ترددها نسبت به سال قبل 92 درصد افزایش یافت

البرز در انتظار روزهای سخت کرونایی




گروه ایران زمین - «البرز» به‌عنوان استانی که در مسیر عبوری ۱۴ استان کشور در تعطیلات نوروز قرار گرفته ، بار بزرگی از ترددها را بردوش کشید. افزایش ۹۲.۵ درصدی تردد‌ها در جاده‌های البرز نسبت به مدت مشابه سال قبل باعث شده رنگ آن زودتر از بقیه شهر‌های نزدیکش قرمز شود و دوباره آمار مرگ‌های کرونایی این استان سه رقمی شود. حالا مسئولان البرزی نگرانند ادامه ساده انگاری‌ها بخصوص در یک هفته پیش رو این استان را با بحرانی جدی رو به رو کند.
«عزیزالله شهبازی» استاندار البرز در گفت‌و‌گو با «ایران» با اعلام اینکه استان وارد وضعیت قرمز شده است، اظهار داشت: این استان از هفته دوم فروردین رسماً وارد موج چهارم کرونا شده اما هنوز اثرات مسافرت‌های نوروزی نمایان نشده و تا دو هفته دیگر مشخص خواهد شد چه شرایطی خواهیم داشت. البته با توجه به شرایط قرمز استان تمام محدودیت‌های قانونی، تا اطلاع ثانوی دوباره اعمال خواهد شد.
شهبازی با تأکید بر اینکه موج چهارم کرونا به مراتب خطرناک‌تر از امواج قبلی است، افزود: ترددها باعث شد بیماری شیوع بالایی در استان پیدا کند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این حجم از ترددها باعث شده آمار تصادفات و به تبع آن مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش داشته باشد. این موضوع را می‌توان یکی از عوامل شیوع بیشتر کرونا دانست.
وی وضعیت پیش روی کرونا در ماه‌های آینده را بسیار نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: طبق آمارها در موج اول کرونا در فروردین سال گذشته در یک روز ۵۰۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شدند در حالی که این آمار امسال به ۵۳۹ نفر رسیده است.از این‌رو درنگ جایز نیست و مردم باید از سرعت انتشار این ویروس و شدت خطر آن آگاه شوند و مسئولان نیز نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند و تدابیر ویژه برای آن در نظر بگیرند.
افزایش ۱۵۲.۷ درصدی ورود خودرو‌ها به البرز در نوروز
استاندار البرز تصریح کرد: کرونای جهش یافته مجالی برای تعلل و جبران نمی‌گذارد و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات رعایت نشود، فاجعه‌ای بزرگ رقم خواهد خورد که غیر قابل جبران است. استان به‌دلیل همجواری با پایتخت، تردد بالای بین استانی، قرار گرفتن در معبر ۱۴ استان، تراکم شدید جمعیت و رشد روزافزون مهاجرت‌ها، در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و تنها همکاری و همراهی ویژه مردم و مسئولان می‌تواند این معضل را حل کند.
وی با اشاره به اینکه امسال تردد‌ها در جاده‌های استان چندین برابر شده است، ادامه داد: از اسفندماه سال گذشته تا چهاردهم فروردین ماه جاری ۲۱ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۳۲۹ خودرو در جاده‌های استان تردد داشتند که ۹۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. از سوی دیگر با وجود تأکید بر عدم مسافرت‌ها در نوروز امسال، 4میلیون و ۴۱۷هزار و۵۶۴ دستگاه خودرو وارد استان شدند که این تعداد سال گذشته یک میلیون و ۷۴۷هزار و ۹۹۹ دستگاه خودرو بوده است. بر این اساس میزان ورودی خودروها در نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۱۵۲.۷ درصد افزایش داشت.
روز‌های سخت در پیش است
«دکتر محمد فتحی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز هم با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته تعداد فوتی ها افزایش داشته است، به «ایران» گفت: مجموع جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان به ۲ هزار و ۹۱۵ نفر رسیده است. چیزی که باعث نگرانی ما شده این است که طبق آمارها تعداد بیماران مبتلا به کرونا و بستری در بیمارستان‌های استان از تعداد پیک اول فراتر رفته است.
وی با تأکید بر لزوم توسعه واکسیناسیون جامعه هدف در استان ، افزود: واحدهای بزرگ داروسازی استان دارای اعتبار و تعاملات بالایی هستند از این‌رو تلاش داریم از ظرفیت این واحد‌ها برای واردات واکسن استفاده کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به دورقمی شدن تعداد فوتی‌ها در استان افزود: شرایط موجود حاصل حضور مردم در بازارها و تجمعات روزهای پایانی سال است و هنوز نتیجه سفرهای نوروزی نمود پیدا نکرده است. از سوی دیگر طی تعطیلات نوروزی اغلب مشاغل استان به حالت نیمه تعطیل فعال بود و اکنون نمی‌توان به‌صورت دقیق میزان رعایت پروتکل‌ها را برآورد کرد. با این اوصاف می‌توان گفت روز‌های سخت تری در انتظار البرز است.
سخنگوی ستاد کرونای البرز با اشاره به اینکه بیمارستان‌های استان مملو از بیماران کرونایی شده است، متذکر شد: در شرایط فعلی از مردم تقاضا می‌شود برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان هم که شده پروتکل‌ها را رعایت کنند و نسبت به اهمیت آن بی‌تفاوت نباشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/16/573512/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها