در نشست «نوروز ۱۴۰۰ ، نوروز دوستی» مطرح شد؛

ظریف: سرمای کرونا و تحریم در آستانه زوال است

وزیر امور خارجه: امریکا تعهداتش را اجرا کند با 1+5 گفت‌و‌گو می‌کنیم - امریکا هر چه سریع‌تر اقدامی انجام دهد، زیرا فرصت کم است - مطالبه غیرعادی نداریم؛ دولت امریکا باید به اصل توافق هسته ای برگردد

گروه سیاسی /  وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم «نوروز ۱۴۰۰، نوروز دوستی» که در محل وزارت امور خارجه برگزار شده بود، گفت: جشن نوروز، جشن فرهنگی و جشن نو شدن طبیعت، قرن و روز است که در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف با این بیان که در یک سال گذشته باید یک درس از کرونا فرا گرفته باشیم و آن درس این است که دنیا فقط یک قدرقدرت دارد و آن ذات باریتعالی است، افزود: در این یک سال دیدیم آنهایی که فریاد قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی‌شان گوش فلک را کر کرده بود، مجبور شدند در برابر این ویروس زانو بزنند.
ظریف گفت: اتفاقات یک سال گذشته در پی شیوع ویروس کرونا به ما آموخت که آینده همه ما جدایی ناپذیر است و باید شادی‌ها را تقسیم کنیم و در شادی‌ها و غم‌ها شریک یکدیگر باشیم. سرمای کرونا، سرمای بیداد و سرمای تحریم در آستانه زوال است.
او با بیان اینکه باید بپذیریم که پیشرفت در کنار عقب‌ماندگی، غنا در کنار فقر، ناامنی در کنار امنیت و صلح در کنار جنگ قابل جمع نیستند و ارزش‌های امروز انسانی به هم پیوسته است،  تصریح کرد: جهانی شدن به معنای جدایی ناپذیر بودن همه ما از یکدیگر است.
ظریف نوروز  و تغییر طبیعت را یادآور آینده مشترک بشریت دانست و گفت: کرونا و تحولات اخیر به ما این درس را داد که نمی‌توانیم با رنج یکدیگر شاد باشیم و در ناامنی یکدیگر امنیت داشته باشیم.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این قرن را که در آن شاهد جنگ، نابرابری، بی عدالتی و احتکار واکسن کرونا بود کنار بگذاریم و وارد قرنی شویم که در آن همبستگی، همراهی، عشق، دوستی و محبت وجود دارد.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه هم در سخنانی گفت: ۱۰۰ سال قبل در نوروز ۱۳۰۰ هجری خورشیدی، در این میدان که آن زمان میدان نقش نام داشت و امروز خیابان ملل متحد نام دارد، جشن ورود به سده جدید خورشیدی برگزار شد. وی با بیان اینکه امروز مفتخریم در تحویل قرن جدید به مساعی همراهی دوستان‌مان در وزارت میراث فرهنگی، سازمان ملی یونسکو، وزارت نیرو، سازمان اکو و شهرداری تهران کنار هم جمع شدیم، اظهار داشت: نوروز مظهر نو شدگی عالم صغیر و کبیر است. همه چیز نو می‌شود. این نو شدگی هرچند به قول فلاسفه دائمی است ولی هیچ چیزی مانند نوروز این نو شدگی را به رسمیت نمی‌شناسد. وی  با بیان اینکه آنچه به عنوان فرهنگ نوروز می‌شناسیم، در فرهنگ و رسوم ملل بسیاری از دره سند تا غرب آسیا و قفقاز برگزار می‌شود، تصریح کرد: این تنوع و تکثر امروز به دست ما رسیده است. نوروز به تحول و نو شدن گره خورده است؛ تحول انسان به خیر و نیکی. از خدا می‌خواهیم فکر و تدبیر ما را به سمت همزیستی و دوستی تغییر دهد.
خطیب‌زاده با بیان اینکه امیدواریم به مدد فصل جدید و فصل بهار شاهد ریشه‌کن شدن ویروس کرونا و رویش تندرستی باشیم، تصریح کرد: نوروز آغاز فصل مشترک برای همگان است. برای مردم ایران، منطقه و تمامی ملل نوروزی توأم با سلامتی، شادی و دوستی آرزومند هستم.
در این مراسم  غلامی وزیر علوم هم در اظهارات کوتاهی گفت: همه ما باید تلاش کنیم  که مهر، محبت و دوستی را در عالم گسترش دهیم و ان‌شاءالله نو شدن روزها، منجر به نوشدن ذهن‌های انسان‌ها، رفتارها و همکاری‌های براساس صلح و دوستی شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شعرا و ادیبان مبنای تغییر را از طبیعت گرفته‌اند، اظهار داشت: اینکه انسان‌ها از تغییر شاد می‌شوند و سعی می‌کنند باهم در آن شریک شوند، یک موضوع و مبنای ارزشمندی است که پیام گسترده‌ای دارد و آن این است که ما مردمان عالم بهانه‌های زیادی برای کنارهم زیستن و درکنارهم بودن داریم.وی با بیان اینکه وقتی این هدیه الهی را با هم به اشتراک می‌گذاریم لذت زندگی بیشتر می‌شود، تصریح کرد:‌ پیام گروه‌های دوستی این باشد که همه باید تلاش کنیم مهر و محبت را در عالم گسترش دهیم. وقتی این روزها اطراف خود را نگاه می‌کنیم، بی‌مهری‌ها طبیعت را هم برآشفته است.
 غلامی با بیان اینکه نوروز جزو روزهای عزیز ملت‌ها است، خاطرنشان کرد: نو شدن روزها ان‌شاءالله بر نو شدن ذهن‌ها، رفتارها و همکاری میان انسان‌ها تأثیرعمیق بگذارد و شاهد باشیم در روزهای پیش‌رو، نسل‌های آینده در نشست‌های گسترده‌ترو صمیمی‌تر نوروز را به یکدیگر تبریک بگویند. در این مراسم جمعی از سفرا و نمایندگان خارجی مقیم تهران از جمله سفیران ۱۲ کشوری که آیین نوروز در آنها برگزار می‌شود و سفیران فلسطین، انگلیس، روسیه، جمهوری آذربایجان، چین و...، حضور داشتند.

وزیر امور خارجه بار دیگر تأکید کرد ایران، فوراً پس از بازگشت کامل امریکا به برجام، به اجرای کامل این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد بنابراین نیازی به مذاکرات بیش‌تر در این خصوص نیست. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «مرکز سیاست‌ اروپا» با تأکید بر لزوم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهداتش ذیل برجام گفت: «به محض آنکه ایالات متحده امریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ما می‌توانیم گفت‌وگوهای بیشتری با گروه ۱+۵ داشته باشیم تا آن زمان، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد». وزیر خارجه ایران سپس توضیح داد: «دولت فعلی ایالات متحده یا دولت بعدی این کشور نمی‌توانند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابند؛ خواه با این دولت کنونی ایران و خواه با هر دولت آتی ایران». ظریف با اشاره به این مطلب که با توجه به نزدیک شدن فصل انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، دولت بایدن زمان چندان زیادی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام ندارد، گفت: «زمانی که وارد فصل انتخابات شویم، دولتی خواهیم داشت که چندان دیگر کارآیی کامل نخواهد داشت و ۶ ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید زمان می‌برد... پس توصیه می‌شود که امریکا سریع‌تر عمل کند و این نیاز دارد که آنها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید انجام دهند».
ظریف با اشاره به خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام با وجود مخالفت دیگر طرف‌های این توافق هسته‌ای و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ذیل برجام بر مسئولیت اروپا در حفظ این توافق تأکید کرد و گفت: «اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا کند. امیدوارم که سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه و اتحادیه اروپا همچنین درک کنند که در اینجا مقصر ایالات متحده و نه ایران است».
وی سپس با انتقاد از انفعال کشورهای اروپایی در قبال تعهدات برجامی گفت: «اروپایی‌ها عادت به سازش دارند. ایران و ایالات متحده این گونه نیستند. امریکایی‌ها عادت دارند تحمیل کنند و ما عادت داریم مقاومت کنیم. اگر می‌خواهند به حالت تحمیل بازگردند، ما هم به حالت مقاومت بازمی‌گردیم. به همین سادگی. بنابراین زمان آن رسیده است تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم سازش کنیم یا این که مسیرهای قبلی خود تحمیل و مقاومت را ادامه دهیم؟»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7590/1/572268/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها