ادامه واکنش‌ها به اظهارات جنجالی محسن رضایی

سیاست خارجی را از وزارت خارجه بشنوید نه دیگران


گروه سیاسی/ محسن رضایی این روزها باز هم به صدر اخبار برگشته؛ با اظهارنظرهایی که خصوصاً درباره سیاست خارجی ایران داشت. او اخیراً در مصاحبه‌ای با روزنامه «فایننشال تایمز» دو موضوع مهم را مطرح کرده؛ یکی اینکه امریکا با دادن تضمین برای برداشتن تحریم‌ها در یک‌سال بعد می‌تواند با ایران مذاکره کند و دیگری اینکه برای دفاع از کشورهای منطقه هر یک ریالی که بدهیم، یک ریال مطالبه خواهیم کرد. دستگاه دیپلماسی اما می‌گوید که این مواضع هیچ ربطی به سیاست‌های کشور ندارند و دیدگاه شخصی خود محسن رضایی هستند. معاون اول رئیس جمهوری‌ هم به کنایه گفته که فقط «موضعی که وزیر خارجه اعلام می‌کند موضع جمهوری اسلامی است.»
سخنان دیپلماتیک رضایی؛ مواضع شخصی
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه خود با «فایننشال تایمز» درباره مذاکره با امریکا گفته بود که «آنها با تضمین لغو یک‌ساله تحریم‌هایی که پس از برجام وضع شدند، می‌توانند از ما بخواهند که به مذاکرات باز گردیم.» رضایی در سخنان خود تأکید کرده بود: «باید هر ماه طی مذاکرات شاهد کاهش تحریم‌ها علیه ایران باشیم.» بر اساس توضیحات رضایی «به عنوان مثال در ماه اول باید شاهد لغو تحریم علیه معاملات مالی و موانع بانک‌های اروپایی باشیم. همچنین لغو تحریم‌های نفتی از اولویت‌های ما برای مذاکرات است.» او تأکید کرد که هر گام امریکا بویژه آزادسازی میلیاردها دلار اموال بلوکه شده ایران می‌تواند به عنوان «هدیه» و حسن‌نیت واشنگتن در مذاکرات تلقی شود. این بخش اول سخنان او در این مصاحبه بود که انتشار آن واکنش‌های زیادی در پی داشت. بخش دیگر این مصاحبه هم از این قاعده مستثنی نبود. جایی که رضایی گفته است: «ما از ملت‌های منطقه که با تجاوز روبه‌رو هستند، دفاع خواهیم کرد به شرطی که از ما بخواهند به آنها کمک کنیم. ما برقراری صلح و امنیت در منطقه را از وظایف خود می‌دانیم. هرچه منطقه ناامن باشد، خسارات وارده به تجارت ما نیز بیشتر خواهد بود. این کمک‌ها در چارچوب منافع ملی ایران خواهد بود.» مسأله مناقشه‌برانگیز در این بخش از سخنان رضایی جایی بود که او بحث دخل و خرج این کمک‌ها را مطرح کرد؛ «از این به بعد، هر یک ریال که به هرکسی بدهیم، یک ریال را ادعا خواهیم کرد، زیرا اقتصاد برای ما بسیار مهم است. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به امنیت عراق و سوریه کمک کنیم و سپس ببینیم که سایر کشورها از مزایای اقتصادی بهره‌مند می‌شوند.» اصل اختلافات بر سر سخنان رضایی بابت این است که او از چه موضعی این‌گونه درباره سیاست خارجی نظام صحبت می‌کند؟ این موضوع از آن‌رو دارای حساسیت دوچندان شد که رضایی سیگنال‌هایی نیز مبنی بر احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری  ارسال کرده بود.
دو واکنش وزارت خارجه به یک مصاحبه
پیرو این مصاحبه، وزارت امور خارجه در روزهای گذشته در دو نوبت به اظهارات محسن رضایی واکنش نشان داد. دیروز روابط عمومی وزارت امور خارجه در اطلاعیه‌ای با تأکید بر اینکه اظهارات محسن رضایی درباره کمک‌های ایران به مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق دیدگاه شخصی او بوده، اعلام کرد: «ایران با درک خطر تروریسم برای منطقه و بنا به درخواست دولت‌های عراق و سوریه برای مبارزه با داعش حضور یافت.» در این اطلاعیه آمده است: «آنچه گفته شده است دیدگاه شخصی مصاحبه شونده بوده و با نگاه جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد و ایران در همه موارد و مقاطع بر‌اساس اصل برادری به کمک دولت‌های عراق و سوریه شتافت که جلوه بارز آن را در مبارزه با داعش می‌توان دید.» اطلاعیه روابط عمومی وزارت‌ امور خارجه در ادامه افزوده است: «ایران با درک خطر تروریسم بر منطقه و بنا به درخواست دولت عراق و سوریه برای مبارزه با داعش حضور پیدا کرد.» دو روز قبل از این هم سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به بخش دیگر سخنان رضایی درباره مذاکره با امریکا گفته بود: «نظرات مطرح شده در این مصاحبه شخصی است. کلیه امور مرتبط به سیاست خارجی از طریق وزارت امور خارجه و از مجرای دیپلماتیک منتقل می‌شود.» وی افزوده بود: «در زمینه مذاکرات و پرونده هسته‌ای، محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران مسئولیت دارد و رضایی هیچ‌گونه مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیمی در این زمینه ندارد.» محمدجواد ظریف نیز روز جمعه ۱۵ اسفند، ساعاتی پس از انتشار مصاحبه رضایی با «فایننشال تایمز»، بدون اشاره به نام کسی در توئیتر نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند، اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود.» وی نوشت: «من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، بزودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد؛ البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.» محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری هم اگرچه نامی از محسن رضایی نبرد اما گفت که افراد غیرذیصلاح علامت اشتباه به خارج ندهند. محسن رضایی اما ساعاتی بعد بدون اشاره به مصاحبه خود با روزنامه فایننشال تایمز موضعی متفاوت اتخاذ کرد و گفت که هیچ مذاکره‌ای انجام نمی‌شود.
کنایه جهانگیری: هرکسی هوس می‌کند برای انتخابات جمله‌ای می‌گوید
دیروز همچنین اسحاق جهانگیری در واکنش به اظهارات اخیر محسن رضایی گفت: «برجام یک توافق بین‌المللی است، ما مقید به آن هستیم و به آن برمی‌گردیم اما پیش‌نیاز آن این است که امریکایی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند. درباره مسائل خارجی، برجام و مسأله هسته‌ای هم آن کسی که از طرف نظام صحبت می‌کند در مقابل خارجی‌ها وزیر خارجه است.» او ادامه داد: «اعتبار موضع‌گیری وزیر خارجه را نباید مخدوش کرد، وزیر خارجه تنها کسی است که از بیانات رهبر انقلاب و سیاست‌هایی که ترسیم می‌کند و سیاست‌هایی که شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌کند اطلاعات کامل دارد و از طرفی مذاکره کننده ایران با طرف خارجی است؛ موضعی که وزیر خارجه اعلام می‌کند موضع جمهوری اسلامی است.» جهانگیری که در نشست شورای راهبردی و مدیریت اقتصادی استان یزد سخن می‌گفت، افزود: «حال هر کسی هوس می‌کند و جمله‌ای می‌گوید هیچ مسئولیتی هم در این زمینه ندارد، حالا به انتخابات فکر می‌کند یا مسائل دیگری وجود دارد من کاری به آن ندارم، نمی‌توانیم جلوی کسی را بگیریم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7584/3/571553/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها