بی‌توجهی به هشدارها و پروتکل‌های بهداشتی با برگزاری مراسم چندهزار نفری

خوزستان همچنان برای برگزاری مراسم عزا و عروسی سبز است!


شیما جهانبخش
خبرنگار
برگزاری مراسم سوگواری و ترحیم چندین هزار نفری در منطقه زهیریه خرمشهردر شرایطی که خوزستان با بد‌ترین شرایط همه‌گیری کرونای جهش یافته مواجه است، آنقدر غیرقابل باور بود که بسیاری از کاربران فضای مجازی گمانشان این بود این تصاویر مربوط به سال‌های پیش است.
اما وقتی «محمد حیدری»، معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر در گفت‌و‌گو با ایسنا از معرفی بانیان مراسم سوگواری و ترحیم منطقه زهیریه خرمشهر به دادستانی خبر داد، واکنش‌ها دریغ و افسوس از بی‌توجهی کسانی بود که در این شرایط قرمز و سیاه خوزستان کوچک‌ترین توجهی به همه‌گیری بیماری، پرشدن بیمارستان‌ها و فرسودگی کادر درمان ندارند. معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: با وجود اقدام پیشگیرانه از سوی نیروی انتظامی همچنین تذکر و تعهد از بزرگان طایفه زهیریه مبنی بر ممنوعیت برگزاری مراسم سوگواری شاهد تجمع عده زیادی در منطقه زهیریه خرمشهر بودیم.
وی با تأکید بر اینکه قطعاً دستور قضایی از سوی دادستان به‌عنوان مدعی العموم برای برخورد با بانیان این مراسم صادر می‌شود، ادامه داد: افرادی که در این تجمع با مداحی و تیراندازی مغایر با قانون عمل کرده‌اند مرتکب عمل مجرمانه شده و پس از شناسایی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. همچنین جسد فرد فوت شده تاکنون تحویل نشده و مستلزم صدور حکم قضایی است.
 فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه اکثر افراد حاضر در این مجلس ترحیم از مناطق دیگر به خرمشهر سفر کرده بودند، می‌افزاید: ضمن همدردی با صاحبان عزا از عموم شهروندان خرمشهری درخواست می‌شود در راستای حفظ سلامت خود و دیگران از شرکت در مراسم عزاداری خودداری کنند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود.
وضعیت کرونا در خوزستان به گونه‌ای است که برای بهتر شدن شرایط هرچه هم که مسئولان و کادر درمان تلاش کنند تا مردم همکاری و مشارکت نداشته باشند امیدی به بهبود شرایط نیست. چندی پیش «مینو محرز» عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: «متأسفانه با‌وجود افزایش موارد مرگ و میر و ابتلا به کرونا، گوش کسی به این هشدارها بدهکار نیست. در خوزستان ارتباطات اجتماعی و همبستگی قبیله‌ای و طایفه‌ای بسیار زیاد است و برگزاری این مراسم‌ بسیار مفصل بوده و با جمعیت قابل توجه برگزار می‌شود.»
مردم همکاری نکنند کنترل بیماری ممکن نیست
«فرهاد ابول نژادیان»، فرمانده قرارگاه مقابله با بیماری کرونا در خوزستان با تأکید بر اینکه بیماری هنوز تمام نشده و مردم باید مثل سابق پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند به «ایران» می‌گوید: با تلاش کادر درمان شهر‌های استان از وضعیت قرمز به نارنجی می‌رسند اما کمتر از یک هفته به علت بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی و از همه مهمتر برگزاری مراسم‌ چند هزار نفری دوباره قرمز می‌شوند. کادر درمان بسیار خسته شده و اگر برگزاری مراسم‌ به این شکل ادامه داشته باشد بزودی تمام شهرهای استان قرمز شده و کنترل کرونا سخت و چه بسا غیرممکن خواهد شد.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز راه اصلی مقابله با بیماری کرونا و بهتر شدن شرایط را همکاری مردم می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر یک هزار و 736 بیمار کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که از این تعداد حدود431 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و بیش از یک هزار و 300نفر در بخش‌های عادی بستری هستند اما ادامه روند برگزاری مراسم‌ شرایط را سخت‌تر می‌کند. همزمانی تعطیلات نوروز و ایام شعبانیه باعث شده عده‌ای به فکر برگزاری مراسم عروسی باشند در حالی که این کار باعث بحرانی شدن شرایط می‌شود.
شهرهای نارنجی بسرعت قرمز می‌شوند
ابول نژادیان در خصوص میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان می‌گوید: بجز چهار شهری که از وضعیت قرمز خارج شده‌اند، در برخی شهرها دستورالعمل‌های بهداشتی به‌خوبی اجرا نمی‌شود. البته با ادامه این روند ممکن است این شهر‌ها هم دوباره از وضعیت نارنجی به قرمز تبدیل شوند. ستاد کرونا بارها نسبت به برگزاری مراسم‌ هشدار داده اما متأسفانه عده‌ای اصلاً رعایت نمی‌کنند. حتی از بخشداران خواسته‌ایم با این اقدامات برخورد قانونی کنند اما خبردار شدیم عده‌ای در برخی شهرستان‌ها دهیاران را تهدید کرده‌اند و با اصرار مراسم‌ بزرگی برگزار کرده‌اند. مردم کم توجه شده‌اند و متأسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد در هر مراسم عروسی بیش از ۵۰ نفر به کرونا و ۱۰۰ نفر به کرونای جهش یافته مبتلا می‌شوند.
تهدید دهیاران به مرگ برای مراسم عروسی
در خبری دیگر برگزاری مراسم جشن عروسی چند صد نفری در کنار تالابِ «بُندان» موجب نگرانی همگان شد. این موضوع زمانی جنبه نگران کننده‌‌تری پیدا کرده که به گفته «حسن‌قلی سبزعلی‌زاده» بخشدار مرکزی ایذه با وجود اخطارهای مکرر برخی از سران قبایل اعلام می‌کنند که اگر به آنها اجازه برگزاری مراسم عروسی را ندهید، کشته خواهید شد!
 بخشدار مرکزی ایذه در این خصوص به «ایران» می‌گوید: شرایط بیکاری را در استان به‌خوبی می‌دانیم و تمام تلاشمان جلوگیری از برگزاری اینگونه مراسم است، اما نمی‌توانیم با مردم درگیر شویم. وقتی دهیار ما تهدید به مرگ می‌شود چه کاری باید انجام دهد. در همین مراسم اخیر دهیاری روستا ورودی‌های تالاب بندان را بسته بود اما مردم موانع را برداشته و بر کار خود اصرار کرده‌اند. در نهایت ما مجبور شدیم برای کنترل اوضاع از نیروهای انتظامی کمک بگیریم وگرنه نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتاد.
سبزعلی می‌افزاید: مردم باید خودشان رعایت کنند ما که نمی‌توانیم با چند هزار نفر درگیر شویم. در این یک سال که با بیماری کرونا درگیر هستیم بارها نتایج این بی‌توجهی‌ها را با از دست دادن عزیزانمان دیده‌ایم اما نمی‌دانم چرا همچنان عده‌ای بی‌توجه هستند. شبها عروسی می‌گیرند و چند روز بعد هم مراسم عزای عزیزانشان را برپا می‌کنند که به خاطر برگزاری همین مراسم از دست داده‌اند. مردم اگر جان خودشان و عزیزانشان مهم باشد، باید رعایت کنند وگرنه کاری از دست هیچ کس ساخته نیست.

نیم نگاه

فرمانده قرارگاه مقابله با بیماری کرونا در خوزستان  : با تلاش کادر درمان شهر های استان از وضعیت قرمز به نارنجی می رسند اما کمتر از یک هفته به علت بی توجهی مردم به پروتکل های بهداشتی واز همه مهمتر برگزاری مراسم های چند هزار نفری دوباره قرمز می شوند. کادر درمان بسیار خسته شده و اگر برگزاری مراسم ها به این شکل ادامه داشته باشد به زودی بسیاری تمام شهرهای استان قرمز  شده و کنترل کرونا سخت و چه بسا غیر ممکن خواهد شد

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7590/1/572275/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها