ترمز کرونا در خوزستان و قرمز و نارنجی شدن استان‌های همسایه

رنگین‌کمان کرونا در استان‌های جنوب غربی چگونه تشکیل شد؟


زهره افشار
خبرنگار
روند صعودی بیماری کرونا و نزدیکی آن به رنگ‌های قرمز و نارنجی که تا قبل از تعطیلات نوروزی بیشتر در استان خوزستان و چند شهرستان در استان‌های جنوبی خودنمایی می‌کرد حالا به بیشتر استان‌های غربی و جنوب غربی کشور رسیده ولی وضعیت کرونا در خوزستان به ثبات رسیده و خبری از افزایش بیماران کرونایی در این استان نیست. در دو هفته گذشته هر چند سیل مسافران نوروزی به این استان‌ها به اندازه استان‌های شمالی نبود ولی باز هم اینقدر مسافر راهی این استان‌ها شد که مسئولان، سفرها را مهمترین عامل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این استان‌ها اعلام کنند. تصمیم‌های چندگانه مسئولان در ممنوعیت سفرهای نوروزی در ایام عید موجب سردرگمی مردم برای سفر رفتن یا نرفتن شده بود ولی با این حال امسال می‌توان گفت تعداد کسانی که تصمیم گرفته بودند به جای ماشین‌های شخصی، از اتوبوس و قطار برای سفرهای نوروزی استفاده کنند، بیشتر شده بود. تغییر وضعیت کرونایی شهرها در استان‌های غربی و جنوب غربی در دو هفته گذشته و تعیین ضرب‌الاجل برای خروج از شهرهای قرمز و نارنجی و اعمال جریمه‌های پانصد تا یک میلیون تومانی برای کسانی که به این هشدارها توجه نمی‌کنند، آنهایی را که با وسیله نقلیه عمومی به سفر رفته بودند، متقاعد ساخت که تصمیم خوبی گرفته اند. اما بسیاری هم معتقد بودند که سفر با ماشین شخصی خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد و اصولاً دولت می‌بایست از ابتدای سال جدید، خروج و ورود به همه شهر‌ها را ممنوع می‌کرد و نه بعد از نارنجی و قرمز شدن شهرها! آنها معتقدند سیاستی که در این چند روز در مورد سفرهای نوروزی اعمال شده نوشداروی بعد از مرگ سهراب بوده است.
  ترمز کرونا در خوزستان
خوزستان استانی است که تا پیش از سفرهای نوروزی 1400 تنها استان با شهر‌های قرمز کرونایی به شمار می‌رفت و استان‌های همسایه آن محدودیت‌هایی را برای سفر خوزستانی‌ها به استان شان در نظر گرفته بودند و جولان کرونای انگلیسی و روند فزاینده کرونا به نگرانی مسئولان این استان دامن زده بود. اما «حسین کاملی» سخنگوی دانشگاه جندی‌شاپور خوزستان می‌گوید: هر چند هنوز هم با وضعیت قرمز و نارنجی در برخی شهرهای استان مواجه هستیم اما با کمک مردم توانسته‌ایم جلوی روند فزاینده بیماری را بگیریم و آن‌ را تثبیت کنیم. وی افزود: با وجود محدودیت‌های سفر به خوزستان بسیاری از خوزستانی‌های مقیم در استان‌های دیگر از طریق اتوبوس و قطار به خوزستان آمدند و این دورهمی‌ها که به کاهش رعایت پروتکل‌ها منجر شد، کادر درمان برای کنترل بیماری را با مشکلات بزرگی مواجه ساخته بود. از سوی دیگر با وجود نشست‌های متعددی که مسئولان استانی و دانشگاه علوم پزشکی با ریش‌سفیدان و سران قبایل داشتند، ما باز گردهمایی‌هایی را در برخی شهر‌ها از جمله شوش و اهواز داشتیم که بسیار نگران‌کننده است. وی تصریح کرد: متأسفانه به‌دنبال فوت یکی از سران قبایل، شاهد اجتماع چند هزار نفری برای مراسم ختم ایشان در شوش بودیم که اصلاً قابل قبول نیست. وی البته این را هم افزود: در حال حاضر با رایزنی ای که با قبایل صورت گرفته اینچنین معضلاتی کمتر دیده می‌شود و فقط موردی وجود دارد. وی تأکید کرد: خب مردم ما هم حق دارند شاید خسته شده‌اند ولی ما تازه واکسیناسیون را برای کادر درمان گروه‌های پرخطر و بیماران زمینه‌ای خوزستان شروع کرده‌ایم و امیدواریم واکسیناسیون عمومی هم در چند ماه آینده کلید بخورد پس باید باز هم در رعایت پروتکل‌ها، زدن ماسک و دوری از میهمانی‌های خانوادگی بکوشیم.
  سفر‌ها یکی از چند عامل افزایش بیماری است
استان چهار محال و بختیاری یکی از استان‌های همجوار استان خوزستان است که وضعیت کرونایی در شهر‌های آن تغییر رنگ یافته است. «جعفر مردانی» معاون سیاسی امنیتی استانداری چهار محال و بختیاری به «ایران» گفت: استان ما حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و متأسفانه در ایام نوروز هر ساله همین تعداد از هم استانی‌ها که در مناطق دیگر کشور زندگی می‌کنند به شهر زادگاه خود برمی‌گردند که امسال نیز این اتفاق با وجود همه هشدارهای کرونایی افتاد. وی افزود: ورود مسافران در کنار ساده‌انگاری مردم و دورهمی‌هایی که نشأت گرفته از فرهنگ مردم استان است، موجب شد اتفاقی که نباید می‌افتاد بیفتد. به گفته وی، در حال حاضر از 10 شهرستان استان، بروجن دارای وضعیت قرمز کرونایی است و چهار شهرستان دیگر نارنجی و مابقی شهر‌های استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد. وی تأکید کرد: هر چند در روزهای پیش از عید کرونای انگلیسی در همه استان‌ها در حال چرخش بود اما مراودات بختیاری‌های استان با خوزستانی‌ها موجب افزایش تعداد بیماران کرونای انگلیسی شد. وی با اشاره به اینکه در هر طرحی که مردم همپا بوده‌اند، موفقیت آن تضمین شده بوده است از مردم خواست تا زمان بیشتری برای کنترل کرونا از دست نرفته، مشارکت‌ها در زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها را بار دیگر بالا ببرند. مرادی گفت: خوشبختانه ستاد مقابله با کرونا در هماهنگی با سران قبایل استان و انجام کارهای فرهنگی توانسته تا حد زیادی از انجام مراسم‌های عروسی و عزا جلوگیری کند که جای قدردانی از سران قبایل دارد.
  چهار شهر اصلی لرستان قرمز کرونایی هستند
یکی دیگر از استان‌های همجوار خوزستان، لرستان است که در روزهای پایانی سال 99 از بیم ورود کرونای انگلیسی به این استان راه ارتباطی خود با خوزستان را بسته بود و ورود خوزستانی‌ها را منوط به ارائه تست منفی کرده بود اما حالا با وجود اعمال این محدودیت‌ها، بیشتر شهر‌های این استان به قرمز و نارنجی کرونایی تبدیل شده است. «محمود ثمینی» معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان به «ایران» گفت: در حال حاضر چهار شهر خرم آباد، بروجرد، الیگودرز و ازنا در وضعیت قرمز کرونا و شهر‌های دورود، دلفان و سلسله در وضعیت نارنجی هستند. وی تأکید کرد: لرستان هم مانند دیگر استان‌ها در تعطیلات عید مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص سفرهای نوروزی را اجرا کرد و با تغییر وضعیت شهرها از زرد به نارنجی یا نارنجی به قرمز از مسافران خواسته شد ظرف 72 ساعت از شهری که میهمان شده بودند، خارج شوند. به گفته وی در روز‌های پایانی سال جاده پلدختر که راه ارتباطی لرستان با خوزستان است به زور خوزستانی‌ها بسته شده بود ولی با وجود این مسافرانی که از دیگر استان‌ها وارد استان شدند، شرایط کرونایی جدیدی را برای لرستان رقم زدند. وی تأکید کرد: روز گذشته سیزده فروردین نیز تمام تفرجگاه ها و منابع طبیعی برای جلوگیری از دورهمی‌های روز طبیعت مسدود شده بود که خوشبختانه شرایط جوی هم به کمک آمد تا مردم بیشتری در خانه بمانند.
  فارس در آستانه وضعیت وخیم کرونایی
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به افزایش قابل توجه آمارهای مربوط به موارد ابتلا و بستری بیماران کووید۱۹ در استان، نسبت به تشدید وخامت وضعیت کرونا در فارس طی روزهای آینده هشدار داد.
به‌ گزارش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر مهرزاد لطفی وضعیت کنونی کرونا در استان فارس را نگران کننده خواند و گفت: با توجه به تکمیل ظرفیت ۲ بیمارستان شهید دکتر فقیهی و حضرت علی اصغر(ع)، بیمارستان شهید دکتر چمران به پذیرش بیماران کووید۱۹ اختصاص یافت و هم اکنون وضعیت این بیمارستان نیز در آستانه تکمیل قرار دارد.
لطفی افزود: به بیمارستان‌های قطب استان، خیریه و خصوصی نیز برای پاسخگویی به حجم بالای مراجعات، آماده باش داده شده؛ همچنین بیمارستان پشتیبان در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب نیز در حال آماده‌سازی برای آغاز به کار دوباره است.
لطفی گفت: طی روزهای اخیر، موارد بستری به گونه کم سابقه‌ای در استان بالا رفته که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، در آینده‌ای نزدیک با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مراجعه قریب به دو هزار نفری به مراکز ۱۶ ساعته منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا طی روزهای اخیر را نیز از دیگر نشانه‌های خطر ویروس کرونا در استان اعلام کرد و گفت: این سطح از مراجعه، نشان دهنده گستردگی فراوان چرخش ویروس کرونا در جامعه است که تهدیدی جدی برای یکایک ما محسوب می‌شود. لطفی اضافه کرد: متأسفانه شواهد موجود در جامعه نشان دهنده عادی شدن بیماری برای برخی افراد است و این در حالی است که هم اکنون به‌دلیل ورود گونه‌های جهش یافته جدید با خطر سرایت بالا و شدت ابتلای بیشتر، خطر این بیماری تشدید شده و لزوم رعایت بهداشت، بیش از پیش افزایش یافته است. او نتیجه منفی این‌گونه سهل‌انگاری‌ها را به‌خطر افتادن سلامت عمومی، بویژه برای گروه‌های پرخطر دانست و ادامه داد: در حال حاضر هیچ کدام از شهرهای استان وضعیت عادی نداشته و رنگ بندی شهرها نیز از وضعیت زرد به نارنجی و از وضعیت نارنجی به قرمز به‌صورت روزانه در حال تغییر است که باید جدی گرفته شود.

نیم نگاه
معاون سیاسی امنیتی استانداری چهار محال و بختیاری : ورود مسافران در کنار ساده انگاری مردم
و دور همی هایی که نشأت گرفته از فرهنگ مردم استان است موجب شد اتفاقی که نباید می افتاد بیفتد. در حال حاضر از 10 شهرستان استان،  بروجن دارای وضعیت قرمز کرونایی است  و  چهار شهرستان دیگر نارنجی و مابقی شهر های استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7593/1/573078/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها