نمایندگان سال جدید را با جلسه غیرعلنی آغاز کردند

استقبال بهارستان از سند همکاری‌های ایران و چین



گروه سیاسی/  سال جدید بهارستان با جلسه غیرعلنی آغاز شد و موضوع همکاری ٢۵ ساله ایران و چین و همچنین بررسی ابعاد نشست مشترک کمیسیون برجام در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. در این جلسه که جزئیات آن از سوی محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اعلام شد، نمایندگان تأکید کردند که درخصوص ایالات متحده امریکا اکنون ما منتظر اقدام عملی هستیم چرا که این امریکایی‌ها بودند که برجام را یکجانبه متوقف کردند. هیچ گونه مذاکره‌ای بین ما و امریکا اتفاق نمی‌افتد. سایر قدرت‌های جهانی اگر می‌خواهند، می‌توانند با امریکا مذاکره کنند اما مبنای عمل دولت و سازمان انرژی اتمی قانون مصوب مجلس است و هیچ گونه مذاکره‌ای بین ایران و امریکا صورت نخواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، فرهنگی در ادامه با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی قرارداد بین ایران و چین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: این روزها مسائلی در این زمینه در رسانه‌ها مطرح شده بود که صحت ندارد. این قرارداد اکنون یک توافق کلی است که توضیحاتی درخصوص این سند ارائه شد. او با اشاره به نظر نمایندگان گفت: آنان معتقد بودند براساس فصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی هر موقع این قرارداد قابلیت اجرایی پیدا کند باید با ذکر مشخصات، مجلس نیز در جریان قرار گیرد. البته همه بر این باور بودند که براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی در مواردی که به حوزه امنیتی و نظامی بازمی‌گردد  این شورای عالی امنیت ملی است که حق اظهار نظر دارد.
با پایان جلسه غیرعلنی مجلس که بیش از یک ساعت طول کشید، محمدباقر قالیباف در نخستین نطق سال جدید به امضای سند همکاری ایران و چین پرداخت و آن را هشدار مهمی به امریکا دانست تا بفهمد که مناسبات بین‌المللی به سرعت به ضرر امریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو، برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند. رئیس مجلس با استقبال از این همکاری‌ها گفت: امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده قرن آسیاست، یک گام راهبردی محسوب خواهد شد. قالیباف خطاب به مقامات امریکایی گفت: ایران برای رفع تحریم‌ها راهبرد اصلی خود را بی اثر کردن تحریم‌ها قرار داده و با فعال کردن صنعت هسته‌ای، این امریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند و تحریم‌های ایران را به طور کامل و به شکل عملی رفع کنند و وعده کاغذی یا ناقص رفع تحریم‌ها پاسخگوی مطالبه مردم ایران نیست.
در ادامه جلسه دیروز گویا نمایندگان دست به کار شدند تا کمیسیونی ویژه برای نظارت بر سند همکاری ایران و چین تشکیل دهند. احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس در این خصوص گفت: جمعی از نمایندگان درخواست اجرای ماده ۴۰ آیین‌نامه داخلی مجلس را ارائه کرده و با توجه به اهمیت سند جامع همکاری جمهوری اسلامی ایران و دولت خلق چین و ضرورت نظارت بر آن درخواست تشکیل کمیسیون ویژه نظارت بر این سند جامع را ارائه کرده‌اند. به گفته وی، طبق ماده ۴۰ آیین‌نامه داخلی مجلس این درخواست به پیشنهاد ۱۵ نماینده به رأی مجلس گذاشته می‌شود و در صورت تصویب اعضای این کمیسیون در جلسه علنی انتخاب خواهند شد. براین اساس رأی‌گیری درباره تشکیل کمیسیون ویژه نظارت بر سند جامع راهبردی ایران و چین به جلسات بعدی مجلس و پس از بررسی در کمیسیون تخصصی موکول شد.
در ادامه نمایندگان در بیانیه‌ای ضمن استقبال از سند همکاری ایران و چین، بازگشت امریکا به برجام را منوط به لغو «یکباره و یکپارچه» تحریم‌ها و راستی‌آزمایی ملموس از آن دانستند.
در بخشی از این بیانیه آمده: مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، لحظه‌ای کوتاه نخواهد آمد و معتقد است تنها پافشاری بر این قانون راهبردی است که می‌تواند قدرت و منطق برتر جمهوری اسلامی ایران را به دشمنان دیکته کند و آنها را مجبور نماید تحریم‌ها را به طور کامل لغو کنند تا فشار اقتصادی از مردم برداشته شود. همچنین مجلس شورای اسلامی از توسعه روابط راهبردی مبتنی بر احترام متقابل با همه کشورهای دنیا از جمله چین استقبال می‌کند و مطابق اصول متعدد قانون اساسی بر تصویب هرگونه قرارداد تعهدآور برای کشور در مجلس اصرار داشته و پس از آن در اجرا به طور دقیق نظارت خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/3/573348/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها