بازگشت مرد اعدامی از پای چوبه دار


گروه حوادث/  مرد جوانی که 6 سال قبل به اتهام قتل محکوم به قصاص شده بود با رضایت خانواده مقتول از پای چوبه دار به زندگی برگشت.
به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، این حادثه حدود 6 سال قبل در یکی از روستاهای استان گلستان رخ داد و دو مرد جوان بر سر باربری با یکدیگر درگیر شدند و در یک لحظه عصبانیت یکی از آنها با هل دادن دیگری منجر به مرگ وی شد.
پس از دستگیری متهم به قتل اعتراف کرد اما مدعی شد که قصد کشتن مقتول را نداشته و بر اثر یک اشتباه باعث مرگ مرد جوان شده است. با این حال به درخواست خانواده مقتول برای قصاص متهم وی محاکمه و به مجازات مرگ محکوم شد.
در حالی که حدود یک سال از این ماجرا گذشته بود واحد صلح و سازش شورای حل اختلاف زندان گرگان با بررسی پرونده این مرد جوان و با توجه به اینکه قتل ناخواسته رخ داده بود به سراغ این مرد در زندان رفته و در تحقیقات گسترده متوجه شدند وی در زندان نیز توبه کرده و رفتار مناسبی داشته است بنابراین اقدام خود را برای جلب رضایت اولیای دم آغاز کردند. اما خانواده مقتول همچنان خواهان اجرای حکم قصاص بودند. در حالی که این تلاش‌ها از سوی شورای حل اختلاف زندان گرگان ادامه داشت سرانجام صبح روز دوشنبه در حالی که مرد زندانی برای اجرای حکم اعدام پای چوبه دار رفته بود بار دیگر واحد صلح و سازش شانس خود را برای جلب رضایت اولیای دم به کار بست و این بار موفق شدند در آخرین لحظات قبل از اعدام رضایت خانواده مقتول را جلب کنند.
آنها نیز بدون دریافت دیه و فقط با این شرط که مرد جوان پس از آزادی از زندان دیگر در استان گلستان زندگی نکند از اعدام او چشم پوشی کردند.
احمد جعفری معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف گلستان در این باره گفت: محکوم به قصاص جوانی است که 6 سال پیش در پی یک اشتباه، جان یک انسان را گرفت. به درخواست اولیای دم حکم قصاص صادر شد و پس از انجام تشریفات قانونی، رأی نهایی شد و در نوبت اجرا قرار گرفت.
وی ادامه داد: پیش از اجرای حکم پرونده به واحد صلح شورای حل اختلاف زندان گرگان ارجاع و تلاش برای جلب رضایت اولیای دم آغاز شد. طی سال‌های گذشته اعضای شورای حل اختلاف بارها به همراه بزرگان دو خانواده به خانه مرحوم مراجعه کردند اما اولیای دم، همچنان بر قصاص اصرار داشتند. تا اینکه به لطف خداوند، صبح دوشنبه و دقایقی پیش از اجرای حکم، اولیای دم رأفت و گذشت را ترجیح دادند و بدون هیچ قید و شرطی از حق قانونی و شرعی خود گذشتند و قاتل را بخشیدند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7591/11/572490/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها