تخریب ماسوله جنوب ایران در زلزله دنا



یاسوج- زلزله 5/6 ریشتری دنا به دهکده «کریک» که به ماسوله جنوب ایران معروف است، خسارت‌های زیادی وارد کرد. بافت دهکده کریک در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار قدیمی بوده و خانه‌هایش به شکل پلکانی هستند، به‌گونه‌ای که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می‌شود.
روستای  کریک ازجمله روستاهای اصلی هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بوده که آب و هوای بسیار مطبوع و خنک دارد و چشمه‌های فراوانی دل طبیعت آن را شکافته است. کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود که در آن بافت 2000 ساله نیز وجود دارد.
کریک در دامنه ارتفاعات دنا، در ۱۵کیلومتری جنوب غربی سی‌سخت و ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج قراردارد.
این روستا به خاطر دارا بودن معماری و بافت پلکانی به ماسوله، روستای معروف پلکانی ایران شباهت دارد و از آن به عنوان ماسوله جنوب کشور یاد می‌شود.
عبور رودخانه کریک از وسط روستا یکی دیگر از جاذبه‌های دل‌انگیز آن است که صحنه‌ زیبایی را خلق می‌کند.
وجود یک امامزاده در ورودی روستا آن را به فضایی خاص و مفرح برای گردشگران تبدیل کرده است.
اما زلزله روز چهارشنبه ۲۹بهمن ماه امسال در شهرستان دنا، میهمان ناخوانده‌ای بود که سبب رعب و وحشت مردم شد و عده‌ای را مجروح و خانه‌های بسیاری را تخریب کرد.
به گزارش ایرنا، بسیاری از خانه‌های قدیمی و سنتی روستای پلکانی دچار خسارت شدند و در چشم به هم‌زدنی یک عمر خاطرات زنان و مردان کهنسال روستا را نابود کرد.
مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های قدیمی چوب، خشت و گل بوده که هم اینک تنها ویرانه‌ای از بیشتر خانه‌ها به جا مانده است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری‌ و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در این زلزله برخی از اردوگاه‌های گردشگری در شهر سی‌سخت دچار خسارت شده که تیم ارزیاب این اداره کل این خسارت‌ها را ارزیابی می‌کنند.
مجید صفایی افزود: همچنین خسارت به آثار تاریخی شهرستان دنا نیز بررسی می‌شود.
عضو شورای اسلامی کریک در این باره گفت: ۱۹۵ خانوار در روستای کریک مرکزی و اسلام آباد کریک زندگی می‌کنند که بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط شورای اسلامی و دهیاری روستا منازل مسکونی ۱۵۰ خانوار دچار خسارت شده‌اند.
احد عارفی افزود: در روستای کریک مرکزی که دارای بافت قدیمی یا همان بافت پلکانی روستا محسوب می‌شود منازل مردم به صورت صددرصد تخریب شده و آسیب دیده‌اند. وی ادامه داد: 145 خانوار در بافت قدیمی روستا زندگی می‌کنند که هم اینک منازل ۸۰ خانوار به طور صددرصد آسیب دیده است. عارفی عنوان کرد: افراد سالخورده و پیر در بافت قدیم روستا سکونت دارند که مجبورند در خانه‌هایشان به سر ببرند.
عضو شورای اسلامی کریک تصریح کرد: تاکنون تعداد ۲۰ تخته چادر تحویل این خانوار‌ها شده است که این تعداد چادر جوابگو نیست و مابقی افراد سالخورده مجبورند در خانه‌های خشتی خود به سر ببرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7584/16/571606/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها