سخنگوی دولت اعلام کرد

واردات 50 هزار تن گوشت مرغ به کشور


سخنگوی دولت با بیان اینکه براساس گزارش بانک مرکزی در مجموع 9 ماهه سال‌جاری تولید ناخالص داخلی با نفت 2.2 درصد رشد داشته و بدون نفت نیز 1.1 درصد مثبت شده‌ایم، اعلام کرد: در آخرین فصل سال 99 ما از رکود خارج شدیم. به گزارش ایرنا، علی ربیعی در آخرین نشست خبری خود در سال 99 که به دلیل شرایط کرونایی به صورت برخط برگزار شد، جزئیات رشد در بخش‌های مختلف اقتصاد را به این شرح اعلام کرد: بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی 4.6 درصد، در بخش نفت 3.2 و در بخش صنایع و معادن 6 درصد مثبت شده‌ایم. در بخش خدمات هم که به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های اجباری در سال 98 دارای رشد منفی زیادی بودیم، با سیاست‌های اعمالی بتدریج در فصل اول سال 99 رکود به منفی 1.9 درصد رسید، در نهایت با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم  ودرنهایت منفی 0.3 درصد هستیم.
او با بیان اینکه در مجموع 9 ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت 2.2 درصد رشد و بدون نفت نیز 1.1 درصد مثبت شده‌ایم، تصریح کرد: این در حالی است که در 15 سال قبل از تحریم، میانگین درآمد ارزی 45 میلیارد دلار بوده و امسال ما فقط 10 درصد این میزان درآمد ارزی داشته‌ایم. ربیعی پس از بیان این گزارش، تأکید کرد که هدف اصلی تحریم‌ها، قرار دادن ایران در دو راهی «گرسنگی کشیدن مردم یا تبدیل شدن به یک جامعه پلیسی» بود که دولت، نه تنها اجازه نداد هیچ‌کدام از این دو سناریو محقق شود، بلکه تلاش کرد تا جای ممکن نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را  دور کند و درعین حال برای حفظ آزادی‌های سیاسی و مدنی مردم هم ایستادگی کرد. سخنگوی دولت، همچنین میانگین اشتغال کشور در این سال‌ها را 551 هزار نفر اعلام و تأکید کرد که این آمار به‌رغم فشار تحریم‌ها حاصل شده است، از این رو می‌توان آن را عدد قابل قبولی دانست. ربیعی علت اختلال در بازار مرغ را نیز سه عامل محدودیت‌های ایجاد شده از تحریم، کاهش درآمد ارز اختصاصی برای نهاده‌ها برای موعد مقرر و نیز سودجویی عده‌ای برشمرد و اعلام کرد: با توجه به در پیش‌رو بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و برگرداندن تعادل به بازار به‌رغم جوجه‌ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف‌کنندگان، دولت به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی خریداری و وارد کشور کند.
سخنگوی دولت در بخش دیگری، درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره‌ای، اینترنت ماهواره‌ای را ضرورتی در عصر اقتصاد دیجیتال دانست و افزود: دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیراً در بشاگرد از آن بهره گرفته است و در سازمان فضایی ایران و کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاری‌های بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اضافه کرد: هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت‌رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد.  
علی ربیعی در واکنش به اظهارات نماینده بایدن مبنی بر تأثیر نداشتن جدول زمانبندی مذاکره هسته‌ای از سوی ایران در سیاست این کشور نیز گفت: ما از این موضع غافلگیر نشدیم، زیرا انتخابات پیشین امریکا هم تأثیری بر سیاست ما نداشت. او تأکید کرد: حتی در دولت قبلی امریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات شان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود. امروز، روزنه‌ فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت‌بخش برای همه طرف‌ها تنگ‌تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده نکنند، در آینده نزدیک به‌خاطر از دست دادن آن افسوس خواهند خورد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7591/2/572433/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها