به مناسبت سالروز خجسته میلاد اباعبدالله الحسین(ع)

طلوع خورشید حماسه از افق شهادت


اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
ابا عبدالله الحسین(ع) سومین پیشوای شیعیان جهان پس از رسول گرامی اسلام(ص) و یکی از دو اختر تابناک آسمان عصمت و طهارت است که دودمان نبی اکرم(ص) از آنان باقی مانده و خداوند مردمان را به دوستی ومحبت آنان فرمان داده و یکی از دو امانت گرانسنگی است که هرکه از آنان پیروی کند در دنیا آزاده و درآخرت سربلند و اهل نجات و رهایی خواهد بود.
امام حسین(ع) در کانون دانش و فضیلت و محبت وتقوا، دیده به جهان گشود و در دامان پاک و مطهر پدر و مادری همچون علی(ع) و فاطمه(س) رشد ونمو یافت و از سرچشمه زلال حکمت و معرفت و فضایل بلند اخلاقی ومهر ومحبت تغذیه نمود، به‌گونه‌ای که ادب و هدایت و شکوه وعظمت و شجاعت را از آنان به ارث برد و شایستگی رهبری حماسی‌ترین واقعه را یافت  و ورود فضایل انسانی را در طول تاریخ به جریان درآورد.
سیره نگاران و مورخان در بیان هیچ موضوعی همانند فضایل اهل بیت پیامبر و مقام برجسته علمی و معنوی آنان و برخورداری شان از مجموعه کمالات، تا این حد همسو و هماهنگ نبوده‌اند. این یکدلی و اتفاق نظر به بخشی از اصول و مبانی ازجمله بیان صریح قرآن در مورد جایگاه ویژه اهل بیت برمی‌گردد. کلام وحی به صراحت اهل بیت پیامبر را از هرگونه پلیدی مبرا دانسته و آنان را همان نزدیکان نبی اکرم(ص) معرفی کرده است که دوستی و محبتشان پاداش رسالتی است که خدای متعال به بشریت ارزانی داشته است. امام حسین(ع) بی‌تردید از زمره اهل بیت نبی مکرم اسلام به شمار آمده و به تصریح قرآن از مجموعه پلیدی‌ها پیراسته است. آن حضرت از برجسته‌ترین مراتب مجد وشرف و کرامت برخوردار و از همتی والا، شجاعتی تحسین برانگیز، عفو و بخششی زائد الوصف بهره‌مند بود و گنجینه علم ودانش به‌شمار می‌آمد. زبانی گویا داشت، همواره جانب مظلوم را می‌گرفت و به یاری حق می‌شتافت و به مقابله با ظلم و ستم می‌پرداخت. امام حسین(ع) در عین جایگاه رفیع معنوی، متواضع و فروتن بود.عدالتخواهی، شکیبایی وبردباری، پاکدامنی و جوانمردی، ورع و تقوا و دیگر صفات برجسته از ویژگی‌های حضرتش بود.
امام حسین(ع) پیشوای آزادگان و نامش با حماسه و ذلت‌ناپذیری همراه است. از این‌رو همواره در طول تاریخ الگوی زندگی شرافتمندانه بوده وآغاز و فرجام بسیاری از خصال نیک محسوب می‌شود. تاب‌ناک‌ترین و کامل ترین چهره انسانی که پرخروش و توفنده در برابر ظلم ایستاد و سنت ذلت‌ناپذیری و از خود گذشتگی در راه آرمان و عقیده را برای نسل‌های بعد به یادگار نهاد. حرکتش در یک نیمروز آنچنان وجدان تاریخ را به لرزه درآورد.
قیام ونهضت آن حضرت آتشفشانی بود که در تاریخ، زلزله‌ای بزرگ به‌وجود آورد و وجدان واماندگان از یاری حق را بیدار ساخته و حاکمان مستبد و خود رأی را  از ادامه طغیانشان پرهیز داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7591/20/572538/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها