ایران در ایران



استان مرکزی در زمستان ۹۹ کمترین نرخ بیکاری کشور را ثبت کرد

اراک -  استاندار مرکزی گفت: این استان در فصل زمستان پارسال، کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور داشته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی استانداری مرکزی، «سید علی آقازاده» افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در زمستان سال ٩٩، استان مرکزی با نرخ بیکاری ٦/٨ درصد نخستین استان برتر کشور به لحاظ  کاهش نرخ بیکاری بود. وی تأکید کرد: استان‌های مرکزی با ٦/٨ درصد و آذربایجان شرقی، تهران و خراسان رضوی با ٧ درصد به ترتیب چهار استان برتر دارای کمترین نرخ بیکاری در سطح کشور هستند. نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه نرخ بیکاری متوسط کشور در این مدت ٩/٧ درصد بوده است، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی نیز در این بازه زمانی به ٣٥/٦ درصد رسیده است.
آقازاده اظهار داشت: استان مرکزی با دارا بودن حدود 3000 واحد تولیدی، وجود امکانات، ظرفیت‌ها و شرایط منحصر به فرد سرمایه‌گذاری، شتاب رشد سرمایه‌گذاری صنعتی در سال جهش تولید و انسجام بین مسئولان استان در راستای رسیدگی به مشکلات صنایع و فعالان اقتصادی و برگزاری منظم نشست‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و ستاد اقتصاد مقاومتی از دلایل تثبیت اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری این استان در زمستان سال ۹۹ بود.
وی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نیز بیان داشت: منشور تحقق شعار سال در استان مرکزی در حال تدوین است و پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید، اولویت مدیریت استان است. استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است و در این استان حدود 3000 واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک مستقر است.

صادرات کالا از مرز اینچه‌برون با واگن‌های ایرانی

گرگان - مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: برای اولین بار در ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون، از واگن‌های ایرانی برای مقصد خارجی و صادرات استفاده شده است. محسن اعتماد با اعلام این خبر بیان کرد: واگن‌های ایرانی تا ایستگاه اترک ترکمنستان محموله‌های صادراتی را منتقل می‌کنند که طبیعتاً صرفه اقتصادی دو چندانی برای ما خواهد داشت. وی در ادامه از شکسته شدن رکورد بارگیری کالا در ایستگاه ریلی اینچه‌برون خبرداد و افزود: بارگیری انجام شده در ۱۴ فروردین‌ماه امسال در این ایستگاه ۴۱۶۰ تن بوده که ۲۶۰ تن بیشتر از بیشینه بارگیری روزانه در این ایستگاه بوده است. مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ خاطرنشان کرد: این اقدام با افزایش محوطه بارگیری از ۱ به ۳ محوطه و حل مشکلات تناژ پذیرش کالا در ترکمنستان میسر شد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی راه‌آهن شمال شرق ۲، اعتماد تصریح کرد: برای نخستین بار در نوروز امسال ۱۶ هزار تن بار صادر و ۸ هزار تن بارگیری داخلی انجام شد. وی گفت: مجموع بارگیری در روزهای نوروز به ۲۵هزار تن رسید که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، ۱۱۲ تن بوده است.

زمین مورد نیاز طرح مسکن ملی همدانی‌ها  تأمین شد

همدان - مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از ثبت‌نام ۱۸ هزار همدانی در طرح مسکن ملی خبر داد و گفت: زمین مورد نیاز مسکن ملی در همدان به اندازه کافی تأمین شده است. به گزارش ایسنا داریوش حسینی با بیان اینکه از ابتدای طرح ملی مسکن ۱۸ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند که از این تعداد ثبت‌نام ۱۰ هزار نفر قطعی شده است، اظهار کرد: زمین مورد نیاز برای متقاضیان مسکن ملی در شهر همدان در منطقه رباط شورین درنظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه موظف هستیم برای هر تعداد متقاضی مسکن در همدان مسکن تأمین کنیم، تصریح کرد: کارهای پروانه و پی‌کنی پروژه‌های مسکن ملی در همدان انجام شده و از چند روز آینده عملیات ساخت آغاز خواهد شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان درباره قانون مالیات بر خانه‌های خالی یادآور شد: تمامی خانه‌های خالی باید در سامانه جامع املاک کشور ثبت شوند تا بعد تعداد خانه‌های خالی مشخص شود. وی با بیان اینکه تعداد خانه‌های خالی زیاد است، ادامه داد: برای آمار دقیق خانه‌های خالی باید منتظر ثبت در سامانه املاک کشور باشیم. حسینی درباره خانه‌های سازمانی نیز خاطرنشان کرد: در همدان هیچ خانه سازمانی نداریم و خانه‌های سازمانی پشت بیمارستان بوعلی هم به ستاد فرمان امام خمینی(ره) بابت بدهی دولت داده شده است.

دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز افتتاح شد

شیراز- بهمن ماه ۹۸ از سوی شورای جهانی صنایع دستی، شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شد و یکشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ دبیرخانه این عنوان جهانی در شیراز آغاز به کار کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در آیین آغاز به کار دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز گفت: مجموعه‌های مختلفی در جهانی شدن شیراز تأثیر داشتند که ارگان‌های دولتی متولی، مدیریت شهری و استادان حوزه صنایع دستی شیراز در این مهم سهم بسزایی دارند. مصیب امیری افزود: در کشور ۱۴ شهر و روستا به‌عنوان شهرها و روستاهای جهانی در حوزه صنایع دستی نامگذاری شده‌اند که ۲ مورد آن شامل آباده در حوزه منبت و شیراز شهر جهانی صنایع دستی در استان فارس واقع است. وی ادامه داد: در شیراز ۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی و ۹۵۰کارگاه فعال وجود دارد که حدود ۲ هزار نفر از این هنرمندان بیمه شده‌اند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: امروز شاهد افتتاح دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز هستیم که انتظار می‌رود با این اقدام زمینه‌ای برای فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی نیز ایجاد شود که این مهم با همدلی و هم‌افزایی همه محقق خواهد شد. حیدر اسکندر‌پور شهردار شیراز نیز در آیین آغاز به کار دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی به کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی برای شیراز اشاره کرد و گفت: این عنوان نشان می‌دهد محصولات شیراز در حوزه صنایع دستی توانایی ارائه در سطح جهانی دارد. عناوینی همچون پایتختی کتاب و شهر ملی دوچرخه از دیگر مواردی بود که اسکندرپور با اشاره به آنها از اهمیت برندسازی برای شهرهای بزرگ سخن گفت. اسکندرپور با اشاره به اقدامات فراوانی که در بافت تاریخی شیراز انجام شده است، عنوان کرد: هم اکنون ۳۲ پروژه در این منطقه در حال اجرا است و در ۶ ماه نخست سال نیز پروژه‌های دیگری آغاز خواهد شد.
وی هماهنگی و همکاری میان شورای شهر و شهرداری با مجموعه میراث فرهنگی و سیاستگذاران استان را از دلایل مهم موفقیت در این زمینه دانست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/16/573514/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها