واعظی در نشست تخصصی اقدامات ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر:

اروپا همکاری جدی تری در مبارزه با مواد مخدر داشته باشد


رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات انجام شده در ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر و قدردانی از همه کسانی که در این موضوع بسیار مهم، مشارکت داشته و فداکارانه تلاش کرده اند، گفت: همجواری ایران با مرکز تولید و توزیع مواد مخدر در منطقه مسأله بسیار مهم و قابل توجهی بوده و بی جهت نیست که همه دستگاه‌ها و مسئولان کشور در این رابطه همصدا و متفق القول هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود واعظی روز گذشته در نشست تخصصی «اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه همکاری‌های بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر» اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با مواد مخدر را بزرگ و نشانه برنامه‌ریزی‌های خوب صورت گرفته دانست و افزود: با توجه به درآمد بسیار بالای قاچاق مواد مخدر، قاچاقچیان از هر وسیله و بهترین امکانات و تجهیزات برای رسیدن به این درآمد سرشار استفاده می کنند و اقدامات قاطع و قهری برای برخورد با این پدیده مخرب اجتناب ناپذیر است.
واعظی اجرای طرح «یاریگر زندگی» با هدف تلاش برای کاهش مصرف مواد مخدر و بازپروری معتادان و کمک به خانواده‌های آنان را گامی مهم برشمرد و آشنایی کامل با پیامدهای مصرف و قاچاق مواد مخدر و تأثیر آن برکانون خانواده و اجتماع را گامی مهم برای داشتن جامعه پاک و خانواده سالم و ایمن دانست.
او با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن تنها از طرف یک یا دو کشور امکان‌پذیر نیست، گفت: جامعه جهانی در رابطه با این موضوع مهم یک مسئولیت مشترک دارد و این همکاری جمعی و اشتراک گذاری موفقیت‌ها و دستاوردها است که می‌تواند موفقیت در مسیر مبارزه را به همراه داشته باشد.واعظی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اعتقادات دینی، اخلاقی و فرهنگی مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک موضوع مهم و محوری در دستور کار همه مسئولان نظام قرار دارد، افزود: به رغم اینکه کشور ما در طول سال‌ها، نه «مقصد» قاچاق مواد مخدر، بلکه «معبر» آن بوده است، اما بیشترین هزینه را در این زمینه ایران می پردازد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به شهید و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان در راه مبارزه با مواد مخدر، افزود: افزایش قاچاق مواد مخدر از 185 تن در سال 2001 به 9 هزار تن در سال 2019 به رغم اقدامات انجام شده تاکنون، نشان از اهمیت مبارزه همگانی و همکاری جهانی با این پدیده شوم دارد.
او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته به رغم اعمال تحریم های سخت امریکا و شیوع کرونا، درحد توان در زمینه مبارزه با مواد مخدر تلاش کرده است، اظهارکرد: اما این وضعیت نمی تواند ادامه یابد. مسئولیت مشترک جامعه بین المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر ایجاب می کند اگر اروپا مقصد اصلی قاچاق مواد مخدر از منطقه است و ایران معبر آن، حساسیت و همکاری اروپا و سازمان‌های بین المللی در راه مبارزه جدی، قاطع و مستمر با این پدیده ناهنجار و کمک به ایران در این زمینه باید به مراتب بیشتر از این باشد.
پیش از سخنان واعظی، اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه به رغم همه تلاش‌های انجام شده، شاهد افزایش تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی هستیم، اظهار کرد: ایران در سال 2020 قریب به هزار و 200 تن مواد مخدر کشف کرده که بخش اعظم آن در مسیر انتقال به اروپا بوده است و این کشفیات به رغم مشکلات موجود ناشی از تحریم و کرونا نسبت به سال گذشته 41 درصد افزایش داشته است. مؤمنی، تنها راه نجات بشریت از شر پدیده مواد مخدر را پایبندی کشورها به کنوانسیون‌های بین المللی و اقدام قاطع و جدی همگانی علیه مواد مخدر عنوان کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7585/1/571643/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها