نمایندگان ایرادات شورای نگهبان به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کردند

سن نامزدها؛ حداقل 40 و حداکثر 75 سال


 گروه سیاسی/ نمایندگان مجلس دیروز در اثنای رسیدگی به لایحه بودجه برگشتی از شورای نگهبان که برای دومین بار در این هفته اتفاق افتاد؛ ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را هم در دستور کار داشتند. همان طرح پرحرف و حدیثی که در میان شعارهای معیشتی بهارستان نشینان سربرآورد و نمایندگان اصرار داشتند که آن را به انتخابات 1400 برسانند، دیروز بار دیگر به صحن آمد و مجلسی‌ها جهت تأمین نظر شورای نگهبان حداکثر سن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را ۷۵ سال و حداقل آن را 40 سال تعیین کردند.
بر اساس اصلاحیه دیروز مجلس در جزء (۲) بند (الف) شرط ایرانی الاصل و تابعیت ایران به تصویب نمایندگان رسید. بنابراین اتباع ایرانی با تابعیت کشور دیگر و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را کسب کرده‌اند، نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند. پیشتر در این جز از این شرط برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری قید شده بود که ایرانی الاصل و صرفاً تابع ایران بوده و مجوز اقامت از سایر کشورها به غیر از مأموریت تحصیلی، علمی و اداری آن هم توسط دستگاه‌هایی که مجوز اعزام می‌دهند را کسب نکرده باشند.
در اصلاح دیگر نمایندگان حداقل سن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ سال تمام و حداکثر سن ۷۵ سال تمام در هنگام ثبت‌نام است که پیش از این در مصوبه مجلس حداکثر سن ۷۰ سال تعیین شده بود.
همچنین در اصلاحیه دیگری مصوب شد که داوطلبان، سوء سابقه امنیتی  یا عدم وابستگی به گروه‌های غیرقانونی نداشته باشند.
همچنین تبصره یک ماده یک این طرح اینگونه اصلاح شد که مقامات و مدیرانی که به تشخیص شورای نگهبان همطراز و هم سطح اشخاص موضوع جزو ۱۰ بند ب این ماده محسوب می‌شوند و نیز افرادی که به تشخیص این شورا واجد شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی و بند ۱۰ – ۵ سیاست‌های کلی انتخابات هستند، می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند.
تبصره ۳ ماده یک هم که در آن آمده بود داوطلبان ریاست جمهوری مکلفند به هنگام ثبت‌نام سوابق قابل ارزیابی در خصوص تصدی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های محوله را ارائه دهند در اصلاحیه نمایندگان حذف شد.
طبق اصلاحیه مجلس در ماده ۴ بندهای الف و ب و تبصره ماده ۴ به‌عنوان بندهای «ج» و «د» به ماده ۲ این قانون الحاق و ماده ۴ حذف شد. همچنین ماده ۱۱ به شرح زیر اصلاح شد:
در راستای بند (۲-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان، شورای نگهبان سه‌ماه پیش از صدور از دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد، می‌تواند از آنها دعوت به عمل آورده تا برنامه‌های آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخص‌های مورد نظر شورای نگهبان موضوع بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات بررسی نمایند.
تبصره- وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و سایر مراجع ذی‌صلاح مکلفند ظرف مهلت پانزده روز از تاریخ درخواست اداره انتخابات شورای نگهبان یا هر یک از اعضای اداره انتخابات شورای نگهبان و هر یک از اعضای شورای نگهبان، مدارک یا سوابق مربوط به داوطلبان ریاست جمهوری را به‌صورت کامل تحویل نمایند. تأخیر مخل به کشف صلاحیت یا تخلف از اجرای حکم این ماده توسط هر یک از مقامات یا کارکنان دستگاه‌های ذکر شده مستوجب یکی از مجازات‌های تعزیری درجه پنج موضوع ماده(۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲.۰۲.۱۱در دادگاه‌های صالح است.
مجلس دیروز نشست غیرعلنی هم داشت. پیش از آغاز جلسه روز سه‌شنبه نمایندگان در جلسه غیرعلنی عملکرد 9 ماهه خود را بررسی کردند که گزارشی از آن بیرون نیامد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7591/2/572435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها