تعطیلی گردشگری در نصف جهان

کرونا 3 میلیون گردشگر نوروز اصفهان را به ۱۲۰ هزار نفر کاهش داد


حمیرا حیدریان
خبرنگار
حالا از آمدن کرونا به ایران بیش از یک سال می‌گذرد. ویروسی که نه تنها رعشه بر تن تک‌تک افراد جامعه انداخت بلکه پس لرزه‌های آن تمامی صنایع از جمله صنعت گردشگری را لرزاند. در این میان استان اصفهان که به‌علت غنای بالای جاذبه‌های گردشگری همواره یک کانون مهم گردشگری داخلی و خارجی بوده است، با شدت گرفتن این ویروس خسارت فراوانی دید. در ماه‌های پایانی سال و ایام نوروز هر سال اصفهان بیشترین میزبانی را از مسافران داشت، اما جولان این بیماری باعث شد تنها در دوماه اسفندسال 98 و فروردین ماه سال 99 بالغ بر 400 میلیارد تومان خسارت را تحمل کند. صنعتی که به‌گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در سال‌های اخیر و پیش از کرونا شاهد رشد چشمگیر در جذب توریست‌های داخلی و خارجی بوده است. اصفهان با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها شاهد افزایش اقامت مسافران از 10 هزار نفر به 35 هزار مسافر بوده است. اما این نسخه پیچی کرونا در یک سال اخیر برای بنگاه‌ها و آژانس‌های گردشگری، باعث نشد اصفهان دست از میزبانی مسافران نوروزی بردارد؛ بلکه مسئولان را بر آن داشت تا با راه حلی این راه را یک بار دیگر در ترازوی راست آزمایی قرار دهند و بتوانند میزبان 120 هزار مسافر نوروزی باشند.
نوروز امسال 120 هزار گردشگر با در نظر گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی و چارچوب ضوابط خاص وارد استان اصفهان شدند. با وجود این اصفهان هم مثل شهرهای گردشگرپذیر وارد موج چهارم کرونا شد و شیوع کرونای انگلیسی در آن تأیید شد.
کاهش 95 درصدی گردشگران
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن بیان این مطلب گفت: از اواخر بهمن ماه جلسات متعددی را با ستاد اجرایی خدماتی استان اصفهان داشتیم که سفر‌ها در قالب سفر‌های هوشمند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای گردشگرانی که در اقامتگاه‌ها و تأسیسات گردشگری رزرو انجام داده بودند، برقرار باشد. از این‌رو تمام پیش‌بینی‌های لازم از جمله بازبینی، بازرسی و حتی اعطای گواهینامه ایمن و سلامت به تأسیسات اقامتی صورت گرفت که تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی سراسر استان با ظرفیت 50 درصد آماده پذیرایی مسافران باشند.
«فریدون اللهیاری» با بیان اینکه از اواخر اسفندماه با اوج‌گیری شیوع بیماری کرونا نظرات مختلفی در خصوص میزبانی از گردشگران در استان مطرح شد، افزود: خارج از تعداد گردشگران و مسافرانی که در خانه اقوام و آشنایان خود اقامت می‌کنند، طبق آمار گرفته شده در ایام نوروز امسال ۱۲۰ هزار مسافر در استان اسکان یافتند که این رقم نسبت به سال ۹۸، ۹۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه کل ظرفیت اقامتی استان حدود 35 هزار نفر در روز است، اظهار داشت: با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مراکز اقامتی با نصف ظرفیت خود اقدام به خدمت‌رسانی می‌کردند. با توجه به این امر و با بررسی آمارها درمی‌یابیم به‌طور کلی کمتر از 30 درصد از اقامتگاه‌های استان با این ظرفیت 50 درصدی اقدام به فعالیت کردند که خوشبختانه می‌توان گفت ایمن‌ترین ایام نوروز در بخش گردشگری بوده که تمامی موارد پروتکل‌های بهداشتی بخوبی رعایت شده است.
این مسئول تعداد اکیپ‌های بازرسی در ایام تعطیلات نوروزی در سطح استان را 40 مورد عنوان کرد و بیان داشت: طی ایام نوروز 3 هزار مورد بازرسی از اقامتگاه‌ها و تأسیسات اقامتی اعم از هتل‌ها و مراکز بومگردی و... صورت گرفت که امسال با در نظر گرفتن شیوع بیماری کرونا، نظارت‌ها بر واحد‌های اقامتی استان تشدید شد. از سوی دیگر گشت‌های شهرداری‌ها و نیروی انتظامی در قالب کمیته‌های اسکان شهر اصفهان و امنیت در تمامی تفرجگاه‌های عمومی استان فعال بودند که طی این بازرسی‌ها نیروی انتظامی 95 مرکز اقامتی غیرمجاز را که خانه‌های استیجاری بودند شناسایی و پلمب کردند. همچنین از مجموعه‌های گردشگری استان تنها دو فقره شکایت رسمی دریافت شد. ۱۶۲ مورد تذکر و اخطار هم از طرف بازرسان به این مجموعه‌ها ارائه شد.
اللهیاری با بیان اینکه امسال مانند سال‌های قبل برای گردشگران کمپینگ‌ها، خانه‌های استیجاری و مدارس در نظر نگرفته‌ نشد، خاطرنشان کرد: تمامی سفر‌های نوروزی و تور‌های مسافرتی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در قالب سفر‌های هوشمند انجام شدند که طبق آمار 8 هزار نفر گردشگر در شب طی این ایام در استان حضور داشته‌اند که رقم بالایی نیست.
وی با تأکید بر اینکه در شیوع بیماری‌ کرونا عوامل مختلفی دخیل هستند، اما به‌نظر می‌رسد نباید سهم سفر‌ها را در افزایش این ویروس برجسته کرد، ادامه داد: نوروز 1400 تجربه خوبی برای اعتماد‌سازی سفر ایمن در میان گردشگران و افکار عمومی بود که این باور را باید در جامعه جا انداخت که نباید بار شیوع این بیماری را روی دوش گردشگری انداخت، چرا که با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی می‌توان امنیت را به گردشگران هدیه کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گردشگری را یکی از آسیب پذیرترین صنایع در دوران شیوع بیماری کرونا خواند و خاطرنشان کرد: اگر چه امسال در صنعت گردشگری نسبت به سال گذشته تا حدی تلاش شد گامی رو به جلو برداشته شود اما واقعیت امر این است که برای رونق این صنعت با الگو گرفتن از گردشگری ایمن که در ایام نوروز سال‌جاری صورت گرفت، باید بستر آن با تفاهمنامه‌های لازم انجام گیرد.
سایه کرونا بر سر 400 بنگاه گردشگری بیکاری 10هزار کارمند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان اینکه روزبه‌روز تأثیر بحران شیوع کرونا بر صنعت گردشگری عمیق‌تر می‌شود، افزود: در این زمینه فعالان حوزه گردشگری چه در ابعاد بزرگ و چه در ابعاد خرد دچار چالش‌های جدی شدند که موفق به جبران آن نشده‌ایم.
فریدون اللهیاری با بیان اینکه تورگردان‌های بین‌المللی، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، تورلیدر‌ها و... از فعالان این صنعت هستند، افزود: با هر بار فروکش کردن کرونا در استان اصفهان تلاش بر عادی‌سازی و فعالیت دوباره فعالان صنعت گردشگری شد، اما با توجه به اینکه سیاست و برنامه قابل اتکایی وجود نداشت، نتوانستیم در این زمینه فعالیتی را برای زیرساخت‌های گردشگری تعریف کنیم. فعالان حوزه گردشگری اصفهان در ابعاد بزرگ و خرد دچار چالش‌های جدی شدند که موفق به جبران آن نشده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه برای صنعت گردشگری باید برنامه‌ریزی بلندمدت انجام داد، بیان داشت: در دوران قبل از شیوع کرونا بسیاری از هتل‌های اصفهان تا یک سال رزرو اتاق و آژانس‌های مسافرتی نیز برنامه‌ریزی درستی داشتند، اما در بحران کرونا هیچ برنامه مشخصی در کشور وجود نداشت به‌گونه‌ای که یک هفته مرز‌ها باز می‌شود و هفته بعد بسته.
این مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا در وزارت گردشگری به‌دنبال راهکار‌هایی برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری در استان اصفهان بودیم، اظهار داشت: در این زمینه سلامتی را در اولویت قرار دادیم، اما در سیاستگذاری‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید اشتغال و وضعیت معیشت شهروندان را نیز مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه سفر‌های انبوه به شمال کشور دیدگاه مسئولان نسبت به سفر در دیگر شهر‌ها و بویژه استان اصفهان را تحت تأثیر قرار داد، عنوان کرد: این در حالی است که در دیگر شهر‌های کشور و بویژه شهر‌های استان اصفهان «سفر هوشمند» را در دستور کار داشتیم تا سفر بر اساس رعایت شیوه نامه‌های خاص و برنامه‌ریزی انجام شود.
اللهیاری با بیان اینکه زمان زیادی برای توسعه تأسیسات گردشگری و ایجاد زیرساخت برای این صنعت در استان اصفهان صرف شده، اما بحران شیوع کرونا بخش قابل توجهی از این ظرفیت را تهدید کرد، گفت: بنگاه‌های اقتصادی حوزه گردشگری از نظر هزینه و درآمد متضرر شدند. خیلی از این تأسیسات اخیراً با استفاده از وام و تسهیلات ایجاد شده و صاحبان این بنگاه‌ها برای باز پس دادن تسهیلات دچار مشکل جدی شدند.
او با بیان اینکه تلاش ما در بخش سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای سفر بود، ادامه داد: سعی ما بر این شد تعطیلی اولین راهکار برای پیشگیری از شیوع کرونا نباشد و این تاب‌آوری در تأسیسات گردشگری ایجاد شود تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و کمتر در بحران با مشکل مواجه شوند.10 هزار نفر در تأسیسات گردشگری و یکهزار تورلیدر در استان اصفهان وجود دارد که در بحران کرونا حمایت نشدند.
اللهیاری با اشاره به فعالیت یکهزار و 400 بنگاه اقتصادی در استان اصفهان در حوزه گردشگری تصریح کرد: این اماکن شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، آژانس‌های مسافرتی، مجتمع‌های گردشگری و اقامتی و… است.
وی با اشاره به اشتغال 10هزار نفر در تأسیسات گردشگری استان اصفهان به‌صورت مستقیم اظهار کرد: همچنین یکهزار تورلیدر نیز در استان اصفهان وجود دارد و باید توجه داشت که اشتغال در حوزه گردشگری فراتر از اشتغال مستقیم در این بخش است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به اشتغال 50 هزار نفر در استان اصفهان در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از درآمد و تجارت این بخش در حوزه گردشگری است و صادرات چمدانی در این زمینه کمک قابل‌توجهی به فروش محصولات صنایع‌دستی به خارجی‌ها داشته است، همچنین ورود بیش از سه میلیون نفر گردشگر داخلی به اصفهان در ایام نوروز و آورده اقتصادی که این افراد داشتند نیز از اقتصاد این استان حذف‌ شده که آسیب بسیار بزرگی است.
وی با بیان اینکه گردشگری در استان اصفهان سهم و جایگاه خود را پیدا کرده است، ادامه داد: مشکلات این بخش در دیگر حوزه‌ها نیز تأثیرگذار است. باید هر چه زودتر چالش‌های این صنعت برطرف شود. همچنین باید توجه داشت که در سال ۹۹ جذب سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری مناسب بوده و در این سال بیش از چهار هزار میلیارد تومان مجوز گردشگری در استان صادر شده است.
فریدون اللهیاری در زمینه آورده گردشگری برای استان اصفهان اظهار کرد: در این زمینه نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم که هزینه گردشگران را رصد کنیم که این زیرساخت را نداریم و تنها برآورد ما این است که هر گردشگر خارجی یکهزار  تا ۱۵۰۰ دلار برای استان اصفهان آورده داشته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/1/573334/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها