جهانگیری خطاب به منتقدانی که در کار اجرا دخالت می کنند

اول رأی بیاورید بعد برنامه هایتان را اجرا کنید


گروه سیاسی/ «عده‌ای می‌گویند دولت خسته و تنبل است، اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دو ساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟ عده‌ای به گونه‌ای به دولت اتهام ناکارآمدی می‌زنند که گویا عملکرد آنان در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است، در حالی که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرح‌ها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد.» این یک پاراگراف، خلاصه پاسخ‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به برچسب زنی‌های سیاسی رقبا است که به اسم نقد مطرح می‌شود، آن هم رقبایی که در ماه‌های پایانی دولت هنوز از رقابت‌های تخریبی دست برنداشته‌اند. اما امروز این رقبا لباس مسئولیت‌های سیاسی را بر تن کرده‌اند و به جای خدمت به مردم، این مسئولیت‌یابی را فرصتی برای حمله گاه و بیگاه به دولت تشخیص داده‌اند. آن هم چه دولتی؟ به قول اسحاق جهانگیری «دولت تدبیر و امید از ابتدا نیز عقبه مطمئن متعلق به خود نداشت، اصلاح‌طلبان می‌گفتند ما از دولت فقط حمایت کردیم، اصولگرایان می‌گفتند نامزد ما فرد دیگری بود، دولت هم سازمان مدافعی نداشت، لذا هر فردی که از جایی عصبانی بود و زورش نمی‌رسید، به دولت گیر می‌داد و به آن ضربه می‌زد اما دولت روحیه خود را حفظ کرد. زیرا ایران را دوست داشت و نمی‌خواست مردم فشار بسیار تحمل کنند.» اسحاق جهانگیری این سخنان را که بیشتر شبیه درددل‌های یک دولتمرد برابر نامرادی‌های داخلی و فشارهای خارجی است، در جمع نخبگان خراسان رضوی مطرح کرد که نشست آن، عصر شنبه در سفر یک روزه او به این استان برگزار شد.
اصلاحات ساختاری، چاره رشد سینوسی اقتصاد ایران
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری در دیدار با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی که شکل گفت‌و‌گو به خود گرفت، با اشاره به اینکه اقتصاد ایران به‌خاطر اتکا به درآمد نفت و دولتی بودن آن هیچ‌گاه اقتصادی با رشد مستمر و پایدار نداشت و همواره شاهد رشد سینوسی اقتصاد بوده‌ایم، راه‌حل این مشکل را اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور دانست و گفت: در برنامه سوم توسعه مسئولان شرایط اقتصادی را تغییر دادند و به جای توجه به کمبودها به دنبال اصلاح ساختارها رفتند و این برنامه سوم اگرچه پیشنهاد دولت آقای خاتمی بود اما در مجلس پنجم به تصویب رسید که معنای این اتفاق این بود که همه جریانات کشور روی جهت‌گیری اصلاح ساختار اقتصاد اتفاق نظر داشتند.
معاون اول رئیس جمهوری با ذکر خاطره‌ای از دوران وزارت خود افزود: در آن مقطع و در موضوع نوسازی صنایع در حضور رهبر معظم انقلاب عنوان کردم که فعالان بخش خصوصی و صاحبان کارخانه‌ها پیشنهاد دولت برای نوسازی را شوخی می‌گیرند و به ما می‌گویند که چرا در کار ما دخالت می‌کنید. مقام معظم رهبری پرسیدند چرا آنان این رویکرد را دارند؟ گفتم بخش خصوصی درباره میزان رشد و سقف پروازش پرسش‌های جدی دارد و می‌خواهند بدانند می‌توانند میزان صادرات خود را از 20 میلیون دلار به 100 میلیون دلار برسانند یا پس از این اتفاق با آنان به عنوان انسان‌هایی مفسد برخورد می‌شود؟ که ایشان فرمودند برای فعالیت و کسب سرمایه بخش خصوصی هیچ سقفی وجود ندارد و بعداً منجر به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی از سوی ایشان شد.
ضرورت توجه به لوازم اقتدار ایران
جهانگیری، لازمه حضور بخش خصوصی در صحنه تولید را امنیت سرمایه و آبروی آنان دانست و با اشاره به اینکه برای اداره سیاسی جامعه باید حزب و سمن‌های فعال در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به عنوان یک واقعیت بپذیریم، ادامه داد: آیا حکومتی که ما به دنبال آن هستیم به دنبال آزادی و استقلال برای ملت و ایجاد ایرانی مقتدر است؟ آیا ما برای چنین شرایطی ابزارهای آن را نیز قبول داریم؟ مشکل اینجاست که هر گروهی می‌اندیشد برای ایجاد ایرانی مقتدر باید روشی که صحیح می‌داند اجرا شود و هیچ گاه نخواسته‌ایم به یک روش اجماعی دست پیدا کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به سرنوشت کشورهای لیبی و عراق که ذیل فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بودند، اظهارکرد: برخی در کشور نمی‌خواهند بدانند و به یاد آورند که کشورهایی همانند لیبی و عراق که ذیل این فصل از شورای امنیت قرار گرفته‌اند چه سرنوشتی پیدا کردند. اما دلسوزان ایران دولتی می‌خواستند که قادر باشد با گفت‌و‌گو، جمهوری اسلامی ایران را از ذیل فصل هفت بیرون بیاورد و دولت تدبیر و امید موفق شد این خطر را از ایران دور کند.
جهانگیری با اشاره به سخنان و انتقادات تند برخی در کشور علیه برجام، ادامه داد: عده‌ای در داخل و خارج علیه برجام اقداماتی کردند و عده‌ای نیز در مجلس زیر برجام با فندک آتش روشن کردند و فشار آوردند که دولت از برجام خارج شود. اما دولت و وزیر خارجه این فشارها را تحمل کردند و اعلام کردند که از برجام خارج نمی‌شویم چرا که مانع اقدامات بعدی دشمنان ملت ایران خواهد شد.
او با اشاره به اینکه حتی چین و روسیه هم یک قدم برخلاف جهت اقدامات ترامپ برنداشتند، تأکید کرد: الان همه کشورهای دنیا و حتی جریان‌های سیاسی داخلی نیز اعلام می‌کنند که باید به برجام بازگشت و اگر برجام را حفظ نکرده بودیم باید یک دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق آغاز می‌شد.
پاسخ به مدعیانی که چشم بر واقعیت می‌بندند
جهانگیری، فشارهای وارده در زمان جنگ اقتصادی به کشور را سنگین توصیف کرد و با اشاره به فضاسازی‌ها و تمسخر کشور هنگام کمبود‌ها، تأکید کرد که دولت به خوبی عمل کرد و اجازه نداد که آن فضاسازی‌ها ادامه یافته، اقتصاد کشور متلاشی شود و قحطی به وجود آید.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به درآمد 118 میلیارد دلاری از نفت در سال 90 و کاهش آن به کمتر از ده میلیارد دلار در سال 99 تأکید کرد: از این رقم ده میلیارد دلاری کمتر از پنج میلیارد دلار برای دولت بود که به راحتی به این مبلغ نیز دسترسی نداشتیم و باید با مقایسه شاخص‌های سال ۹۹ نسبت به سال 90 در نظر داشت که این شاخص‌ها به چه میزان بدتر شده است.
جهانگیری در این بخش، با بیان اینکه عده‌ای به گونه‌ای به دولت اتهام ناکارآمدی می‌زنند که گویا عملکرد آنان در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است، گفت: این در حالی است که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرح‌ها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد.او ادامه داد: عده‌ای می‌گویند دولت خسته و تنبل است اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دو ساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟
نباید مأیوس شد
جهانگیری در ادامه، به مسأله انتخابات اشاره کرد و با تأکید بر اینکه نباید مأیوس باشیم و باید به یاد داشته باشیم که برای رسیدن به مردم سالاری در کشور نمی‌توان راه صدساله را یک شبه پیمود، اظهارکرد: در سال 92 جریان‌های سیاسی و افراد نمی‌توانستند به دلیل فضای امنیتی جلسه‌ای به راحتی برگزار کنند اما در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته تفاوت کرده است و باید به دستاوردهای بیشتری نیز برسیم.
او با بیان اینکه جز انتخابات هیچ شاخص و امکانی برای اینکه ایران در فضای بین‌المللی قدرت‌نمایی کند، وجود ندارد و فرصتی بالاتر از انتخابات نداریم، تصریح کرد: نباید در انتخابات خرداد ماه سال‌جاری فرصت‌سوزی کنیم تا فضا به گونه‌ای نشود که از خود بپرسیم چرا اجازه ندادیم مشارکت، انسجام و وحدت شکل بگیرد و تأسف بخوریم.
جهانگیری با تأکید بر اینکه با توجه به منویات مقام معظم رهبری باید همه جریان‌های سیاسی نامزدهای مورد نظر خود را در انتخابات داشته باشند، اظهارکرد: دولت نیز از این ظرفیت استفاده می‌کند تا انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم شکل بگیرد، تا بار دیگر اقتدار به ایران بازگردد.
او با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه درباره عملکردهای هیأت‌های اجرایی انتخابات گفت: در جلسه‌ای با حضور وزرای کشور و اطلاعات در این باره بحث و بررسی شد.
باید اجازه دهیم افراد شایسته که پس از استعلام از مراجع چهارگانه بدون مشکل بوده‌اند، بتوانند به راحتی در شوراها کاندیدا شوند و دولت تلاش می‌کند تا این محدودیت برطرف شود.
جهانگیری همچنین با اشاره به هجمه‌ها علیه دولت و اینکه دولت عقبه مطمئن و سازماندهی برای دفاع از خود نداشت، تأکید کرد: همه فشارها به دولت و رئیس جمهوری وارد آمد و هر فردی از جایی عصبانی بود، ضربه‌ای به دولت می‌زد اما دولت تلاش کرد روحیه خود را برای توسعه و پیشرفت کشور حفظ کند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت تدبیر و امید از ابتدا نیز عقبه مطمئن متعلق به خود نداشت، اصلاح‌طلبان می‌گفتند که ما از دولت فقط حمایت کردیم، اصولگرایان می‌گفتند که نامزد ما فرد دیگری بود، دولت هم سازمان مدافعی نداشت، لذا هر فردی که از جایی عصبانی بود و زورش نمی‌رسید، به دولت گیر می‌داد و به آن ضربه می‌زد اما دولت روحیه خود را حفظ کرد زیرا ایران را دوست داشت و نمی‌خواست مردم فشار بسیار تحمل کنند.

برش
اول رأی بگیرید، بعد رئیس جمهور شوید!

معاون اول رئیس جمهوری همچنین در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی از دخالت برخی مسئولان در امور دیگر قوا که برخلاف قانون اساسی است، انتقاد کرد.
جهانگیری این انتقاد را هنگام بحث درباره تصویب نشدن لوایح ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور مطرح کرد که اکنون مدت‌هاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل تصمیم‌گیری است. او با اشاره به تصمیمات دولت برای مناطق آزاد از سال ۹۳ تاکنون گفت: از مجلس شورای اسلامی گلایه داریم که چرا لوایح دولت که برای حل مشکلات مردم ایجاد چند منطقه آزاد را به مجلس ارسال کرده اما برای چند سال است که تعیین تکلیف نشده است؟
او به ارسال لایحه‌های منطقه آزاد زابل، مهران، مریوان، سرخس و همچنین دیگر مناطق آزاد در کشور اشاره و تأکید کرد: تنها مصلحت اندیشی شما (منتقدان این لایحه) این است که آیا این لایحه بار مالی دارد یا خیر که البته تمام این امور به دولت مربوط است و اگر اقدامی از سوی دولت انجام نگرفت می‌توانید بگویید که چرا دولت کاری انجام نمی‌دهد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه قانون اساسی وظایف همه مسئولان و قوای کشور را مشخص کرده اما برخی از افراد جایی به امور ورود پیدا می‌کنند که جایگاه آنها نیست، اظهارکرد: مسئولان جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کردند که پاسدار قانون اساسی باشند و باید نسبت به آن حساسیت نشان دهند و نباید به جای رئیس جمهوری در امور دخالت کنند در غیر این صورت اگر نظری دارند باید در انتخابات شرکت نمایند و در صورت اخذ رأی مردم به عنوان رئیس جمهوری آن وقت می‌توانند تصمیمات مدنظرشان را برای کشور بگیرند.
جهانگیری در پایان این سفر با آیت‌الله مروی، تولیت آستان قدس رضوی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/1/573325/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها