ایران در ایران




ضرورت برندسازی فرآورده‌های گیاهی و میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان

زاهدان- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برندسازی محصولات کشاورزی استان بویژه حنا، چای ترش، خرما و میوه‌های گرمسیری برای توسعه بخش کشاورزی و معرفی جایگاه این بخش مهم اقتصادی در توسعه منطقه و کشور ضروری است.
به گزارش ایرنا، احمدعلی موهبتی در نشست شورای اداری جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت:  با وجود همه محدودیت‌ها، سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال سیستان و بلوچستان از سایر بخش‌ها بیشتر است و بخش اعظم نیروی کار در بخش کشاورزی فعالیت دارند. استاندار سیستان و بلوچستان توسعه متوازن بخش کشاورزی را بی بدیل خواند و افزود: برای دستیابی به توسعه همه‌جانبه باید تحرک و نقش‌آفرینی مردم و بهره‌برداران را بیش از پیش مهیا کنیم. استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: به دلیل شرایط اقلیمی سال آبی خوبی نداریم و نیاز است از منابع آب و خاک با به‌کارگیری شیوه‌های نوین آبیاری، حداکثر بهره‌وری را از آب موجود در افزایش تولیدات بخش کشاورزی داشته باشیم. موهبتی آینده درخشانی را با وجود ظرفیت‌های شیلاتی برای جنوب استان بویژه سواحل مکران متصور شد و گفت: توسعه فعالیت‌های شیلاتی در صید انواع ماهی، پرورش میگو و صنایع مرتبط بزودی رونق دوچندانی در استان ایجاد خواهد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی  سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به ظرفیت‌های تولیدی در زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و جنگل و مرتع اشاره کرد و گفت: برای شکوفا کردن همه توانمندی‌های بخش کشاورزی باید برای هر زیربخش برنامه تولید کنیم تا با بهره‌گیری از همه منابع بتوانیم جایگاه بخش کشاورزی را ارتقا دهیم. محمدعلی نیکبخت، جنوب استان را یک فرصت استثنایی برای تولید میوه‌های گرمسیری برشمرد و گفت: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای می‌توانیم بخش اعظم نیاز کشور به میوه‌های گرمسیری بویژه موز را تأمین کنیم که این امر در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد درآمد اقتصادی در منطقه بسیار حائز اهمیت است.
وی  گفت: هم اینک مرحله سوم آبیاری به مزارع دشت سیستان در حال انجام است و برای نهایی شدن طرح عظیم آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان، تشکیل سازمان بهره‌بردار و نظام بهره‌برداری ضرورت دارد.

آغاز برداشت گندم در استان بوشهر

بوشهر - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از آغاز برداشت محصول از سطح ۸۵ هزار و ۴۵۰ هکتار از مزرعه‌های گندم در این استان خبر داد. به‌گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، خسرو عمرانی افزود: از این میزان ۷۰ هزار هکتار مزرعه‌های گندم دیم و ۱۵ هزار و ۴۵۰ هکتار نیز کشتزار‌های آبی است که پیش‌بینی می‌شود ۸۰ هزار تن گندم از این مزارع برداشت شود. وی بیان کرد: در آغاز فصل کشت تولید ۱۱۴ هزار تن محصول گندم در استان پیش‌بینی شده بود، اما با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارش‌ها بیش از ۴۰ درصد مزرعه‌های گندم استان دچار خسارت شده‌اند.
عمرانی اضافه کرد: امسال۹۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت گندم دیم اختصاص پیدا کرد که با توجه به‌کاهش بارندگی تنها ۷۰ هزار هکتار قابلیت برداشت دارند و ۱۵ هزار و ۴۵۰ هکتار از مزرعه‌های گندم آبی نیز با توجه به شرایط جوی با کاهش عملکرد روبه‌رو هستند. وی گفت: براساس هماهنگی انجام شده ۴۳۰ کمباین کار برداشت محصول گندم در استان را برعهده دارند که از این شمار ۳۰ دستگاه داخلی و ۴۰۰ کمباین از استان فارس تأمین می‌شود. عمرانی افزود: سال گذشته با توجه به بارش مناسب ۱۴۳ هزار تن محصول گندم در استان تولید شد.

از سرگیری اجرای طرح زوج و فرد خودروها در اصفهان ازامروز

اصفهان - رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: طرح زوج و فرد خودروها در کلانشهر اصفهان از امروز مجدداً اجرایی می‌شود.
به گزارش مهر، سرهنگ محمدرضا محمدی با بیان اینکه طرح زوج و فرد از روز دوم فروردین در اصفهان لغو شد، اظهار داشت: این طرح تا صبح امروز لغو شده بود. وی افزود: ازامروز (دوشنبه ۱۶ فروردین ماه) به منظور رفاه حال شهروندان و با توجه به شرایط کنونی بیماری کرونا صبح‌ها و عصرها این طرح در هسته مرکزی کلانشهر اصفهان اجرا خواهد شد. رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه با توجه فعالیت مجدد مترو اصفهان اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: از شهروندان درخواست داریم به منظور حفظ سلامت خود و دیگران از سفرهای غیر ضروری در سطح شهر پرهیز کنند.

۵۸ معدن دارای گواهی کشف آذربایجان‌غربی آماده بهره‌برداری شد

ارومیه - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: ۵۸ معدن دارای گواهی کشف در استان در حال تکمیل عملیات اکتشاف بوده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند. به‌ گزارش مهر، غلامرضا بابایی با اشاره به توسعه فعالیت‌های معدنی در سال‌جاری افزود: هم اکنون ۵۸ معدن دارای گواهی کشف در استان با ذخیره قطعی ۲۲ میلیون و ۹۹۱ هزار تن و حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸۴ میلیارد ریال در حال تکمیل عملیات اکتشافی است که در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۱ فقره پروانه اکتشاف و ۴۲ فقره گواهی کشف نیز در استان صادر شد، اظهار کرد: برای این پروانه و گواهی کشف بیش از ۵۷۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است. بابایی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۴ معدن دارای پروانه بهره‌برداری معتبر با حجم ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون تن در استان در حال فعالیت است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: این معدن‌ها با حجم سرمایه‌گذاری بیش از چهار هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای پنج هزار و ۲۷۳ نفر در استان فعالیت دارند. بابایی با بیان اینکه سالانه ۱۶ میلیون و ۵۳۴ هزار تن مواد معدنی در استان استخراج و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود، گفت: در سال گذشته ۶۰ فقره پروانه با سرمایه‌گذاری ۵۵۳ میلیارد ریال در آذربایجان غربی صادر شد. وی تصریح کرد: ذخیره قطعی این ۶۰ معدن ۲۸ میلیون و ۱۱۵ هزار تن است که سالانه بیش از یک میلیون و ۲۶ هزار تن انواع مواد معدنی از این معادن استخراج خواهد شد. بابایی افزود: به‌منظور ایجاد ارزش افزوده در حوزه معدن استان و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و همچنین جهت ایجاد اشتغال پایدار در استان، ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی بخصوص در معادن بزرگ یا نزدیک به معادن یک نیاز اساسی بوده و در اولویت کاری سازمان قرار دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/6/573368/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها