اتوبوس‌ها از مبدأ شهر‌های قرمز و نارنجی با یک سوم مسافر اجازه حرکت دارند

مسافران اتوبوس در برخورد با تخلفات پروتکل‌های کرونایی کوتاه نیایند


زهره افشار
خبرنگار
چند گانگی تصمیم‌گیری برای ایجاد محدودیت سفرهای نوروزی موجب شده تا بازهم خیلی از مردم در شرایطی که ویروس کرونای انگلیسی در همه استان‌ها در چرخش است و مسئولان بهداشتی کشور نسبت به آن هشدار می‌دهند به فکر سفر باشند و با وجود کمین کرونا راهی جاده‌ها شوند.
وزارت بهداشت، سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی با خودرو‌های غیر بومی و نیز خروج از این شهر‌ها با پلاک بومی را ممنوع کرده است و شاید به همین دلیل است که امسال تعداد کسانی که ترجیح می‌دهند ماشین‌های شخصی خود را در خانه گذاشته و با اتوبوس راهی سفر شوند، بیشتر شده است.
اما آیا سفر با اتوبوس در شرایط کرونایی ایمن است؟
«مدیر کل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ابراز نگرانی از سفر مردم در ایام نوروز می‌گوید: در واقع ما هیچ تمهیدی برای سفرهای نوروزی نیندیشیده‌ایم چون با توجه به شرایط کرونا در کشور اعتقادی به سفر نداریم.
وی افزود: اما از کسانی که سفر با اتوبوس برایشان ضروری است می‌خواهیم برخی نکات را رعایت کنند و با کمک ما جلوی تخلفات احتمالی را بگیرند.
اول از همه تمام مسافران و راننده‌ها و خدمه اتوبوس باید ماسک داشته باشند. اگر مسافری با موردی بجز این برخورد کرد حتماً اول به راننده تذکر داده سپس با شماره تلفن گویایی که حتماً در جلوی اتوبوس نصب شده تلفن یا پیامک بزند یا به اولین ایستگاه پلیس اعلام کند .
وی خاطرنشان کرد: تمام ناوگان اتوبوس برون شهری موظف هستند به‌دلیل رعایت پروتکل‌ها با 50 درصد ظرفیت اتوبوس حرکت کنند و در واقع ما گفته‌ایم مسافران در کنار شیشه بنشینند و صندلی وسط اتوبوس کسی نباشد و اگر غیر از این بود و راننده‌ای اقدام به سوار کردن بیش از حد مجاز مسافر کرد از مسافران می‌خواهیم حتماً اعتراض کرده و به ما اطلاع دهند یا به پلیس بگویند تا حداقل راننده هزینه این کار را با جریمه بپردازد.
وی تأکید: ظرفیت اتوبوس‌هایی که از شهر‌های قرمز و نارنجی حرکت می‌کنند با یک سوم ظرفیت اجازه تردد دارند که امیدواریم بدین ترتیب سفر کمتری اتفاق بیفتد.
در همین حال «فرهاد مهریاری» مدیر کل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای هم به «ایران» گفت: باور کنیم کرونا همه جا در کمین ما و خانواده هایمان است و با وجود اینکه 12 هزار راهدار در ایام نوروز با هدف سفر ایمن برای مردم در جاده‌ها هستند اما توصیه ما در خانه ماندن برای همه هموطنان است.
وی افزود: اگر برای مردم سفر ضروری پیش آمد یا اجباری داشتند حتماً توصیه می‌کنیم با تعداد ماشین بیشتر یا افراد کمتر سفر کنند.
به‌گفته وی در ادامه طرح زمستانی راهداری از بیستم اسفندماه جاری، طرح نوروزی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری 12 هزار راهدار آموزش دیده با 11 هزار دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین آغاز شده است. این طرح تا 15 فروردین ماه 1400 ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: این راهداران به‌صورت 24 ساعته در 1200 راهدارخانه ثابت و سیار در حال خدمات‌رسانی به مسافران خواهند بود.
مهریاری تصریح کرد: از آنجا که هواشناسی پیش‌بینی کرده است در ایام نوروز حداقل با چهار سامانه تأثیر‌گذار روبه‌رو خواهیم شد ما آمادگی کامل برای هر اتفاق غیر مترقبه‌ای مانند سیل، کولاک برف در کوهستان‌ها، آبگرفتگی جاده‌ها ولایروبی کانال‌ها را داریم. وی گفت: اگر شرایطی در ایام نوروز پیش بیاید که مسافران مجبور به اسکان در راهدارخانه‌ها شوند به آنها اطمینان می‌دهیم همه راهدارخانه‌ها ضدعفونی شده و با رعایت تمام پروتکل‌ها آماده‌سازی شده است. ضمن اینکه ماسک به تعداد کافی پیش‌بینی شده است.
در همین حال پلیس راهور اعلام کرده است بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا تردد خودروهای غیر بومی به استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان و استان‌های جنوبی هرمزگان بوشهر و خوزستان ممنوع است.
«سرهنگ رضا دولتشاهی» رئیس پلیس راهور خوزستان به «ایران» گفت: با توجه به وضعیت قرمز بیشتر شهر‌های خوزستان، ورود مسافران به خوزستان ممنوع است و ما در ورودی استان از ورود ماشین‌های شخصی غیر بومی جلوگیری می‌کنیم.
وی افزود: از مسافران نوروزی می‌خواهیم به خوزستان سفر نکنند تا در مبادی ورودی ترافیک شکل نگیرد و زمینه عدم رعایت پروتکل‌های کرونایی فراهم نشود.
وی تصریح کرد: مسافرانی هم که پیشتر وارد یکی از شهر‌های خوزستان شده‌اند برای خروج از استان، اجازه ورود به هیچ شهر با وضعیت قرمز کرونایی را ندارند و خودرو آنها برای تردد به کمربندی شهر‌ها راهنمایی می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7591/16/572513/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها