ثبات قیمت برنج مازندران در فصل نشاء




ساری - قیمت انواع برنج کشت مازندران از زمان پایان برداشت
تا کنون که فصل نشاء کشت جدید آغاز شده، به‌صورت نسبی در واحدهای شالیکوبی استان ثابت مانده است؛ ثباتی که طی چند دهه گذشته کم سابقه بوده و کارشناسان آن را نشانگر محکم شدن جای پای سیاست‌های اجرا شده طی پنج سال اخیر می‌دانند.
بررسی‌های ایرنا از چندین شالیکوبی شهرستان‌های مرکز مازندران از جمله بابل، آمل و فریدونکنار نشان می‌دهد که پس از گذشت حدود هفت ماه از زمان پایان برداشت همچنان هر کیلوگرم رقم برنج طارم هاشمی و محلی بدون افزایش، به قیمت ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان عرضه می‌شود.
شالیکوبی داران تنها تفاوت خرید و فروش کنونی برنج با قیمت ۲۶ هزار تومانی طارم هاشمی را برخلاف ماه‌های نخست پایان برداشت در معامله نقدی می‌دانند. به عبارتی از شهریور تا آذر ماه سال گذشته به‌طور معمول خرید و فروش برنج به‌صورت عمده طبق توافق با قیمت ۲۶ هزار تومان در قالب دریافت نیمی از ثمن به‌صورت نقد و بقیه با صدور چک در بازه زمانی حداکثر ۴۵روزه بود ولی اکنون هرگونه خرید و فروش کاملاً نقدی شده است. مازندران حدود یکهزار و ۲۰۰ واحد شالیکوبی دارد که علاوه بر تبدیل شالی به برنج سفید، به‌عنوان محل خرید و فروش برنج به‌صورت عمده نیز شناخته می‌شوند.
طبق بررسی‌های کارشناسی جهاد کشاورزی مازندران هزینه تولید یک کیلو برنج طارم محلی که تا ۸۰ درصد رقم کشت شده در سال زراعی گذشته بوده است، حدود ۲۲ هزار تومان بود.
در حال حاضر بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران حدود ۱۸۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان شخم و شیار و آب تخت و خزانه‌گیری بیش از ۱۲۰ هزار هکتار نیز انجام شد. در عین حال نشای برنج نیز به‌صورت استثنایی در برخی مناطق استان شروع شده است.
نخستین نشاء مکانیزه برنج مازندران بر اساس برنامه به‌صورت رسمی در یکی از روستاهای محمودآباد واقع در حوضه آبریز هراز اواخر فروردین انجام می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/6/573468/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها