«ایران» در گفت‌و‌گو با 3 پیشکسوت پاشنه آشیل این روزهای پرسپولیس را بررسی می‌کند

چارچوب را به خاطر بسپار


حامد جیرودی/ناتوانی مهاجمان پرسپولیس در گلزنی موضوع جدیدی نیست و در فصل جاری بارها درباره آن صحبت شده اما این مهم در بازی مقابل پدیده نمود بیشتری پیدا کرد چرا که هم فرصت‌های زیادی خلق شد و هم اینکه دست یحیی برخلاف نیم فصل نخست خالی نیست و او حالا چند مهاجم تخصصی دارد. هدر رفتن موقعیت‌های زیاد گلزنی صدای پیشکسوتان و هواداران این تیم را درآورده و کارشناسان این موضوع را پاشنه آشیل قهرمان 4 دوره گذشته لیگ برتر عنوان کرده‌اند. در این بین حتی خبر رسید که سیدجلال حسینی پس از بازی در رختکن نسبت به فرصت سوزی مهاجمان واکنش نشان داده و خطاب به آنها معترض شده که چرا موقعیت‌های گلزنی را هدر می‌دهید؟ خبرنگار «ایران» در گفت‌و‌گو با مرتضی کرمانی مقدم، پایان رأفت و سهراب انتظاری 3 مهاجم سابق سرخپوشان این موضوع را بررسی کرد.
کرمانی مقدم: در پرسپولیس همه از مهاجم گل می‌خواهند
مرتضی کرمانی مقدم مهاجم دهه 60 و 70 پـــــــــــرسپولیس در خصـــــــــوص عملکــــــــــــــرد مهاجمان در این فصل گفت: «از آل‌کثیر که نمی‌شود توقع داشت به این زودی هماهنگ شود و چند هفته طول می‌کشد وضعیت نرمال گذشته‌اش را پیدا کند ولی از سایر بازیکنان توقع می‌رود گل بزنند. پرسپولیس الان مهاجمان سرشناسی دارد و با نفراتی که جذب شده‌اند، نباید مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد. من به هواداران قول می‌دهم که شرایط این طور نمی‌ماند. پرسپولیس در یک بازی مثل گل‌گهر 5 گل می‌زند ولی در بازی‌هایی هم فرصت‌ها به گل تبدیل نمی‌شود و بخشی از زیبایی فوتبال همین است. اگر الان از عبدی انتقاد می‌شود که چرا موقعیت خوبی را از دست داده، باید به یاد داشت او همان بازیکنی است که در بازی با النصر عربستان سرش را آنقدر کش آورد که آن گل زیبا را زد و کمتر مهاجمی در دنیا می‌تواند چنین گلی بزند. از سویی همین که یک تیم اینقدر موقعیت خلق می‌کند، خیلی خوب است و من را یاد دهه 60 می‌اندازد که پرسپولیس فرصت‌های زیادی به وجود می‌آورد.»
 او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد:«در پرسپولیس همه از یک مهاجم انتظار گلزنی‌های زیاد دارند. هواداران می‌خواهند مهاجمان فعلی هم مثل فرشاد پیوس یا علی دایی باشند اما شاید در فوتبال‌مان مثل آنها هیچ وقت نیاید. گرچه پیوس یا دایی هم همه فرصت‌های‌شان را گل نمی‌کردند و این طبیعی است. اما مهاجمان فعلی به‌دلیل بی‌دقتی توقعات را برآورده نکرده‌اند. آنها باید در تمرینات روی زدن ضربات در چارچوب بیشتر کار کنند.»
رأفت: ترکیب اصلی تیم نباید زیاد تغییر کند
پایـــــــان رأفت مهاجم دهه 70 قرمزها با اشاره به ترکیب تیم در بازی با پدیده صحبت‌هایش را آغاز کرد:«من فکر می‌کنم یحیی تصمیم گرفت به ملی پوشان خود که در بازی با سوریه به میدان رفتند، استراحت بدهد و تغییراتی را در ترکیب اصلی به وجود آورد. او تصمیم داشت در صورتی که نیاز شد به نوراللهی و امیری بازی بدهد که همین اتفاق هم افتاد و وقتی تیم بازنده به رختکن رفت و تا اواسط نیمه دوم هم به گل نرسید، آنها را به میدان آورد. البته پرسپولیس موقعیت‌های خوبی برای گلزنی داشت که تنها سرلک یکی از آنها را به گل تبدیل کرد و بقیه با بی‌دقتی یا بدشانسی به گل تبدیل نشد.»
 او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد:«در نیم فصل اول که پرسپولیس کمبود مهاجم داشت، تیم بدون مهاجم بازی می‌کرد که به نظر من تاکتیک خوبی بود و با اضافه شدن هافبک‌ها به‌خط حمله این تیم به نتیجه هم می‌رسید اما حالا مهدی ترابی، شهریار مغانلو و عیسی آل کثیر به تیم اضافه شده‌اند و یحیی مجبور است حداقل به دو تای آنها بازی بدهد ولی به‌نظر من نباید خیلی زیاد ترکیب را تغییر داد. موضوع دیگر اینکه به اعتقاد من انجام 5 تعویض به ضرر تیم است و تمرکز بازیکنان را از بین می‌برد. اوایل فصل یحیی تعویض‌های کمتری در طول فصل انجام می‌داد و بعضاً فقط یک تعویض داشت و بازیکنان هم کارشان را انجام می‌دادند. درحال حاضر مغانلو و آل کثیر هم قدرت سرزنی دارند و هم می‌توانند در محوطه جریمه خطرناک باشند ولی نیاز به فضا دارند. بازیکنانی مانند امیری، عالیشاه و پهلوان و ترابی هم بازیکنانی تکنیکی هستند که یک در مقابل یک را خوب رد می‌کنند و امیدوارم با حضور این بازیکنان شرایط بهتری در بازی‌های آینده به وجود بیاید و پرسپولیس بتواند از عنوان قهرمانی اش دفاع کند.»
انتظاری: فشاری روی تیم نیست، مهاجم باید گل بزند
سهراب انتظاری مهاجم دهه 80 ســــــــرخپوشان پایتخت درباره وضعیـــــــــــــت مهــــــــــــاجمان پرسپـــــــــولیس گفت:«پرسپولیس در دیدار با پدیده، بازی خوبی را انجام داد و طبیعتاً تیمی که مقابل پرسپولیس قدرت کمتری داشته باشد، از حربه دفاع- ضدحمله استفاده می‌کند. پدیده هم به‌همین صورت یک بار در محوطه جریمه حاضر شد و امین قاسمی‌نژاد ضربه‌اش را به گل تبدیل کرد که این برای تیمی مثل پرسپولیس بد است. در مقابل، پرسپولیس بارها حمله کرد و موقعیت‌های زیادی برای گلزنی به دست آورد اما تنها یک بار از آن استفاده کرد و فرصت‌های زیادی را از دست داد. من فکر می‌کنم وقفه‌ای که در مسابقات به وجود آمد، در به وجود آمدن این شرایط تأثیر داشت. البته بدن بازیکنان خیلی آماده بود ولی اینکه چرا این همه موقعیت از دست می‌دهیم، باعث تعجب است. اگر به‌نام مهاجمان پرسپولیس نگاه کنید، می‌بینید که هر کدام بازیکنان مطرحی هستند و هر کدام‌شان هم به نحوی در این بازی موقعیت گل داشتند اما این که از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند، خوب نیست. این امتیاز از دست دادن‌ها باعث می‌شود که پرسپولیس از صدر فاصله بگیرد.»
او ادامه داد:«خوشبختانه آل کثیر برگشته و می‌تواند در خدمت تیم باشد. البته در یکی دو بازی آینده هم از عیسی توقع نمی‌رود که فوراً بیاید و گلزنی کند. او حتی 6 ماه نمی‌توانسته با تیم تمرین کند ولی از مهدی ترابی و شهریار مغانلو توقع داریم. او باید ثابت کند که لیاقت این را داشته که به فوتبال اروپا رفته است. من از مهدی عبدی تعجب می‌کنم دروازه‌ای را که دروازه بان داخلش نیست نمی‌تواند باز کند و ضربه‌اش را همان جایی می‌زند که مدافع حریف بود و توپ را برگشت داد. شاید فشار روی او زیاد است، در غیر این صورت این توپ‌ها باید گل شود. بازیکنی که هفته‌ای 10 جلسه با تیم تمرین می‌کند و فضا را می‌شناسد. بنابراین فکر نمی‌کنم فشاری هم روی او یا سایر بازیکنان باشد. چون تیم خیلی خوب بازی می‌کند و امیدوارم در بازی‌های بعدی از این فرصت‌ها استفاده کنند تا پرسپولیس از مسیر قهرمانی خارج نشود.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/1/573329/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها