خبر




افشای اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیس بوک

اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیس بوک در فضای مجازی فاش شده است. این اطلاعات شامل شماره تماس، نام کاربری و موقعیت مکانی افراد است.
به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیس بوک در وب سایتی مخصوص هکرها قرار گرفته است.هرچند به نظر می‌رسد این اطلاعات قدیمی باشند با وجود این نمونه‌ای از انبوه اطلاعاتی است که فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر جمع‌آوری می‌کنند.نشریه «بیزینس اینسایدر» نخست از اطلاعات افشا شده خبر داد. طبق این گزارش اطلاعات مذکور مربوط به کاربران ۱۰۶ کشور و شامل شماره تماس، نام کاربری فیس بوک، نام کامل، موقعیت مکانی، تاریخ تولد و آدرس ایمیل است،
البته این پدیده جدیدی نیست و سال‌ها است که فیس بوک با چالش امنیت اطلاعات دست و پنجه نرم می‌کند. شبکه اجتماعی مذکور در سال ۲۰۱۸ میلادی ویژگی را غیرفعال کرد که به کاربران اجازه می‌داد با استفاده از شماره تماس کاربر دیگری را جست‌و‌جو کنند. این امر پس از آن اتفاق افتاد که شرکت «کمبریج آنالایتیکا» به اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر فیس بوک بدون رضایت آنان دسترسی یافت.در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی نیز محققان امنیت سایبری اوکراینی مخزن اطلاعاتی حاوی نام، شماره تماس و نام کاربری بیش از ۲۶۷ میلیون کاربر فیس بوک  را(که بیشتر در امریکا ساکن بودند)  در فضای مجازی کشف کردند، البته هنوز مشخص نیست اطلاعاتی که به تازگی فاش شده با این مخزن مرتبط باشد. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به بیانیه فیس بوک در این باره اشاره می‌کند. طبق این بیانیه اطلاعات مذکور بسیار قدیمی و مربوط به اختلالی هستند که در آگوست ۲۰۱۹ میلادی برطرف شده است.

اسنپ چت به دنبال دور زدن اپل

اسنپ چت در حال بررسی راه‌هایی برای دور زدن مقررات حریم خصوصی جدید اپل و ردگیری کاربران است.
به ‌گزارش ایسنا، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: شرکت اسنپ راه‌هایی را بررسی کرده تا مقررات حریم خصوصی جدید اپل که ردگیری کاربران توسط اپلیکیشن‌ها بدون اجازه آنها را ممنوع می‌کند، دور بزند.
به‌گفته منابع آگاه، این شرکت راه‌های بررسی ردگیری رفتار کاربران از طریق شخص ثالث و ارجاع آن اطلاعات به پایگاه داده کاربران خودش به منظور مطلع ماندن از عادات کاربران را بررسی کرده است.این گزارش همزمان با آماده شدن اپل برای اجرای سیاست‌های حریم خصوصی جدید منتشر شده است. اپل در نظر دارد از کاربران بپرسد آیا تمایل دارند اجازه دهند اپلیکیشن‌ها آنها را دنبال کنند که در صورت مخالفت کاربران، ردگیری آنها توسط اپلیکیشن‌ها را مسدود خواهد کرد. انتظار می‌رود این تصمیم تأثیر عظیمی بر بازار تبلیغات دیجیتالی داشته باشد که در حال حاضر متکی به رصد رفتارهای کاربران در اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها و طراحی تبلیغات هدفمند برای آنهاست. اگر کاربران آیفون تصمیم بگیرند با ردگیری شدن فعالیت‌های آنلاین شان مخالفت کنند، این سیاست ها به درآمد تبلیغاتی شرکت‌های شبکه اجتماعی بزرگ لطمه خواهد زد. فیس‌بوک اعلام کرده است سیاست‌های جدید اپل ممکن است درآمد «شبکه مخاطبان» این شرکت که تبلیغات را در اپلیکیشن‌های شخص ثالث شخصی‌سازی می‌کند حداکثر ۵۰ درصد کاهش دهد.اسنپ در بیانیه‌ای به فایننشال تایمز تأیید کرد که راه‌هایی را برای ردگیری رفتار کاربران با استفاده از خدمات شخص ثالث بررسی کرده است اما این سیستم را به ‌محض اجرایی شدن تغییرات حریم خصوصی اپل، کنار خواهد گذاشت. این شرکت اعلام کرد ما از دستورالعمل جدید اپل حمایت کرده و آن را دنبال می‌کنیم زیرا همواره بر این باوریم که تبلیغات باید حریم خصوصی مصرف کنندگان را رعایت کند.
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، اسنپ تنها شرکتی نبوده که به فکر دور زدن حریم خصوصی اپل افتاده است. بایت دنس که شرکت مادر اپلیکیشن ویدئویی تیک تاک است هم ابزارهای چینی را امتحان کرده که ردگیری کاربران در چین را پس از اجرای استانداردهای جدید اپل امکان پذیر می‌کند.

تولید تراشه با سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری

شرکت تایوانی «تی ‌اس ‌ام‌ سی» سازنده انواع تراشه و نیمه هادی از سرمایه‌گذاری بی‌سابقه 100 میلیارد دلاری در سه سال آینده برای تولید انواع تراشه خبر داده است. به گزارش فارس «تی‌ اس‌ ام‌ سی» هدف از سرمایه‌گذاری یادشده را پاسخ به نیاز بازار و ایجاد ظرفیت مورد نیاز اعلام کرده است.این شرکت در بیانیه‌ای در این زمینه تصریح کرده: ما در حال همکاری نزدیک با مشتریان مان برای تأمین پایدار نیازهایشان هستیم. عرضه نسل جدید تجهیزات مخابراتی و رایانه‌های قدرتمند نیاز به تراشه‌ها را افزایش داده و شیوع ویروس کرونا و دورکاری نیز تقاضا برای خرید محصولات الکترونیک را بیشتر کرده است، زیرا جهان به نحوی فزاینده به دیجیتالی شدن نیازمند است. «تی ‌اس ‌ام ‌سی» تراشه‌هایی برای شرکت‌های بزرگی همچون اپل و کوالکوم می‌سازد و افزایش تقاضا باعث رشد 18 درصدی درآمد آن در ماه‌های ژانویه و فوریه نسبت به ماه قبل از آن شده است. اینتل و سامسونگ نیز قصد دارند در زمینه تولید تراشه‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری کنند، اما هیچ یک چنین رقم کلانی را به این امر اختصاص نخواهند داد. بخش اعظم نیمه هادی‌ها در گوشی‌های هوشمند، تجهیزات پزشکی، رایانه‌ها و دیگر محصولات الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از بیشترین موارد سرمایه‌گذاری در زمینه تولید تراشه در سال‌های اخیر مربوط به اینتل است که 20 میلیارد دلار به تأسیس دو کارخانه جدید در آریزونا اختصاص داده است.

جایگزین کوکی‌های وب گوگل معرفی شد

تبلیغ کنندگان دیجیتالی در تلاش برای وفق یافتن با محدودیت‌های جدید درخصوص نحوه استفاده آنلاین از اطلاعات شخصی کاربران، سیستمی را به‌عنوان جایگزین کوکی‌های وب گوگل معرفی کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، گروهی از مدیران و وکلا یک سیستم شناسایی کننده ناشناس را معرفی کردند که به افراد اجازه می‌دهد تبلیغاتی را که در وب مشاهده می‌کنند، کنترل کنند. این فناوری سوان (SWAN) نام دارد و مورد حمایت شرکت‌های فناوری قرار گرفته است.اکنون یک مهلت ۶۰ روزه برای نظرخواهی عمومی وجود دارد که طی آن بازاریابان، ناشران و سایرین در صنعت تبلیغات می‌توانند این سیستم را پیش از راه‌اندازی شدن آن در تابستان امتحان کنند.گوگل سال گذشته با اعلام برنامه خود برای پایان دادن به کوکی‌های شخص ثالث که تبلیغات کنندگان از آنها برای ردیابی کاربران و بررسی عملکرد کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی استفاده می‌کنند، صنعت تبلیغات را شوکه کرد. این اقدام از سوی رگولاتورهای ضد انحصارطلبی مورد بررسی قرار گرفت.به گفته جیمز روزوِل، یک کارآفرین فناوری که به تأسیس این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۰ کمک کرد، حذف کوکی‌های شخص ثالث خلأیی را ایجاد می‌کند که فناوری سوان می‌تواند آن را پر کرده و به مشکلات مربوط به استفاده از اطلاعات برای تبلیغات پاسخ گوید.خود گوگل سیستمی با نام FLoC را به‌عنوان جایگزین کوکی‌های شخص ثالث معرفی کرده که کاربران را در گروه‌هایی قرار می‌دهد یا بر مبنای علایق مشترک دسته‌بندی می‌کند. کاربران می‌توانند خروج از چنین سیستمی را انتخاب کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/17/573420/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها