضا، قضاوت، داوری کردن و تصمیم گرفتن مسأله بسیار مهمی است و مسأله حقوق مردم، حق الناس و حقوق عامه است که نسبت به این قضیه باید بسیار حساس عمل کرد. او با بیان اینکه قاضی و قضاوت شرح صدر می‌خواهد، اضافه کرد: هم تشخیص حق، هم گرایش به حق و هم ایستادگی در راه حق امر بسیار مهمی است و باید گفت برخی حقوق خوان، برخی حقوقدان و برخی حق خواه و حق محور هستند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به شعار سال هم گفت: در هر سالی که شعاری از جانب رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی اعلام می‌شود، این اعلام به معنای نیاز جدی کشور به تحقق عملی آن شعار است. زمانی که رهبر معظم انقلاب اعلام یک شعار می‌کنند امروز این نیاز کشور است و باید همه دستگاه‌ها با همه ظرفیت خود برای تحقق این شعار تلاش کنند. دستگاه قضایی چه در بخش نظارت و چه در بخش قضاوت باید ببیند که چگونه می‌تواند پشتیبانی کند و در کجای موضوع پشتیبانی از تولید، حمایت از تولید و رفع موانع تولید قرار دارد. او گفت: در سال گذشته بیش از هزار واحد تولیدی را همکاران تلاش کردند تا سرپا نگه‌دارند و یا از تعطیلی نجات دهند و یا اینکه اگر قرار است اخلالی در کار آنها ایجاد شود، نگذارند این اخلال اتفاق بیفتد که جای تقدیر و تشکر دارد.
رئیسی با تأکید بر اینکه باید تولید در کشور با هیچ مانعی مواجه نباشد، گفت: اینکه کسانی که مسئولیت داشتند یا دارند با ترک فعل، وظیفه قانونی خود را انجام ندهند و باعث شوند که یک واحد تولیدی دچار تعطیلی و اخلال شود، قابل قبول نیست. گاهی در سفر‌های استانی با این موضوع مواجه می‌شویم و می‌بینیم که گاهی چند سال گذشته و یک کارخانه‌ای از کار افتاده و تجهیزات آن را بردند و با یک تعطیلی جدی مواجه شده است. باید بررسی کرد که این اتفاق در چه سالی افتاده و مسئولانی که باید نظارت می‌کردند و کسانی که باید کاری را انجام می‌دادند؛ اما مانع شدند، چه کسانی بودند. این‌ افراد باید نسبت به ترک فعل خود پاسخگو باشند. مسأله سؤال کردن و پاسخگو شدن از خیلی از مسائلی که می‌تواند در آتی اتفاق افتد، پیشگیری می‌کند. رئیس قوه قضائیه در ادامه تأکید کرد: اگر اینقدر که برخی آقایان جلسه گذاشتند برای اینکه چطور بتوانند از غربی‌ها یک امکانی برای این کشور بگیرند، جلسه برای رونق تولید و رفع موانع تولید در کشور می‌گذاشتند بسیار می‌توانست در گره گشایی مؤثر باشد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم، ادامه داد: یقین داریم فرهنگ «ما می‌توانیم» بر فرهنگ «ما نمی‌توانیم» فائق خواهد آمد و باید به اصحاب «ما می‌توانیم» در بستر گام دوم میدان داد.
کاهش ۱۳ درصدی زمان رسیدگی به پرونده‌ها
 رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: یکی از حوزه‌های مهم تولید در قوه قضائیه مسأله مبارزه با فساد است؛ چرا که فساد اقتصادی مانع رونق تولید است و یقین بدانید که اگر در جایی رشوه و رانت خواری باب شد، رونق تولید شکل نخواهد گرفت. او همچنین به کاهش ۱۳ درصدی زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ اشاره کرد و از این بابت از مسئولان و همکاران قضایی در سراسر کشور تقدیر به عمل آورد. رئیس قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر حفظ کرامت ارباب رجوع و همکاران قضایی در همه واحد‌ها و مراجع قضایی، گفت: حفظ کرامت مردم و همکاران قضایی و همچنین مشارکت‌جویی از جامعه نخبگانی و عموم مردم در حوزه‌های مختلف مرتبط با دستگاه قضایی اعم از بخش‌های پیشگیری، راهبردی، زندان‌ها و... همواره مورد تأکید ما قرار دارد و این امر در پیشبرد مطلوب عموم بسیار مؤثر است.
وی با اشاره به ضرورت اجرایی شدن کامل مفاد سند تحول قضایی در همه بخش‌ها گفت: همکاران و مسئولان قضایی باید سند تحول قضایی را بدرستی و تمام و کمال بخوانند و فهم کنند و با تمام توان به اجرایی کردن مفاد این سند بپردازند و چنانچه در اجرای مفاد سند تحول با سؤال یا مشکلی مواجه شدند مراتب را به ستادی که زیر نظر معاونت راهبردی قوه قضائیه تشکیل شده است منتقل کنند تا نسبت به رفع این مشکلات اقدام صورت گیرد. رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: همه اجزای قوه قضائیه باید با جدیت به پیاده‌سازی بخش‌های مختلف سند تحول قضایی بپردازند و اثرات اجرایی شدن مفاد سند تحول قضایی برای مردم ظاهر شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/1/573515/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها