به‌ بهانه تجلیل از معلم عروسک‌ساز در اختتامیه هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک

مبارک، ریشه در هنر نمایش سیاه‌بازی و گذشته ما دارد


محمدحسن ابویی مهریزی
دبیر فرهنگ و هنر و مدرس دانشگاه فرهنگیان مهریز استان یزد
عروسک مبارک، ریشه در هنر نمایش سیاه‌بازی و گذشته ما دارد و هر چه سعی کنیم این آیین و سنت‌ها را حفظ کنیم، در واقع بخش‌هایی مهم از فرهنگ و هنر کشور خود را پاس داشته و به نسل بعد منتقل می‌کنیم و در این حوزه و مسیر چه جا و جایگاهی بهتر از حوزه کودکان. بچه‌ها عاشق عروسک هستند و حتی پسربچه‌هایی که ابتدا با آموزش عروسک‌سازی و عروسک، میانه‌ خوبی ندارند به محض اینکه وارد قضیه می‌شوند مشتاق می‌شوند و می‌خواهند آن را تجربه کنند.
مبارک، یک عروسک فانتزی نیست که روی طاقچه‌ خانه‌ها به‌عنوان دکوری قرار بگیرد بلکه یک عروسک کاربردی است که جان می‌گیرد و به‌ کمک عروسک‌گردان، نمایش اجرا می‌کند و شاید همین مسأله باعث می‌شود که مبارک، از عروسکی که امکان تجاری شدن داشته باشد، فاصله بگیرد و این را باید جزئی از ذات مبارک دانست. به هر حال اما می‌شود با کار بیشتر و توجه بیشتر، این سمبل عروسکی را بیشتر به خانه‌ها و مدارس برد. طرحی در دست دارم که تقریباً هیچ امکان خاصی نمی‌خواهد و صرفاً باید جدی گرفته شود. این طرح، هر مدرسه و کلاس یک خیمه است که این خیمه‌ها می‌تواند میز یا پنجره یک کلاس باشد و محل اجرای نمایش و همان‌طور که آمد تنها نیازمند جدی گرفته شدن است و اگر می‌خواهیم بچه‌های ما به جای عروسک‌های خارجی و... به سمت داشته‌های خودمان بیایند باید کار بیشتری انجام دهیم؛ از جمله اینکه کلاس‌های درس فرهنگ و هنر را در مدارس جدی‌تر بگیریم و روی حوزه‌هایی مثل عروسک‌سازی و عروسک‌گردانی و نمایش عروسکی جدیت و همیت بیشتری به خرج بدهیم. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که یزد از جمله استان‌هایی است که به لحاظ علمی، در سطح اول کشور قرار دارد و هر ساله، منتخبین کنکور از این استان به کشور معرفی می‌شوند و با اینکه چنین موضوعی افتخاری برای استان ماست اما باعث شده که این فضای علمی روی فضاهای فرهنگی و هنر استان سایه بیندازد و موفقیت‌های هنری‌ بچه‌ها کمتر دیده شود.
انتخاب من برای تجلیل در کنار اینکه بجد مسئولیت‌ام را به‌عنوان یک معلم سنگین‌تر می‌کند. طی این سال‌ها به این نتیجه رسیده‌ام که نباید از کسی یا جایی توقع و انتظاری داشت و به همین دلیل هم همیشه ماشین من، پر از مواد و متریال ساخت عروسک است و اصولاً معتقدم کار دانش‌آموزی یعنی همین که دانش‌آموز در حیاط و پیرامون کلاس و خیمه عروسک، دنبال متریال و جای نمایش باشد. این نگاه می‌تواند در آینده از دل مدارس، هنرمندان بزرگی به جامعه معرفی کند که میراث و آیین نمایش ما را رشد بدهند و به این حوزه توجه ویژه داشته باشند.
در نهایت باید ابراز خوشحالی کنم که نتیجه تلاش من و بچه‌های هنرمند مهریزی، مهریز را به خانه دوم عروسک‌های مبارک تبدیل کرده و این تجلیل در واقع تجلیل از تمام این بچه‌هاست که با عشق به مبارک، هنرمندانی کوچک شده‌اند که روزی اسم و رسم آنها را خواهیم شنید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7584/20/571632/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها