رئیس جمهوری در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

سال آینده سال غلبه بر کرونا و احیای مشاغل گردشگری است


رئیس جمهوری در پنجاه و پنجمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، طرح‌های ملی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را با ارزش سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان افتتاح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه به صورت ویدئوکنفرانس دستور بهره‌برداری از کارخانه گندله‌سازی سه چاهون و ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز «مثبت زندگی» با هدف ارائه خدمات بهزیستی در کشور در حوزه طرح‌های ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز احیا و مرمت ۳۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی در استان گلستان و ۷ پروژه میراث فرهنگی در استان همدان را در حوزه طرح‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر کرد.
ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۱۵هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان است که برای ۱۳هزار و ۱۵۸ نفر اشتغال به همراه دارد.

با توسعه زنجیره فولاد از خام‌فروشی جلوگیری کردیم
رئیس جمهوری گفت: اقدامات دولت برای توسعه زنجیره فولاد باعث جلوگیری از خام فروشی و ارزآوری در شرایط سخت تحریم شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در برنامه افتتاح جهش تولید و آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امروز بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد که اشتغال ۱۳ هزار نفر را به همراه داشت و این برای ما مهم است.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار مهم در این دولت، توسعه زنجیره فولاد بود، گفت: این زنجیره تقریباً در طول این ۸ سال دولت به حدود دو برابر کل ۴۰ سال می‌رسد.  مهم است که ۸ سال را با کل تاریخ کشور مقایسه می‌کنیم و کار بسیار بزرگی از کنسانتره گرفته تا گندله و بخش‌های مختلف و در نهایت شمش فولاد انجام شد و این زنجیره امروز باعث جلوگیری از خام‌فروشی شده است و ارزش این معادن و صنایع معدنی موجب شد ارزآوری بسیار خوبی در شرایط این سه سال تحریم و سختی داشته باشیم.
رئیس جمهوری با مقایسه شرایط تحریم با شرایط قحطی در گذشته، گفت: سال ۱۴۰۰ از آن سال‌هایی است که خداوند رحمت خود را بر این مردم نازل می‌کند و می‌توانیم پرده‌های مختلفی را که موجب آزار مردم شده است، کنار بگذاریم و مردم هم در بیماری کرونا و هم در زمینه جنگ اقتصادی موفقیت‌های بزرگی به دست خواهند آورد.
روحانی با اشاره به بهره‌برداری از طرح مهم گندله‌سازی در یزد گفت: این طرح جزو مدرن‌ترین طرح‌های گندله‌سازی با ارزش ۹ هزار میلیارد تومان است که در این چند سال به اتمام و بهره‌برداری رسیده و امروز شاهد افتتاح آن بودیم.
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در زمینه بهزیستی هم کار خوبی با کمک و همت مردم و داوطلبان انجام شده است، گفت: امروز 2 هزار و 400 مرکز رونمایی شد و در این مراکز حدود ۵ میلیون نفر خدمات دریافت کرده و تحت پوشش قرار می‌گیرند. اینکه در یک روز می‌توانیم 2 هزار و 400 مرکز مثبت زندگی را افتتاح کنیم کار بسیار بزرگ اجتماعی است و باید به همه خانواده‌هایی که در توانمندسازی و آگاه‌سازی به کمک نیاز دارند، کمک کرده تا رنج مردم کاهش پیدا کند.

میراث فرهنگی برای ما سند است
روحانی با اشاره به افتتاح بخش میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی برای ما یک سند است. اگر هزاران کتاب در تاریخ از تمدن ایران گذشته و هنرمندان بخوانیم، رفتن به اصفهان و دیدن میدان نقش جهان بیش از آن هزار کتاب فریاد می‌زند و سخن می‌گوید که چه دانشمندان و ریاضیدانان، معماران و طراحان ارزشمندی توانستند با بهترین مصالح، زیباترین ساختمان‌ها را برای ما بسازند.
وی افزود: در دنیا هتل‌هایی که خیلی گرانقیمت هستند در داخل همان آثار تاریخی گذشته ساخته شده است. هتل‌های بسیار گرانقیمتی در اسپانیا هست که در ساختمان‌هایی احداث شده‌اند که به دست مسلمان‌ها در قرن‌ها قبل ساخته شده، است. ما می‌توانیم از این مکان‌ها بهره‌برداری اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی انجام دهیم. اساساً این وزارتخانه، وزارتخانه‌ای است که می‌تواند از لحاظ اقتصادی بسیار مهم باشد یعنی گردشگری کار عظیم و بزرگی است و این وزارتخانه می‌تواند نقش بسیار بزرگی در گردشگری داشته باشد.
روحانی با اشاره به رشد دو برابری گردشگر در دولت تدبیر و امید گفت: سال گذشته شرایط خاصی برای گردشگری، هتلداران و همه آنهایی که خدمات گردشگری را انجام می‌دهند، به وجود آمد که سال سختی بود و دچار مشکل شدند. ما از این مسأله عبور می‌کنیم و سال آینده سال غلبه بر ویروس و احیای همه این مشاغل البته نه آغاز سال خواهد بود.
وی ادامه داد: هم واکسن خارجی اضافه می‌شود و به اندازه کافی وارد می‌شود و هم واکسن داخلی به بازار می‌آید و این مجموعه سال آینده را متحول می‌کند. علاوه بر این یک عده مردمی که مبتلا شده و عبور کردند به طور طبیعی واکسینه شده اند، عده‌ای هم که مبتلا نشدند با این واکسن، واکسینه می‌شوند.
رئیس جمهوری بیان کرد: ما در مجموع می‌توانیم این زنجیره را قطع کنیم و این اپیدمی پایان یابد و مردم ما در سال ۱۴۰۰ بتوانند روزهای راحت‌تری را در زندگی داشته باشند. دولت همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرد و بخش گردشگری ما سال آینده روزهای بهتری نسبت به سال ۹۹ خواهد داشت.

افتتاح ۲۴۰۰ مرکز «مثبت زندگی»
روز گذشته همچنین ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز خدمات بهزیستی موسوم به «مثبت زندگی» (سی.بی.آر CBR) با هدف ارائه ۲۲ نوع خدمت رایگان برای مددجویان بهزیستی به صورت همزمان در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسید.
آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، کرمان، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان، تهران، گیلان، البرز و خوزستان از جمله استان‌هایی بودند که این مراکز در آنجا به بهره‌برداری رسید.
رئیس سازمان بهزیستی کشور از مراکز «مثبت زندگی» به عنوان ابرپروژه خدمات اجتماعی در دولت تدبیر و امید یاد کرد و گفت: مراکز خدمات بهزیستی در سال ۱۳۸۰ طبق بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید تشکیل می‌شد که اکنون بعد از ۲۰ سال اجرا شد.
وحید قبادی دانا گفت: با تشکیل این مراکز، بهزیستی در اولین گام، ۲۲ خدمات سطح اول را به صورت رایگان در حوزه توانبخشی از پنجره واحد توسط 2 هزار و 400 مؤسس و تحصیلکرده ارائه می‌دهد که عمده آنان را زنان و جوانان تشکیل داده‌اند.
وی اظهار داشت: از بین ۱۲ هزار داوطلب برای تشکیل مراکز مثبت زندگی، 2 هزار و 400 نفر براساس شایستگی‌های تجربی و علمی برگزیده شدند. اپلیکیشن این پروژه علمی از مهر و آبان تدوین شده است.
وی با بیان اینکه مراحل اجرایی طرح مراکز مثبت زندگی در چهار ماه گذشته به صورت آزمایشی در ۳۱ استان کشور سپری شد، اضافه کرد: وجود پرونده الکترونیک برای هر خانواده تحت پوشش بهزیستی در مراکز مثبت زندگی باعث حذف بروکراسی زائد شده است؛ همچنین با فعالیت این مراکز بیش از ۱۱ هزار شغل جدید برای ۱۱ هزار نفر با میانگین سنی ۳۳ سال ایجاد شده است.
رئیس بهزیستی گفت: در این مراکز خدماتی مثل آموزش خانواده برای پیشگیری از معلولیت و آموزش توانمندسازی برای آسیب‌های اجتماعی و نیازسنجی فعال انجام می‌شود.

بهره برداری از 308 پروژه میراث فرهنگی و گردشگری
۳۰۸ پروژه حفظ، احیا و مرمت بناهای تاریخی و مذهبی کشور از جمله ۱۳ طرح گلستان روز دوشنبه با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، برای آماده‌سازی و مرمت پروژه حوزه میراث فرهنگی گلستان ۲۴۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل منابع مختلف هزینه شد.
مرمت بنای تاریخی عابدینی‌ها، خانه‌های خلیلی، باقری‌ها، رضاقلی‌نژاد، شفیعی، سیدمحمدی، عباس کریمی‌فیض‌آبادی و بافت تاریخی روستای شاهکوه به همراه مغازه‌های چوبی محله سرچشمه و عمارت تابستان‌نشین خانه تقوی در گرگان روز گذشته افتتاح شد.
سقاخانه ولاغوز در شهرستان کردکوی، چراغانی و تکمیل روشنایی پل تاریخی آق‌قلا و محراب امامزاده یحیی بن زید گنبدکاووس سه پروژه دیگر بود که توسط رئیس جمهوری در گلستان افتتاح شد.
میزان سرمایه‌گذاری بخش دولتی از محل منابع ملی و استانی در مجموع این پروژه‌ها ۳۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال و بخش خصوصی ۲۰۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال بود.
همچنین با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیروز ۵۱ پروژه گردشگری و صنایع دستی دیگر گلستان افتتاح  یا عملیات ساخت آن آغاز شد.
افتتاح سه هتل، یک هتل آپارتمان، سه مجتمع گردشگری، سه واحد پذیرایی سنتی، سه دفتر خدمات مسافرتی، ۱۶ اقامتگاه بومگردی، چهار مزرعه گردشگری و هفت مسافرخانه با سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد و ۲۱۱ میلیون ریالی بخش خصوصی و ایجاد ۵۹۱ فرصت شغلی از جمله پروژه‌های قابل بهره‌برداری روز گذشته  گلستان است.
گلستان ۴۵۲ واحد گردشگری شامل ۲۳ هتل، ۶ هتل آپارتمان، پنج مُتل، ۱۰۱واحد اقامتی بومگردی، ۲۰۱ مسافر خانه، ۱۴ میهمانپذیر، پنج پانسیون، ۴۴واحد پذیرایی، ۲۲ سفره خانه سنتی، ۷۵دفتر خدمات مسافرتی، یک مجتمع تفریحی گردشگری، یک مزرعه گردشگری و چهار مؤسسه آموزش گردشگر دارد.
مجموع تخت‌های واحدهای گردشگری گلستان هفت هزار و ۳۱۴تخت در هزار و ۹۲۴ اتاق با ظرفیت پذیرش ۲۴ هزار و ۵۹۵ نفر روز و اشتغال ۲هزار و ۳۶۰ نفر است.
گلستان با مناطق گردشگری، تفریحی، میراث فرهنگی و صنایع دستی گوناگون دارای افزون بر ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۲ اثر شامل برج آجری گنبدکاووس و بخشی از جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی است.

برش
ثبت جهانی «تپه هگمتانه» در اولویت وزارت میراث فرهنگی است

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: امروز ذهنیت و طراحی راهبردی وزارتخانه به سوی تصمیماتی است که نقش مردم و مسئولیت اجتماعی آنها را برجسته کند، در حال حاضر بیش از 2 هزار کارگاه در حوزه مرمت بنا در سراسر کشور فعال است و نوید داده می‌شود که برای بهره‌برداری از این بناها ۲۵ هزار شغل ایجاد ‌شود.
محمدحسن طالبیان ادامه داد: طی چهار سال گذشته بیش از 4 هزار کارگاه مرمت توسط بخش خصوصی ایجاد شد که رکورد تاریخی در حوزه میراث فرهنگی محسوب می‌شود.
طالبیان مطرح کرد: در دولت تدبیر و امید بیش از ۲۰۰ شهر و روستای تاریخی تعیین و ‌تکلیف محدوده شده و ضوابط حفاظت آنها ابلاغ شده است، بعد از چهار دهه از زمان الحاق ایران به کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی جهانی برای نخستین بار دو اثر طبیعی بیابان لوت و جنگل‌های هیرکانی در فهرست ثبت جهانی اضافه شد که از مهم‌ترین پرونده‌های جهان محسوب می‌شوند.
وی بیان کرد: همچنین مرمت حدود ۶۱ هزار شیء مهم موزه‌ای و راه‌اندازی ۱۵۸ موزه که افزون بر ۱۲۷ موزه با مشارکت بخش خصوصی انجام شده و افتتاح موزه‌های بزرگ و مهمی مانند موزه‌های منطقه‌ای خراسان، بوشهر و پیشرفت قابل ملاحظه موزه‌های منطقه‌ای همدان، خوزستان، یزد و شیراز که بزودی به سرانجام می‌رسد، نشان از توجه و عزم راسخ وزارتخانه میراث فرهنگی به موزه و اشیا موزه‌ای دارد.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: میراث تاریخی کشور در معرض تهدید سودجویان آثار تاریخی است و کشف و ضبط ۳۳۰ دستگاه فلزیاب و کشف ۱۷ هزار و ۲۴۶ قلم شیء در ۹ ماهه سال جاری نشان از عزم این دولت دارد.
وی اظهار کرد: هر چند حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی وظیفه وزارتخانه فوق است اما بودجه میراث فرهنگی بسیار اندک ولی با برکت است به نحوی که تعداد زیادی از بناهای در معرض تخریب تحت اختیار دستگاه‌های دیگر بویژه اوقاف را مرمت کرده است؛ مرمت حدود ۵۰۰ بنای وقفی مانند مسجد، امامزاده، حسینیه، تکیه، کاروانسرا و خانه از میان 3 هزار اثر ثبت ملی وقفی توجه این وزارتخانه به حفظ آثار شاخص را نشان می‌دهد.
طالبیان با اشاره به اینکه همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است و قدمت سکونت در آن به دوران مس سنگ برمی‌گردد، گفت: ‌مادها نخستین پایتخت ایران را در این شهر پایه‌ریزی کردند و پس از ۱۰۰ سال کاوش اشیای بی‌ نظیر و غیرقابل جایگزینی در آن وجود دارد که امروز یکی از مخازن مهم و استاندارد کشور با کارکرد منطقه غرب کشور در آن افتتاح می‌شود که در حفظ این آثار بسیار مهم است.
معاون وزیر میراث فرهنگی در ادامه درباره پرونده ثبت جهانی هگمتانه توضیح داد: در این پرونده سیر تحول استقرار در پایتخت مادها دیده شده است که از هگمتانه آغاز شده و به دوره معاصر می‌رسد که بخش زیادی از این شهر تاریخی را دربرمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان نخستین منظر شهری است که ثبت جهانی خواهد شد، گفت: خوشبختانه بخش زیادی از مدارک پرونده آماده شده و تهیه نقشه‌ها نیز به سرعت در حال انجام است و ‌موانع کمی که مورد نظر یونسکو است در جلسه‌ای با حضور استاندار همدان رفع خواهد شد و ‌پرونده پس از تکمیل به یونسکو ارسال می شود.
طالبیان با بیان اینکه ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت وزارتخانه میراث فرهنگی کشور است، اظهار کرد: پرونده‌هایی که به یونسکو ارسال می‌شوند باید فرایند دوساله‌ای را برای ثبت شدن طی کنند.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7585/1/571642/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها