خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد


جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

بی‌نظمی درون دولت امریکا
همچنین قطع ارتباطات مخابراتی هماهنگی و سازماندهی فعالیت‌ها در سطح ملی را از جمله در شهرهای کلیدی همچون «ماراکایبو» مختل کرده بود. گوایدو  به گردهمایی‌های خود ادامه می‌داد که هنوز هم جمعیت قابل توجهی را گرد هم می‌آورد و اطمینان می‌داد که مخالفان دولت همچنان بر ادامه مسیر خود اصرار دارند. مجلس ملی ونزوئلا به دلیل خاموشی‌های برق اعلام «وضعیت هشدار» کرد. اعلام این وضعیت به این معنا نبود که این مجلس از اختیارات لازم برای چنین تصمیمی برخوردار بود اما دستکم به مردم ونزوئلا نشان می‌داد که این مجلس به فکر آنها هست، در حالی که مادورو تقریباً در انظار عمومی دیده نمی‌شد و این وضعیت  از تداوم بی‌نظمی در رژیم حکایت داشت. تماس‌ها با مقام‌های حکومت ادامه داشت، همان گونه که گوایدو نیز تلاش می‌کرد از شکاف در رهبری کشور برای تضعیف اقتدار مادورو استفاده کند.
متأسفانه بی‌نظمی‌هایی نیز در درون دولت امریکا و بویژه وزارت خارجه وجود داشت که با عدم تحرکت وزارت خزانه‌داری، مشکلات را مضاعف می‌کرد. با توجه به عقب‌نشینی‌های وزارت خزانه‌داری، هرگونه اقدام ما برای اعمال فشار علیه رژیم ونزوئلا، به زمان طولانی‌تر و تلاش‌های بوروکراتیک بیشتری نیاز داشت که واقعاً قابل توجیه نبود. وزارت خزانه‌داری با هرگونه تصمیم جدید ما برای اعمال تحریم‌های بیشتر مانند پرونده‌های جنایی در دادگاه برخورد می‌کرد و به دنبال این بود که اول جرم و گناه طرف مقابل را بدون هرگونه شک و تردیدی اثبات کند و سپس دست به اقدام عملی بزند.
این شیوه‌ای نبود که تحریم‌ها باید بر اساس آن اعمال می‌شدند؛  هدف تحریم‌ها استفاده از قدرت مؤثر اقتصادی امریکا  برای پیشبرد منافع ملی است. تحریم‌ها وقتی مؤثر هستند که به طورگسترده، قاطعانه و به سرعت اعمال و با قدرت اجرا شوند. این نوع رفتار، نگاه ما و چگونگی برخورد ما با تحریم ونزوئلا و تحریم کشورهای دیگر بویژه در دولت ترامپ را بخوبی توصیف نمی‌کرد.
در مقابل حتی تصمیمات اجرایی نسبتاً جزئی و کوچک به تلاش‌های سختکوشانه از سوی شورای امنیت ملی و حامیان دیگری در سایر نهادها نیاز داشت، همه این مسائل و مشکلات باعث می‌شد مادورو تا حدی احساس امنیت کند. واضح بود که رژیم مادورو هم بیکار ننشسته و پیوسته اقداماتی را انجام می‌داد تا تحریم‌ها را دور بزند یا حداقل تبعات تحریم‌هایی را که امکان فرار از آنها نبود، کاهش دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7584/4/571565/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها