انتقاد رئیس جمهوری از تصویب نشدن لوایح FATF:

دست بانک مرکزی را برای تعامل با دنیا باز بگذارید

■ واقعیت‌ها را تحریف نکنید ■ در این سال‌ها با پولشویی و تأمین مالی تروریسم مبارزه کردیم اما بلد نبودیم آن را اعلام کنیم؛ آدم دلش می‌سوزد ■ برای رفع تحریم ها یک لحظه را هم از دست نمی دهیم ■ مدیریت در شرایط جنگ با شرایط عادی متفاوت است سال خیلی سختی بود. می‌دانم بر مردم خیلی سخت گذشت ومی دانم مردم با چه مشکلاتی مواجه بودند

گروه اقتصادی/ رئیس جمهوری در روزهای آخر سال در شصتمین اجلاس مجمع سالانه بانک مرکزی شرکت کرد و خواهان آن شد که دست بانک مرکزی را برای تعامل با دنیا باز بگذارند. به نظر می‌آید که منظور رئیس جمهوری تصویب لایحه اف ای تی اف است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت گذ اشته شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی دیروز در این اجلاس با اشاره به این نکته که در این دولت حتی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام دادیم، اما متأسفانه نتوانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی درباره آنها موفق عمل کنیم که این جای تأسف دارد، گفت: دولت 4 لایحه برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به مجلس ارائه کرد که هم در مجلس تصویب شد و هم ایرادات شورای نگهبان به آنها رفع شد، اما متأسفانه در جای دیگری گیر افتاده‌اند و جمهوری اسلامی ایران که در منطقه سردمدار مبارزه واقعی با فساد، پولشویی و تأمین مالی تروریسم است نتوانسته در عرصه افکار عمومی این تلاش‌های خود را بخوبی اطلاع‌رسانی کند.
روحانی تصریح کرد: بانک مرکزی و دیگر بانک‌‌های ما باید با دست باز با دنیا تعامل کنند و ما حداقل اگر برای همکاری با کشورهای دوست اهمیت قائل باشیم، باید کاری کنیم که بانک‌های مرکزی و دیگر بانک‌های این کشورها بتوانند بدون نگرانی از ایجاد حاشیه و مشکل با بانک‌های ایران تعامل داشته باشند.
روحانی همچنین با تقسیم شرایط کشور به دو دوره قبل و بعد از سال 97، اظهار داشت: از سال 94 تا 96 با اقدامات انجام شده از سوی این دولت و عبور از تحریم‌ها، آمار و ارقام کشور در رشد اقتصادی، نرخ تورم و اشتغال افتخار‌آمیز است.
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: در این دوره (94 تا 96) در هر فصل بالغ بر 700 هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، تورم را تک رقمی کردیم و در سال 95 رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است که این یک افتخار بزرگ است.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم واقعیت‌های کشور و دستاوردهای درخشان دولت تا پیش از جنگ تمام عیار اقتصادی، ظلمی بزرگ است، گفت: در سال 97 از سوی فردی که به هیچ پیمان و اصل و قاعده‌ای پایبند نبود، با یک جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه شدیم و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این بود که بر اثر فشارهای بی‌سابقه و تحریم‌های همه جانبه تا پیش از سال 97 تورم کشور 3 رقمی خواهد شد.
روحانی با اشاره به اینکه اگر اقدامی برای مدیریت این شرایط نمی‌کردیم شاهد تورم 3 رقمی هم می‌بودیم، اظهار داشت: با تلاش‌های دولت و مسئولان اقتصادی در پایان سال 97 و با ورود به سال 98 توانستیم بتدریج وضعیت را کنترل کنیم به شکلی که نرخ افزایشی تورم معکوس شده و رو به کاهش گذاشت و در حالی که در طول سال 98 روند نرخ تورم رو به کاهش بود متأسفانه در پایان این سال با بحران جدیدی به‌نام همه‌گیری کرونا مواجه شدیم.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: کسانی که تحریم‌های بی‌سابقه و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران را طراحی کردند، هدف‌شان فروپاشی اقتصاد ایران بود که اگر چه فشارهایی هم به مردم تحمیل شد، اما امروز و با گذشت 3 سال از آغاز جنگ اقتصادی، اقتصاد کشور همچنان سرپا و رو به جلو است و طرح‌های عمرانی و زیربنایی که هر پنجشنبه در طول سال 99 افتتاح شده‌اند، پرچمی برای اعلام شکست تلاش‌های دشمنان به حساب می‌آید.
روحانی با اشاره به برخی طرح‌های افتتاح شده در پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، خاطرنشان کرد: شاید افتتاح طرح‌های عظیمی مثل احداث خطوط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق شرقی و مرکزی کشور در شرایط عادی چندان مهم نباشد اما وقتی در شرایط تحریم همه جانبه هر هفته شاهد افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی چنین طرح‌هایی هستیم نشان می‌دهد که اقتصاد کشور همچنان فعال و پویا به پیش می‌رود.
رئیس‌جمهوری گفت: مدیریت در شرایط جنگی بسیار پیچیده و سخت است و بنده که سابقه مدیریت در دوران جنگ تحمیلی را دارم و در این جنگ اقتصادی نیز به فرمان رهبر معظم انقلاب فرمانده جنگ اقتصادی بودم، صمیمانه از زحمات همه سرداران خط مقدم این جبهه که مسئولان اقتصادی کشور هستند، تشکر می‌کنم.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: البته این تشکر به معنای آن نیست که عملکرد ما نقص و اشتباهی نداشته، اما در برابر کار بزرگی که انجام شده، باید انصاف و اعتدال را در روایت رخدادها و تاریخ رعایت کنیم.
روحانی با اشاره به اقدامات دولت در راستای اصلاح نظام بانکی، ساماندهی بانک‌ها و تعطیل کردن مؤسسات غیرمجاز، ادغام بانک‌های نظامی و راه‌اندازی سامانه‌های متعدد برخط از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: در کدام دوره سراغ دارید که حتی در شرایط عادی چنین اقدامات بزرگی انجام شده باشد. راه‌اندازی هر سامانه برخط اقدامی مؤثر در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است که در این دولت با قوت و قدرت دنبال شد.
 روحانی تصریح کرد: می‌توانم این اطمینان را به مردم بدهم که سال آینده هم در زمینه رفع تحریم‌ها و هم در زمینه واکسیناسیون و مقابله با همه‌‌گیری کرونا سال موفق و بهتری پیش رو داریم.
تلاش مضاعف بانک مرکزی در کنترل نقدینگی
همچنین عبدالناصرهمتی، رئیس کل بانک مرکزی، در این جلسه به تشریح تحولات اقتصاد کشور و اقدامات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز، تأمین ارز کالاهای اساسی و مدیریت نقدینگی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فشار بی‌سابقه تحریم‌ها بر اقتصاد کشور گفت: با وجود کاهش شدید درآمدهای نفتی دولت در سال‌جاری، بانک مرکزی موفق به تأمین ارز ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی و مواد اولیه واحدهای تولیدی شد.
رئیس شورای پول و اعتبار همچنین تأکید کرد: مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا فشار مضاعفی را بر اقتصاد کشور وارد و شرایط سخت و بی‌سابقه‌ای برای سیاستگذاری پولی و ارزی ایجاد کرد. از این لحاظ برای حمایت از اقتصاد ۴۲ هزار میلیارد تومان وام کرونایی تخصیص داده شد که از این میزان 28.5 هزار میلیارد تومان مختص خانوارها بود. با این حال بانک مرکزی حداکثر تلاش خود را برای مدیریت نقدینگی انجام داد و با وجود کاهش قابل ملاحظه درآمد ارزی و شوک ناشی از کرونا، متوسط رشد نقدینگی در سه سال گذشته 30.3 درصد بوده که این میزان از متوسط ۲۰ سال گذشته تنها 2.8 درصد بیشتر بوده است.
وی گفت: با کمک وزارت اقتصاد طی ۴۱ حراج توانستیم ۱۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی را به فروش برسانیم و اگر این کار انجام نمی‌پذیرفت پایه پولی ۳۲ واحد درصد و نقدینگی ۲۶ واحد درصد افزایش می‌یافت که بانک مرکزی جلوی تحقق آن را گرفت.
همتی با اشاره به رشد اقتصادی 2.2 درصدی کشور در 9 ماهه سال‌جاری ابراز امیدواری کرد: افزایش رشد اقتصادی طی فصول دوم و سوم سال 1399 نوید بخش عبور از شرایط سخت بخش واقعی اقتصاد ایران و حاکی از خروج از رکود و آغاز دوره رشد مجدد اقتصادی است.
رئیس کل بانک مرکزی، اجرای موفق ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را پروژه‌ای مهم در راستای اصلاح ساختاری نظام بانکی دانست و گفت: در خصوص اصلاح ناترازی بانک‌ها که سابقه‌ای طولانی در اقتصاد کشور دارد اقدامات مؤثری توسط بانک مرکزی انجام شده که نتایج آن به مرور نمایان خواهد شد.
 همتی افزود: اجرای عملیات بازار باز به‌عنوان یک سیاست پولی نوین مبتنی بر کنترل نرخ سود که سال‌ها در نظام بانکی مغفول مانده بود از اقدامات مهم بانک مرکزی در سال‌جاری بود که منجر به بازتعریف رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها شده و مسیر اصلاح ناترازی‌های بانکی را هموارتر می‌کند.
روحانی : افتتاح 307 طرح وزارت نیرو در یک سال یک افتخار بزرگ است
در همین حال روز گذشته قطار توسعه طرح‌های ملی حوزه آب و برق کشور به ایستگاه چهل و پنجم رسید و رئیس جمهوری در آخرین هفته افتتاح‌های این دو صنعت ‌در سال 1399 و پنجاه و هشتمین پویش تدبیر و امید، با بی‌نظیر نامیدن برخی از افتتاح‌های انجام شده در سال‌جاری، به اهمیت اجرای این طرح‌ها در سال سخت جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران پرداخت و گفت: به فضل الهی پنجشنبه‌های افتتاح در تاریخ ایران ثبت شد و در سال بسیار سخت کرونا و جنگ اقتصادی توانستیم جهش تولید را در مقام عمل محقق کنیم و در این کار وزارت نیرو، تلاش بسیار زیادی انجام داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در آیین پایانی پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، عنوان کرد: امسال وزارت نیرو 307 طرح و پروژه را با 81 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به افتتاح رساند که یک افتخار بزرگ است. این پویش موجب خشنودی همه مردم بوده است. رهبر معظم انقلاب از وزارت نیرو هم کتباً و هم شفاهاً تقدیر کردند و من هم از وزیر محترم نیرو، همه مدیران، مهندسان و طراحان و مجریان تشکر می‌کنم. کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.
روحانی با بیان اینکه افتتاح این طرح‌ها در شرایط سخت جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا نشان داد که ملت ایران، جوانان و مهندسان کشور زنده هستند، گفت: دولت جنایتکار امریکا با طرح تروریستی خود، ظلم بزرگی علیه ملت ایران انجام داد.
امیدواریم امریکا به عقلانیت و قانون برگردد
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: دولت فعلی امریکا بارها به اشتباه بودن اقدامات دولت قبلی اعتراف کرده است اما بعد از گذشت دو ماه در عمل برای جبران این اشتباهات اقدامی ندیده‌ایم و فقط حرف بوده است که امیدواریم به مسیر عقلانیت و قانون برگردند و در این راه قدم بردارند. وی افزود: بی‌تردید اگرآنها به انجام تعهدات خود بازگردند این کار نه تنها به نفع خودشان است، بلکه به نفع منطقه، سازمان‌های بین‌المللی و تعهدات در عرصه جهانی خواهد بود. روحانی با بیان اینکه امسال سال سختی برای مردم بزرگ ایران بود، گفت: بواسطه اقدام تروریستی امریکا که هنوز هم ادامه دارد، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و روند صادرات و واردات کشورمان دچار مشکل شده و حتی برای خرید واکسن کرونا، با محدودیت مواجه شدیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی تا هفته آخر فعالیت دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: افتتاح اینگونه طرح‌ها باعث دلگرمی مردم بوده و ضربه بزرگی به دشمنان محسوب می‌شود، چرا که دشمنان انتظار داشتند، اقتصاد ایران را دچار مشکل کنند. روحانی گفت: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید این بوده که در هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب، هر دو ماه یک تصفیه‌خانه آب و هر یک ماه و چند روز یک سد بزرگ را به افتتاح رسانده است، افتتاح این طرح‌ها اقدام بسیار ارزنده‌ای است و همچنان تا آخرین ساعتی که وظیفه خدمت به ملت ایران را داریم، ادامه خواهد داشت و ان‌شاء‌الله دولت آینده نیز مسیر این خدمات را ادامه خواهد داد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7591/1/572413/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها