تأکید مسئولان بر ثبت‌ نام غیر حضوری به‌ خاطر کرونا

آغاز ثبت‌ نام انتخابات شوراهای اسلامی 40 هزار و 600 روستا و تیره عشایری


گروه ایران زمین- بازار  نامنویسی از داوطلبان ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری شوراهای روستایی که بازوی مهم اداره روستاها در سراسر کشور هستند داغ شده و داوطلبان تلاش دارند تا یکشنبه ۲۲ فروردین ماه جاری ثبت نام کنند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند، هر چند این انتخابات مانند 5 دوره قبلی برگزار می‌شود اما با توجه به همه‌گیری کرونا تأکید مسئولان بر ثبت‌ نام غیر حضوری کاندیداها است.
در این انتخابات که ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، برگزار می‌شود قرار است 40 هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری در سراسر کشور با اتکا به آرای مردم منتخبان خود را معرفی کنند تا با کمک آنان زمینه توسعه و پیشرفت روستاهایشان را آماده کنند.
3 هزار و ۶۰۰ روستای مازندران آماده انتخابات
«محمد محمدی»، مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری مازندران در گفت‌و‌گو با«ایران» از آغاز ثبت داوطلبان نامزدی شورای اسلامی روستاهای استان خبر داد و اظهار داشت: طبق نتایج آخرین سرشماری، استان دارای سه میلیون و ۲۵۸ هزار نفر جمعیت است که ۴۳ درصد از آنان در سه هزار و ۶۶۲ روستا ساکن هستند. بر همین اساس در این دوره داوطلبان 3 هزار و ۶۰۰ روستای مازندران می‌توانند همزمان با سراسر کشور تا ۲۲ فروردین نسبت به ثبت‌ نام افدام کنند اما به علت احتمال بروز برخی ایرادها در مراحل نامنویسی بهتر است این افراد ثبت‌ نام خود را در همین روزهای نخست انجام دهند.
محمدی با تأکید بر لزوم تکمیل مدارک ثبت‌ نام ادامه داد: ثبت‌ نام برای شورای روستایی هم مانند شورای شهر به چهار شیوه حضوری، استفاده از اپلیکیشن موبایلی، حضور در دفاتر پیشخوان و همچنین ثبت‌ نام به وسیله رایانه شخصی امکانپذیر است.
 وی توضیح داد: متقاضیان برای نامنویسی حضوری باید به بخشداری‌ها مراجعه کنند اما به علت جلوگیری از شیوع کرونا بهتر است از نامنویسی به روش‌های اینترنتی و شخصی که ۲۴ ساعته است استفاده کنند، همچنین افرادی که قصد ثبت‌ نام حضوری دارند بهتر است در ساعات اولیه صبح مراجعه کنند تا تکمیل مراحل ثبت‌ نامشان سرعت بگیرد.
برگزاری انتخابات شوراهای روستایی در 2 هزار و 300 روستای خوزستان
 «رضا نجاتی» رئیس ستاد انتخابات خوزستان هم از آغاز مهلت یک هفته‌ای داوطلبان استان برای ثبت‌ نام جهت شورای روستایی خبر داد و گفت: در این دوره از انتخابات در ۲ هزار و ۳۰۰ روستای استان برگزار می‌شود و تا کنون چهار هزار و ۳۵۷ نفر در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر استان ثبت‌ نام کرده‌اند.
نجاتی با اشاره به روش‌های مختلف نامنویسی، ادامه داد: در این دوره از انتخابات شورای روستاها همچون انتخابات شورای شهرها، از طریق گوشی تلفن همراه، کامپیوتر شخصی، دفاتر پیشخوان و بخشداری‌ها صورت می‌گیرد، البته داوطلبان دقت داشته باشند که شماره موبایل اعلام شده باید به‌ نام داوطلب باشد.
نجاتی با تأکید بر ارائه مدارک کامل از سوی داوطلبان در زمان نامنویسی، توصیه کرد: داوطلبان سعی کنند نامنویسی را به روزهای پایانی موکول نکنند تا با مشکلات احتمالی رو به رو نشوند. ازسوی دیگر داوطلبان باید از ثبت‌نام قطعی خود از طریق دفاتر پیشخوان و تلفن همراه مطمئن شوند و تمام مسئولیت این کار بر عهده خود فرد است.
آمادگی بخشداری‌های گیلان برای ثبت‌ نام داوطلبان
«مجید هاشم پور»، مدیرکل سیاسی و انتخاباتی استانداری گیلان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از آمادگی ۴۴ بخشداری استان برای ارائه خدمات به داوطلبان خبر داد و اظهار داشت: با آنکه تمام بخشداری در سطح استان آماده ثبت‌ نام از داوطلبان شوراهای اسلامی روستاها هستند اما به علت شیوع کرونا بهتر است نامزدها با استفاده از شماره موبایل شخصی از طریق استفاده از اپلیکیشن موبایلی، نسخه دسکتاپ و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت‌ نام استفاده کنند.
مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری گیلان در ادامه با بیان اینکه عملیات ثبت‌ نام باید با استفاده از شماره موبایل شخصی داوطلبان انجام شود، گفت: کسانی که هم به‌ صورت حضوری و هم غیرحضوری ثبت‌ نام می‌کنند باید پیامک قطعی شدن ثبت‌ نام را نیز دریافت کنند.
هاشم‌نژاد خاطرنشان کرد: بهتر است داوطلبان در ساعات و روزهای ابتدایی اقدام به ثبت‌ نام کنند تا در صورت نقص مدارک بتوانند نواقص پرونده خود را در روزهای باقی‌مانده رفع و ثبت‌ نام خود را نهایی کنند.
نخبگان و علاقه‌مندان به رفع مشکلات روستاها به میدان بیایند
«ناصر خوش خبر»، رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی هم در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: از مجموع ۹۱۶ روستای واجد شرایط فعالیت شورا، در ۲۷ روستای استان شوراهای پنج نفره و در ۸۸۹ روستا نیز شوراهای سه نفره تشکیل خواهد شد.
وی ادامه داد: اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، اصل شناسنامه عکس‌دار و تصویر تمامی صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم و تصویر آن برای مردان، یک قطعه عکس ۴ × ۳ جدید، اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری (جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا همچنین رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه) برای برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر و اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله مدارکی است که افراد متقاضی برای ثبت‌ نام باید به‌همراه داشته باشند.
خوش خبر خاطرنشان کرد: داشتن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا ۲۰۰ خانوار الزامی است و افراد متقاضی حضور در شورای روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار باید اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر دیپلم خود را نیز در زمان ثبت‌نام به همراه داشته باشند.
وی درخصوص شرایط ثبت‌ نام متقاضیان بیان کرد: افراد متقاضی حضور در رقابت شوراها ضمن داشتن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه و ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، باید حداقل ۲۵ سال تمام سن داشته باشند.
رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی افزود: افرادی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی در شورا را دارند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند، از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.
معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت با توجه به افزایش آمار ثبت‌ نام کنندگان در انتخابات شوراهای شهر که قبل از سال نو انجام شد، امیدواریم از انتخابات شوراهای روستا و عشایر نیز استقبال شود و نخبگان و علاقه‌مندان به رفع مشکلات روستاها، به میدان بیایند تا شوراها در همه مناطق استان شکل بگیرد و گام‌های ارزنده‌ای برای رفع مسائل و مشکلات برداشته شود.
 تأکید بر ثبت‌ نام الکترونیکی برای جلوگیری از گسترش کرونا
«سید احمد احمدی‌زاده»، رئیس ستاد انتخابات استان فارس هم دراین خصوص به ایرنا گفت: از افراد تحصیلکرده و فعالان حوزه مدیریت روستاها می‌خواهم برای شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری اقدام به نامنویسی کنند.
وی ادامه داد: با استناد به ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، داوطلبان باید قبل از نامنویسی از سمت خود استعفا داده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند در غیر این صورت از عضویت در شورای اسلامی شهر و روستای محل محرومند.
احمدی‌زاده تأکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در بحث نامنویسی از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تأکید بر ثبت‌ نام به شکل غیر حضوری و الکترونیکی است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/6/573466/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها