چالش میانمار با افسران فراری به هند


گروه جهان/ فرار شماری از افسران پلیس میانمار به مرزهای هند در پی افزایش بی‌سابقه خشونت و کشتار معترضان به  دست کودتاچیان نظامی میانمار، سران دولت موقت این کشور را به ارسال نامه‌ای تهدیدآمیز برای استرداد نظامیان پناهجو واداشت. به گزارش «بی بی سی»، گرچه در نامه‌ای که مقامات میانمار برای هند نوشته‌اند حفظ روابط صلح‌آمیز دو کشور به استرداد پناهجویان میانماری مشروط شده است اما همچنان دولت هند پاسخ رسمی به این درخواست نداده است.  
«ماریا زوئالی»، افسر ارشد بخش «چامپای» هند با اشاره به دریافت این نامه از سوی سران دولت موقت میانمار به «رویترز» گفت: «در این نامه دولت میانمار اطلاعاتی را درباره 8 افسر پلیس فراری به هند اعلام کرده و در ادامه در راستای حفظ روابط دوستانه دو کشور همسایه، درخواست بازداشت و استرداد این افراد بیان شده است. مراتب به وزارت کشور در دهلی اعلام شده و در انتظار دستورات بعدی هستیم.» براساس آخرین گزارش‌ها حدود 30 نفر که شامل افسران فراری و خانواده‌هایشان هستند در چند روز گذشته از مرزهای هند عبور کرده‌اند اما از روز شنبه شمار پناهجویان در مرزها افزایش چشمگیری داشته است. از ابتدای فوریه که نظامیان ارتش میانمار در یک کودتای شبانه با بازداشت سران دولت، حکومت را در دست گرفتند و فرمانده ارتش نیز در رأس قدرت قرار گرفت، نیروهای امنیتی و پلیس به حال آماده‌باش درآمدند و با افزایش اعتراضات دستور تیر نیز گرفتند.
بنا براظهارات «میشله بچلت»، رئیس بخش حقوق بشر سازمان ملل در حدود یک ماه و نیم گذشته بیش از 1700 نفر بازداشت شده‌اند که در میان آنها علاوه بر معترضان و شماری از نمایندگان پارلمان، دست کم 29 خبرنگار  دیده می شود. این در حالی است که اخبار هولناک میانمار با واکنش‌های متفاوت خارجی روبه رو شده به طوری که امریکا و بسیاری از دولت‌های غربی تحریم‌هایی محدود علیه « خونتا» تعیین کرده‌اند اما چین با تعیین اولویت حفظ ثبات، مداخلات خارجی را جایز ندانسته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7584/4/571560/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها