به نام تاریخ




27 اسفند
در برگه تقویم سیصد و شصت و سومین روز از سال نام‌های بزرگی از دنیای ادبیات ثبت شده است. چهره‌های شناخته شده‌ای که امروز بهانه‌ای برای خواندن درباره آنهاست.
تولدها
مهدی آذریزدی: امروز نود و نهمین سالروز تولد نویسنده «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است. مهدی آذریزدی از کودکی در کارگاه‌های جوراب بافی کار می‌کرد و پس از اینکه صاحب کارگاه جوراب بافی تصمیم به تأسیس دومین کتابفروشی شهر یزد گرفت او را برای کار به کتابفروشی منتقل کرد. آذریزدی با کتاب آشنا شد و پس از اینکه به تهران آمد در چاپخانه محمدعلی علمی مشغول به کار شد. سال 1335 به فکر ساده‌نویسی قصه‌ها برای کودکان افتاد و اولین جلد «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با همین فکر شکل گرفت. این کتاب در 5 جلد منتشر شد و 5 کتاب کوچک تر هم با نام «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» نوشت. «گربه ناقلا»، «گربه تنبل»، «مثنوی برای بچه ها»، «قصه‌های ساده»، «تصحیح مثنوی» و «قند و عسل» از دیگر کتاب‌های آذریزدی است. او سال 1343 برای «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» جایزه سازمان جهانی یونسکو را گرفت و به‌دلیل اینکه نخستین نویسنده‌ای بود که به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد لقب «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را گرفت. او 18 تیر سال 1388 درگذشت و اکنون این روز به ‌نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است.
عبدالحسین زرین کوب: ادیب، تاریخ نگار، نویسنده و مولوی شناس مشهور سال 1301 در چنین روزی به دنیا آمد. عبدالحسین زرین‌کوب در رشته ادبی تحصیل کرد و پس از پایان دبیرستان مشغول به تدریس شد. در همین دوره نخستین کتابش را به‌ نام «فلسفه شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران» نوشت و منتشر کرد. او پس از تحصیل در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه همراه چهره‌هایی چون محمد معین، پرویز ناتل خانلری، غلامحسین صدیقی و عباس زریاب خویی برای مشارکت در طرح ترجمه مقالات دایرة المعارف اسلام دعوت شد. زرین کوب بیشتر با کتاب‌هایش درباره تاریخ اسلام و مولوی شناخته می‌شود. او در 4 کتاب «بامداد اسلام»، «کارنامه اسلام»، «دو قرن سکوت» و «تاریخ ایران پس از اسلام» به بررسی تاریخ اسلام پرداخت. «شرح قصیده ترساییه خاقانی»، «نقد ادبی»، «شعر بی‌دروغ، شعر بی‌نقاب»، «سیری در شعر فارسی»، «حدیث خوش سعدی»، «نامورنامه»، «فن شعر ارسطو» و «دیدار با کعبه جان» کتاب‌های زرین کوب درباره ادبیات و «ارزش میراث صوفیه»، «از کوچه رندان»، «سرّ نی»، «پله پله تا ملاقات خدا»، «بحر در کوزه»، «صدای بال سیمرغ» و «در قلمرو وجدان» از آثار او در زمینه تصوف و عرفان هستند. عبدالحسین زرین کوب سال 1378 درگذشت.
اسماعیل زرین فر: نوازنده ویولن و کمانچه و از آهنگسازان مطرح ایران سال 1280 متولد شد. اسماعیل زرین فر از 7 سالگی نواختن ویولن و کمانچه را از دایی اش یاد گرفت. او پس از آشنایی با علینقی وزیری که در نظر داشت آن زمان مدرسه عالی موسیقی را تأسیس کند در این مدرسه ثبت‌نام کرد و مدتی بعد به‌صورت مکاتبه‌ای از استادی در بیروت هارمونی را آموخت و پس از تأسیس رادیو نوازنده رادیو شد. زرین فر علاوه بر نوازندگی آهنگسازی هم می‌کرد و حدود 400 قطعه موسیقی ساخت و همراه ابوالحسن صبا، روح‌الله خالقی 22 صفحه ضبط کرد. او سال 1371 درگذشت.
رویا تیموریان: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون ایران سال 1337 در چنین روزی به دنیا آمد. رویا تیموریان کارش را سال 1358 با بازی در نمایش‌هایی مانند «تندس»، «کتیبه» آغاز کرد و پس از آن در نمایش‌های «آبی به رنگ دریا»، «مریم و مرداویج»، «باغ آلبالو»، «معرکه در معرکه»، «بینوایان»، «هرا»، «عروسی خون»، «خانه برنارد آلبا» و «بازرس» بازی کرد. او سال 1367 با بازی در سریال «رعنا» مطرح شد و سال 1373 با بازی در فیلم «حسرت دیدار» وارد سینما شد. پس از آن تیموریان را در فیلم‌هایی مانند «مرد بارانی»، «شراره»، «زندان زنان»، «قارچ سمی»، «کافه ستاره»، «سنتوری»، «شیرین»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «چه خوبه که برگشتی»، «برف»، «خانه دختر» و «خداحافظ دختر شیرازی» و سریال‌های «شبحی در تاریکی»، «شب دهم»، «دوران سرکشی»، «لبه تاریکی»، «مدار صفر درجه»، «ساعت شنی»، «شیخ بهایی»، «شمس العماره»، «یه تیکه زمین»، «نفس گرم»، «دیوار به دیوار»، «حوالی پاییز» و «سرباز» دیدیم.
   سالروز تولد مجتبی میرزاده نوازنده کمانچه و ویولن، فاطمه واعظی خواننده، شهرام حقیقت دوست بازیگر و مهدی رئیس المحدثین داستان نویس هم امروز است.
‌درگذشت ها
حسین کاظم‌زاده ایرانشهر نویسنده و حسین مونس ادیب مصری هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7591/20/572539/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها