ایران در ایران



مجسمه نماد چوگان در چهار باغ نشست

اصفهان - نماد چوگان ساخته استاد مولا نوروزی در ورودی شمالی خیابان چهارباغ عباسی قرار گرفته تا چوگان این ارث ناملموس فرهنگی در خواستگاه خود یعنی اصفهان نمادی نیز داشته باشد.
به گزارش «ایران» مدیر پروژه چهارباغ عباسی درباره نصب نماد چوگان در محور چهارباغ گفت:این مجسمه را سازمان زیباسازی شهرداری به ملا نوروزی سفارش داد. جنس این اثر از فلز است و دیشب در چهارباغ نصب شده است.
سعید سهرابی با اشاره به نمادهای دیگر در محور چهارباغ افزود: نماد چوگان اولین مجسمه غیر از مجسمه شیخ بهایی است که در چهارباغ جانمایی و نصب می‌شود. چوگان قدمت زیادی در اصفهان دارد و نصب این مجسمه بازخوردهای خوبی تاکنون داشته است. وی درباره نصب نمادها و مجسمه‌های دیگر در این محورعنوان کرد: نمی‌توان چهارباغ را زیاد شلوغ کرد، اما اگر کار خاصی از استادان برجسته باشد چرا که نه. می‌توان چند نقطه دیگر را برای نصب پیش‌بینی کرد، اما تأکید و تعدد نمادها اغتشاش بصری ایجاد می‌کند. در کل اگر کار خوب از استادان برجسته و خوشنام باشد از آن استقبال می‌شود. سهرابی با اشاره به وضعیت و تصمیم نهایی درباره مجسمه شیخ بهایی، اظهار کرد: تا زمانی که کارگاه مترو از ابتدای خیابان شیخ بهایی برچیده نشود؛ تصمیم دقیقی درباره جانمایی این مجسمه نمی‌توان گرفت.

نخستین محموله نارنگی از پاکستان وارد سیستان وبلوچستان شد

زاهدان- مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: پس از ۹ سال ممنوعیت ورود میوه‌های گرمسیری به استان نخستین محموله نارنگی به وزن حدود ۵۰۰ تن از پاکستان وارد کشور شد. مبین علی میر اظهارداشت: واردات نارنگی از طریق بازارچه‌های‌ مرزی سیستان و بلوچستان آغاز شده است. وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است قبل از عید نوروز پنج هزار تن نارنگی از پاکستان وارد سیستان و بلوچستان شود. مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: واردات میوه‌های گرمسیری دیگر از جمله موز، آناناس نیز مجوز دریافت کرده و قرار است بزودی موز هم وارد استان شود. وی خاطرنشان کرد: میوه‌های وارد شده به استان از فردا در قالب طرح تنظیم بازار توزیع و شرکت‌های تعاونی ادارات هم می‌توانند خریداری کنند. میر ادامه داد: با شروع واردات میوه‌های گرمسیری امیدواریم قیمت میوه در آستانه عید نوروز در سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور کاهش یابد و به سهولت در دسترس مردم قرار گیرد. بازارچه‌های مرزی محوطه‌ای است محصور، واقع در نقطه صفر مرزی در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا، یا مکان‌هایی که طبق تفاهمنامه‌های منعقد شده بین ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود و اهالی ۲ طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات کشور خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات برای داد و ستد در این بازارچه‌ها عرضه کنند.

سازگاری برنامه‌های نوروزی در مشهد با کرونا

مشهد - شهردار مشهد گفت: برنامه‌های نوروز امسال مشهد به‌صورت سازگار با کرونا تعریف شده است. بر این اساس برای استقبال از نوروز ۱۴۰۰ هر برنامه‌ای که باعث تجمع می‌شد یا اثرات منفی کرونایی داشت ،حذف کردیم. محمدرضا کلایی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در خصوص برنامه‌های شهرداری مشهد در استقبال از نوروز ۱۴۰۰، نوشت: حتماً همه شما به یاد دارید که همه ما این روزها در سال گذشته چه حال و هوایی داشتیم. ویروس کرونا میهمان ناخوانده‌ای بود که به یکباره وارد زندگی‌مان شد و دورانی را شروع کردیم که شاید هیچ‌کدام‌مان تجربه‌اش نکرده بودیم. وی ادامه داد: سال گذشته برنامه‌های بسیاری برای نوروز و بهار ۱۳۹۹ تدارک دیده بودیم که مجبور به لغو آنها شدیم و حتی سال گذشته اکثر المان‌های نوروزی را در شهر نصب نکردیم.  کلایی تصریح کرد: در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که همه ما پذیرفته‌ایم که کرونا جزئی از زندگی‌ ما شده است. بر این اساس سعی کردیم برنامه‌های نوروز امسال را به‌صورت سازگار با کرونا تعریف کنیم. برای استقبال از نوروز ۱۴۰۰ المان‌های تعاملی و جشنواره‌های بهارانه را حذف کرده و تلاش کردیم هر برنامه‌ای که باعث تجمع می‌شود یا اثرات منفی کرونایی دارد ؛ حذف کنیم. وی خاطرنشان کرد: با این حال از اینکه حال و هوای شهر باید در بهار تغییر کند کوتاه نیامدیم، چراکه معتقدم حال خوش نوروز شوق زندگی را در تک‌تک آدم‌ها بالا می‌برد. شهردار مشهد با اشاره به اینکه «فعالیت‌های ما در نوروز به دو بخش اصلی هنری و المان‌های ماندگار و فضای سبز و گل‌آرایی تقسیم می‌شود» افزود: امیدوارم در سال ۱۴۰۰ کیفیت کار ما در حوزه‌های هنری افزایش پیدا کند و بتوانیم مردم را بیش‌تر درگیر رویدادهای این حوزه کنیم. همچنین باید از هنرمندانی که در ساخت المان‌های خانه بهار امسال تلاش کردند تشکر کنم.

حراست از درختان زردآلوی شاهرود به‌عنوان ذخایر ژنتیکی ملی

شاهرود- رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان گفت: زردآلو که ۱۴۰ رقم از مجموعه‌های درختان میوه این مرکز را شامل می‌شود، به‌عنوان ذخایر ژنتیکی ملی کشور نگهداری و حراست می‌شود. به گزارش ایرنا، احمد دزیانیان با اشاره به اینکه شاهرود به میوه زردآلو در کشور شناخته می‌شود، افزود: ۳۶ رقم انگور، ۱۱۸ رقم گلابی، سیب، آلو، هلو، شلیل و بادام در قالب مجموعه‌هایی در مرکز نگهداری و به روز‌رسانی می‌شوند تا در اصلاح درختان میوه مورد استفاده قرار گیرند. وی تأکید کرد: در مجموعه ژنتیکی درختان زردآلو، درختانی در این مرکز وجود دارد که به سرمازدگی مقاوم‌تر هستند و در سال‌هایی که سرمازدگی رخ می‌دهد برخی از این ارقام تا ۲۰ درصد محصول را روی درخت حفظ می‌کند. به گفته وی، در گذشته محصول برخی از این ارقام زردآلوی مقاوم به سرمازدگی کیفیت لازم برای ارائه به بازار را نداشت و بازارپسند نبود. دزیانیان با اشاره به اینکه سال ۸۸ طرحی تحقیقاتی برای مقاوم‌سازی درختان زردآلو نسبت به سرمازدگی به روش هیبریدی در این مرکز تدوین شد، ادامه داد: در این طرح با ترکیب ارقام تجاری این میوه با درختان مقاوم به سرمازدگی بیش از هزار ژنوتیپ جدید زردآلوی مقاوم به سرما و بازارپسند تولید شد. رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان گفت: از سال ۹۷ تا ۹۹ که در ابتدای هر سال سرمازدگی در استان رخ داد ، ارقام مقاوم به سرما شناسایی شد و مطالعات تکمیلی برای ارزیابی‌های کمی و کیفی محصول انجام می‌شود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7591/16/572514/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها