۳ قرارداد ساخت تجهیزات جمع‌آوری گازهای مشعل به ارزش ۱۶۵ میلیون یورو امضا شد

خاموشی مشعل‌ها تا پایان 1401



گروه اقتصادی / با هدف جلوگیری از گازسوزی، رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، ایجاد ارزش افزوده از گازهای سوزانده‌شده در شرق رودخانه کارون و تأمین خوراک پایدار شرکت‌های پتروشیمی در چند سال اخیر، وزارت نفت طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل را در اولویت‌های اصلی قرار داد. در این راستا، روز گذشته نیز شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، قراردادهای ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ و احداث ایستگاه جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید به ارزش ۱۶۵ میلیون یورو را با هدف اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با سه شرکت ایرانی امضا کرد. پیش از این نیز به این منظور، قراردادهایی به امضا رسیده و اجرا شده بود. از جمله دو قرارداد «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» شهریورماه ۹۷ میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون با حجم مجموع سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد.
وزیر نفت در مراسم انعقاد قرارداد ساخت 24 دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ با سازندگان داخلی به ارزش 75 میلیون یورو و همچنین انعقاد قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید به ارزش 90 میلیون یورو عنوان کرد: طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون پیش‌تر آغاز شده، طرح‌های امروز (دوشنبه) بخشی از برکات این طرح (طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت) بیش از یک میلیارد یورویی و داخلی کردن ساخت الکتروکمپرسورهای این طرح است.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه با بیان اینکه برنامه ما این بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ دیگر هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد، تصریح کرد: با توجه به اقدام‌هایی که در دستور کار است ان‌شاءالله این مهم تا سال ۱۴۰۱ به انجام می‌رسد و در پایان این سال دیگر گاز همراهی وجود ندارد که در مشعل‌ها بسوزد.
همیشه حسرت سوختن گازهای مشعل را داشتم
وزیر نفت با بیان اینکه من همیشه حسرت سوختن گازهای مشعل را داشتم، اظهار کرد: نخستین بار سال ۱۳۵۱ زمان دانشجویی و در قالب تور به اهواز سفر کردم. در آن روز سوختن گازهای مشعل با اینکه از خانواده نفت بودم برایم عجیب بود، اگر خاطرات اعلم را خوانده باشید می‌بینید حتی یکی از دغدغه‌های همیشگی رژیم گذشته هم سوزاندن گازهای همراه نفت بوده و یکی از اختلاف‌هایش با کنسرسیوم نیز همین موضوع بوده است، اما کاری در این زمینه انجام نشد.
زنگنه با بیان اینکه سوختن گازهای همراه همانند سوختن طلا و دلار است که آزار و اذیت مردم را هم به همراه دارد، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه نفت و انرژی که به رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است بر همین موضوع جمع‌آوری گازهای همراه متمرکز بوده است، نخستین کاری که در این حوزه انجام دادیم طرح آماک بود که گازهای اسیدی را جمع کردیم و با بخشی از آن پتروشیمی مارون ساخته شد که از سودآورترین پتروشیمی‌های ایران است.
امضای قراردادهای تضمینی خرید کالا؛ بزودی
زنگنه یکی از راه‌حل‌های وزارت نفت برای حمایت از ساخت داخل را تأسیس پارک فناوری نفت و صندوق فناوری نفت دانست و گفت: به این صورت سفارش‌گذاری کالاها و خرید تضمینی از سازندگان انجام و با این کار یکی از اصلی‌ترین موانع تولید در صنعت نفت برطرف می‌شود. دیگر حالتی پیش نمی‌آید که شرکتی تجهیزی را بسازد و کسی آن را خریداری نکند، بلکه با ایجاد این ساختارها، وزارت نفت حاضر به خرید تضمینی تجهیزات نفتی خواهد بود.
به‌گفته وی، در هفته‌های آینده نخستین قراردادهای مربوط به خرید تضمینی تجهیزات صنعت نفت امضا می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه در خط لوله گوره - جاسک تلمبه‌های انتقال نفت ایرانی‌سازی شده‌اند، افزود: ما این کارهای بزرگ را آرام و بی‌سروصدا انجام دادیم. در گذشته ما یک تن ورق مقاوم به اسید و گاز ترش را نمی‌توانستیم تولید کنیم، اما در یک سال و نیم اخیر ۳۴۰ هزار تن ورق با پیگیری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران ساخته شده که این جزو افتخارات کشور است.
زنگنه ادامه داد: هیچ خط لوله‌ای به اندازه خط لوله گوره - جاسک به‌صورت کامل ایرانی نیست و ان‌شاء‌الله بزودی نفت را وارد خط لوله گوره - جاسک می‌کنیم تا این طرح فوق‌العاده استراتژیک به ثمر بنشیند.
وی تأکید کرد: در اجرای یک پروژه تنها ساخت آن برایم مهم نبوده است، بلکه تمام دغدغه‌ام این بود که سهم ساخت داخل در پروژه‌ها زیاد شود و در زندگی مردم هم اثرگذار باشد. وی همچنین از اتمام خط لوله گوره به جاسک خبر داد و گفت: تا سه هفته آینده اولین نفت وارد خط لوله شده تا به جاسک برسد و به این ترتیب این طرح فوق استراتژیک به بهره‌برداری خواهد رسید.
جمع‌آوری ۱۶۰۰ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل در دستور کار نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، روزانه ۱۶۰۰ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل در سطح مناطق عملیاتی استان‌های خوزستان و ایلام جمع‌آوری می‌شود.
مسعود کرباسیان افزود: با اجرای طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شود که جمع‌آوری ۲۵۰ میلیون فوت مکعب آن امسال به نتیجه می‌رسد.
وی پیشرفت این طرح را ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت: با اجرایی شدن این طرح که ازسوی هلدینگ خلیج فارس دنبال می‌شود، گازهای غرب کارون به پتروشیمی بندرامام انتقال می‌یابد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ نیز با ظرفیت روزانه ۲۶۰ میلیون فوت مکعب تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت داشته و با اجرای آن، گازهای همراه نفت حوزه ایلام جمع‌آوری می‌شوند.
کرباسیان گفت: طرح دیگر طرحی است که از سوی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون دنبال می‌شود و با اجرای آن، در مجموع روزانه ۸۷۰ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شود.
وی بهبود محیط ‌زیست و ایجاد ارزش‌افزوده را از جمله دستاوردهای مهم اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل عنوان کرد و گفت: افزون بر این، این طرح‌ها به ایجاد خوراک پایدار برای پتروشیمی‌ها منتهی می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برای پیگیری طرح‌ها در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت نشست‌ها به‌طور مستمر برگزار می‌شود، تصریح کرد: در نیمه نخست امسال ۱۴ قرارداد دیگر مرتبط با طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل امضا می‌شود و با اتکا به توان داخلی، همه مشعل‌ها خاموش خواهند شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/7/573473/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها