به نام تاریخ



18 اسفند
در بعضی منابع تاریخی آمده است که فردوسی سال 400 هجری قمری در چنین روزی سرودن شاهنامه را پس از 30 سال به پایان رساند. در بعضی منابع هم 25 اسفند به عنوان سالروز پایان نگارش شاهنامه ذکر شده است.
تولدها
مجید انتظامی: موسیقیدان و آهنگساز برجسته کشور سال 1326 در چنین روزی به دنیا آمد. مجید انتظامی از دوران دبستان موسیقی را آغاز کرد و پس از هنرستان وارد ارکستر سمفونیک شد. او تحصیلش را در کنسرواتوار برلین آلمان ادامه داد و با ارکستر سمفونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک آلمان هم همکاری کرد. سال 1353 پس از بازگشت به ایران تدریس موسیقی را آغاز کرد و قطعاتی را برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت. اولین تجربه موسیقی تصویری‌اش ساخت موسیقی فیلم کوتاه «زال و سیمرغ» در سال 1356 بود که بخشی از موسیقی آن برای انیمیشن «بچه‌های کوه آلپ» استفاده شد. مجید انتظامی بیشتر با ساخت موسیقی فیلم شناخته می‌شود و موسیقی «آژانس شیشه‌ای»، «از کرخه تا راین»، «اعتراض»، «عقاب‌ها»، «بای‌سیکل ران»، «دستفروش»، «کانی مانگا»، «زرد قناری»، «شب بیست و نهم»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «روز واقعه»، «بازمانده»، «بوی پیراهن یوسف»، «من ترانه 15 سال دارم»، «دوئل» و «جایی برای زندگی» از آثار مطرح اوست. او برای ساخت موسیقی فیلم‌های «بای‌سیکل ران»، «راز خنجر»، «از کرخه تا راین»، «روز واقعه»، «آژانس شیشه‌ای» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» برنده سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر شده است.
سالروز تولد مهربانو توفیق نوازنده سه تار، سامان خلیلیان کارگردان، کیوان قدرخواه  شاعر، مرضیه گلابگیر اصفهانی داستان‌نویس، عذرا موسوی داستان‌نویس و ابراهیم العریض شاعر و نویسنده بحرینی هم امروز است.
درگذشت‌ها
ایرج افشار: کتاب‌شناس و نسخه پژوه ایرانی سال 1389 در چنین روزی درگذشت. ایرج افشار متولد 1304 و فرزند محمود افشار یزدی نویسنده و شاعر بود. او پس از گرفتن دیپلم ادبی نوشتن برای روزنامه‌ها و مجله‌هایی چون یادگار، پیام نو، مرد و جهان نو را آغاز کرد و مقاله‌ها و یادداشت‌هایی با نام‌های مستعار پناه، الف، جویا و کریم محمدی منتشر کرد. از سال 1330 در دانشکده حقوق دانشگاه تهران کتابدار شد و به عضویت انجمن ایران شناسی درآمد. سه سال بعد کتاب‌شناسی ایران را تدوین کرد که این کار تا سال 1345 طول کشید. در این مدت سردبیر مجله مشهور سخن هم بود. او سال 1341 رئیس کتابخانه ملی شد و شعبه ایران شناسی را تأسیس کرد و فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی این کتابخانه در دوره او آغاز شد. افشار ناظر چاپ فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس هم بود و پس از آن چاپ فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی ملک را برعهده گرفت و عضو هیأت امنای چاپ آثار محمدعلی جمالزاده شد. کتاب‌های «دفتر تاریخ»، «پژوهش‌های ایران‌شناسی»، «فرهنگ ایران زمین»، «مسائل پاریسیه»، «زندگی طوفانی» و «کتاب‌شناسی فردوسی و شاهنامه» از جمله آثار اوست. ضمن اینکه نخستین کتاب‌شناسی ملی ایران توسط ایرج افشار منتشر شد.
سیمین دانشور: نخستین زن داستان‌نویس ایران سال 1390 درگذشت. سیمین دانشور متولد سال 1300 بود واز کودکی با اشعار سعدی و حافظ آشنا شد و علاقه زیادی به کتاب و ادبیات داشت. اولین مقاله‌اش سال 1316 با نام «زمستان بی‌شباهت به زندگی ما نیست» در نشریه‌ای محلی در شیراز منتشر شد. او در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرد و همراه علی اکبر کسمایی و احمد شاملو در اداره تبلیغات خارجی رادیو تهران کار می‌کرد و با نام مستعار شیرازی بی‌نام برای نشریه‌های مختلف مقاله‌هایی می‌نوشت و ترجمه می‌کرد. مدتی بعد مرتضی کیوان، دانشور را تشویق کرد داستان‌های پراکنده‌اش را جمع‌آوری و منتشر کند. این داستان‌ها سال 1327 با نام «آتش خاموش» به عنوان نخستین مجموعه داستانی زنی ایرانی منتشر شد. دانشور پس از ازدواج با جلال آل احمد و تحصیل در امریکا به ایران بازگشت و نویسندگی و ترجمه را ادامه داد. سال 1340 دومین مجموعه داستانش با نام «شهری چون بهشت» منتشر شد و سال 1348 مشهورترین اثرش یعنی «سووشون» را نوشت. این کتاب جزو پروفروش‌ترین رمان‌های معاصر است و تاکنون 500 هزار نسخه از آن در ایران به فروش رفته و به 17 زبان هم ترجمه شده است. بسیاری از منتقدان «سووشون» را یکی از ماندگارترین آثار ادبی فارسی می‌دانند. مجموعه داستان‌های «به کی سلام کنم؟»، «از پرنده‌های مهاجر بپرس» و «انتخاب» و رمان‌های «جزیره سرگردانی»، «ساربان سرگردان» و «کوه سرگردان» از دیگر آثار دانشور است.
سالروز درگذشت محقق طباطبایی کتاب‌شناس هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7584/20/571634/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها