تکاپو و هم‌اندیشی مسئولان سیاسی و ورزشی کشور برای احقاق حق میزبانی فوتبال

سلب میزبانی؛ تکه‌ای از پازل تحریم‌ها


گروه ورزشی / پس از سلب میزبانی فوتبال ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، مسئولان ورزش برای احقاق حق تیم ملی به تکاپو افتادند. بر همین اساس دیروز با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جلسه‌ای برگزار شد تا هم‌اندیشی و البته پیگیری‌های لازم برای تغییر تصمیم ای اف سی صورت گیرد. مسعود سلطانی‌فر در این جلسه بر کارشکنی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا تأکید کرد و نامهربانی‌های AFC با کشور ایران را پایان‌ناپذیر دانست: «از تمام ظرفیت دیپلماسی، حقوقی و ورزشی برای تغییر تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا بهره خواهیم گرفت.» البته در این بین ای اف سی میزبانی ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2021 را نیز نپذیرفت و این میزبانی را به کشورهای دیگر داد که یکی از این کشورها عربستان است. این در حالی است که چند سالی است نه ایران میزبان تیم‌های عربستانی است و نه عربستان میزبان تیم‌های ایرانی اما با این تصمیم ای اف سی تیم استقلال باید در عربستان به مصاف رقبای خود برود. به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، او در این خصوص تصریح کرد: «در چند سال گذشته به خاطر شرایطی که ایجاد شده بود تیم‌های عربستانی به ایران نمی‌آمدند و بالطبع تیم‌های ایرانی نیز در عربستان حاضر نمی‌شدند و بازی‌های این دو کشور براساس تصمیم AFC در کشور ثالث برگزار می‌شد. حالا که AFC میزبانی برگزاری یک دوره مسابقات متمرکز را در عربستان قرار داده، معنایش این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا از این تصمیم عدول کرده و طبیعتاً تیم‌های سعودی نیز باید به ایران بیایند. ما با دو تصمیم ناعادلانه و غیرقابل پیش‌بینی مواجه شدیم.»
بعد از 13 سال فوتبال از بلاتکلیفی اساسنامه خارج شد
فدراسیون فوتبال امسال با چالش‌هایی همچون تغییر اساسنامه مواجه بود که وزیر ورزش و جوانان در این خصوص افزود:‌«امسال به خاطر بحث تغییر اساسنامه و بلاتکلیفی فدراسیون فوتبال فشار زیادی را تحمل کردیم. بعد از چالش یک ساله توانستیم تأیید اساسنامه فدراسیون فوتبال را از فیفا بگیریم و بعد از 13 سال فوتبال ما از بلاتکلیفی این موضوع خارج شد.» او همچنین درخصوص اقدامات مسئولان برای بازگرداندن میزبانی بیان داشت:‌ «درخصوص میزبانی صحبتی با آقای ظریف، وزیر امور خارجه داشتیم و موضوع را اطلاع دادیم. همچنین رئیس فدراسیون فوتبال نیز دیداری را با وزیر امور خارجه داشت و توضیحات لازم را ارائه داد. او نیز اقداماتی را در این خصوص انجام داد و مکاتباتی را با ریاست فیفا و AFC داشت و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد. هنوز فرصت داریم که بخواهیم تصمیم گرفته شده را عوض کنیم اما درباره مسابقات لیگ قهرمانان آسیا فرصت چندانی نداریم و باید تصمیم لازم را بگیریم. باید فضای منطقی‌تری ایجاد کنیم و عوارض حضور تیم‌های ایران در کشورهای دیگر را کم کنیم.» او کشور ایران را کشور امنی دانست و ادامه داد: «هیچ گونه مشکلی برای میزبانی مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم. تحریم‌ها نیز بخشی از پازل فشاری است که کنفدراسیون فوتبال آسیا روی آن دست گذاشته است و تصمیم ناعادلانه خود را توجیه می‌کند.»
اهمال کاری، بی توجهی و سهل‌انگاری مدیریت پیشین فدراسیون
تمامی اتفاقات بدی که طی سالیان اخیر بر سر فوتبال ایران آمده، در شرایطی رقم خورده که مهدی تاج، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، دارای کرسی نایب رئیسی در AFC است؛ کرسی ای که حالا باید صراحتاً پرسید دقیقاً به چه درد فوتبال ایران خورده است؟ کرسی ای که نه محرومیت را کم می‌کند، نه میزبانی به ایران می‌رساند و نه هیچ کار مفید دیگری می‌کند، چرا اساساً باید در اختیار ما باشد؟ پس از صحبت‌های وزیر ورزش، نوبت به رئیس جدید فدراسیون فوتبال رسید تا از خود دفاع کند. شهاب‌الدین عزیزی خادم با صدور چنین بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان داد: «در طول دوران کوتاه قبول مسئولیت تلاش کرده‌ام با رایزنی و مشاوره، جلب توجه و مساعدت مسئولین عالی، تمهیدات لازم را برای موفقیت تیم ملی فراهم کنم. از آن جمله با وزیر محترم امور خارجه، جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف ملاقات دوستانه‌ای انجام دادم، به اتفاق شرایط فوتبال ملی، مسابقات مقدماتی، میزبانی و دیگر مسائل مرتبط را مرور کردیم. تأکید اینجانب در این دیدار بر اخذ حق میزبانی ایران در مسابقات مقدماتی بود که متأسفانه با اهمال کاری، بی‌توجهی و سهل‌انگاری در مدیریت گذشته تضییع شده است. وزیر محترم خارجه با حسن نیت و اهتمام شایسته‌ای این مسأله را مورد توجه قرار داد و قرار شد تا از ظرفیت دیپلماسی کشور برای حق میزبانی و دیگر مقدمات لازم بیشترین استفاده به عمل آید.»
او ادامه داد:‌ «فدراسیون جدید با آگاهی از همه کسری‌ها، بدی‌ها و قراردادهایی که زنجیر به پای فوتبال شده است، کار خود را آغاز کرد تا برای توسعه فوتبال قدم بردارد؛ اما انرژی و توان همه ارکان فدراسیون در چند روز اخیر صرف موردی غیر مترقبه و ظالمانه شده که باعث و بانی آن، افراد دیگری بوده‌اند. ما با هدف خدمت به فوتبال ایران در فضای شفاف وارد شده‌ایم؛ اما آواری از مشکلات متنوع و متعدد بر سرمان ریخت که مردم ایران، همه حقیقت مرتبط با آن را می‌دانند و البته می‌دانند که ما مسبب این ویرانی نبوده‌ایم. تا لحظه آخر برای گرفتن همه حقوق فوتبال ایران تلاش خواهیم کرد و آنجا که ناکام باشیم از مردم ایران عذر خواهیم خواست که فقط به خدا و مردم ایران وام‌داریم.»
سخنگوی وزارت امور خارجه: در کنار فوتبالی‌ها هستیم
 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم پس از این نشست افزود: «این تصمیم ای اف سی را ورزشی نمی‌دانیم و بیشتر یک تصمیم سیاسی است. زمانی که فدراسیون و وزارت ورزش به ما اطلاع دادند بر اساس نکاتی که برای ما مطرح شد یک دیپلماسی ورزشی را آغاز کردیم. تمام تلاش و ظرفیت‌های لازم را به‌کار خواهیم گرفت تا در این مسیر بهترین نتایج را برای فوتبالدوستان به دست بیاوریم. طبیعی است که باید تلاش کنیم در هر شرایطی ورزشکاران و فوتبالی‌های ما خواسته‌های ملت را اجرایی کنند، ما نیز کنار آنها هستیم تا ان‌شاءالله موفق باشند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7589/1/572143/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها